2026-05-18, 21:33
Medlem
Giant Squids avatar
Vilken är den bästa Israeliska filmen de senaste tio åren?
Motivera
Citera
2026-05-18, 21:46
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Waltz with Bashir var riktigt bra och cool. Massa bonuspoäng för att den hade PIL:s This is not a Love Song i soundtracket.

Äldre än tio år, men det var den första jag kom att tänka på när jag såg trådrubriken. Varför framgick inte trådämnet i rubriken?
Citera
2026-05-18, 22:11
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Den där, vad heter den, som handlade om hur palestinier hålls inlåsta i Gaza omgärdade av beväpnade judiska vakter, och där de regelbundet skjuter palestinska barn. Vad är titeln nu igen, någon som minns? Den vann ett filmpris i Kanada förra året.
Citera
2026-05-18, 22:14
Medlem
pn222jws avatar
Judisk/israeliska - "München" 2005... Mossads hämnd efter OS 1972 , "The Debt" 2010... överlevarnas barn på 1960-talet jagar en sorts Mengele i DDR.
-----------
SORRY/ missade 10-års-regeln.
Senast redigerad av pn222jw 2026-05-18 kl. 22:17.
Citera
2026-05-18, 22:16
Medlem
No Other Land

8.2 på IMDB
https://www.imdb.com/title/tt30953759/

Varför: för att det är en sann historia som visar vilket helvete på jorden som folk lever under i apartheidregimen Israel.
Citera
2026-05-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Waltz with Bashir var riktigt bra och cool. Massa bonuspoäng för att den hade PIL:s This is not a Love Song i soundtracket.

Äldre än tio år, men det var den första jag kom att tänka på när jag såg trådrubriken. Varför framgick inte trådämnet i rubriken?

Håller med, sjukt bra film var faktiskt väldigt överraskad när jag såg den.
Citera
2026-05-18, 23:18
Medlem
Anybodykillers avatar
Ushpizin 2004 gillade jag för den lyckas balansera budskap och berättandet på ett bra sätt. Det är stunder av hopp, glädje, humor och sorg.

Handlingen är kort om en fattig ortodox man och kvinna som står inför lövhyddofesten.

Den är lite svårtolkad om man inte har en aning om vad judendomen har för seder. Men jag skulle nästan säga att det är bättre om man tex inte vet vad en etrog som komplement till lulav är för det ger ett roligt intryck.

Jag hittade den efter att jag föll pladask för den israeliska serien Shtisel samt den amerikanska filmen Menashe 2017. Det är något fascinerande och lustigt med hur ultra ortodoxa kämpar med religionen och livet då det är så tunga premisser att leva med och förhålla sig till.
Citera
2026-05-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Ushpizin 2004 gillade jag för den lyckas balansera budskap och berättandet på ett bra sätt. Det är stunder av hopp, glädje, humor och sorg.

Handlingen är kort om en fattig ortodox man och kvinna som står inför lövhyddofesten.

Den är lite svårtolkad om man inte har en aning om vad judendomen har för seder. Men jag skulle nästan säga att det är bättre om man tex inte vet vad en etrog som komplement till lulav är för det ger ett roligt intryck.

Jag hittade den efter att jag föll pladask för den israeliska serien Shtisel samt den amerikanska filmen Menashe 2017. Det är något fascinerande och lustigt med hur ultra ortodoxa kämpar med religionen och livet då det är så tunga premisser att leva med och förhålla sig till.

En serie på Netflix. Kidnappardrama .
Citera
2026-05-19, 08:35
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Den där, vad heter den, som handlade om hur palestinier hålls inlåsta i Gaza omgärdade av beväpnade judiska vakter, och där de regelbundet skjuter palestinska barn. Vad är titeln nu igen, någon som minns? Den vann ett filmpris i Kanada förra året.

Du tänker på München från 2005, den handlar om hur Israel bekämpar palestinska terrorister.
Citera
2026-05-19, 09:03
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Den filmen om Israels undergång.

Det är ingen spelfilm, utan en fake där Israel förlorar en det av sitt territorium. Men välgjord.

https://www.youtube.com/watch?v=PslOp883rfI
Citera
2026-05-19, 09:55
Medlem
Mivtsa safta, מבצע סבתא, förstås!

https://www.youtube.com/watch?v=Wrf48uH9VMQ
Citera
2026-05-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Judisk/israeliska - "München" 2005... Mossads hämnd efter OS 1972 , "The Debt" 2010... överlevarnas barn på 1960-talet jagar en sorts Mengele i DDR.
-----------
SORRY/ missade 10-års-regeln.

Fast "München" var en Hollywood-film, regisserad av Spielberg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in