Citat:
Ursprungligen postat av
Joe88
"låsa in"?

Det är 2026 nu. Haremkultur i en modern kontext = få män har sex med många kvinnor/många kvinnor delar på och har sex med få män.
Ganska otroligt att man ska behöva förtrydliga det.
Och nej, den dejtingkultur som råder i Sverige idag är inte den bästa metoden för att ge så många som möjligt chansen till sex. Tvärtom. Det är den sämsta.
Noterade du att jag satte citattecken runt "låsa in"? Det betyder att jag inte menar den direkta betydelsen utan en annan som förstås i kontexten.
Ganska otroligt att man ska behöva förtrydliga det.
Att så många som möjligt ges möjligheter att ha så mycket sex de vill med samtyckande är alldeles självklart det bästa alternativet....
men jag vet...din sort tycker det bästa är när kvinnor ska tvingas på oönskat sex med män de inte vill ha sex med. Men, de tycker alltså inte kvinnor, och de utgör halva mänskligheten och är alltså rätt avgörande för vad som går att kalla för det bättre systemet.
Citat:
Fel.
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/XMowbB/onanirapport-2026-svenskarna-sexvanor
Lär dig skillnaden på att aldrig haft sex och att leva i celibat. Eller ska du utgå från uråldriga definitioner nu igen som har noll relevans i en modern kontext?
1. Jag litar betydligt mer på RFSU och Folkhälsomyndigheten än en liten aftonblaska undersökning.
2. "nästan 4 av 10" är alltså INTE samma som "nästan 5 av 10".
3. Celibat betyder leva utan sex. Det kan man göra hela livet eller endast just det året, eller tom den månaden, beroende på vad man frågar efter.
Citat:
Därför att det inte åtgärdar problemet med kvinnans hypergama natur.
fast det skulle det ju göra, om kvinnor tvingas välja antigen leva i celibat eller ha sex med den där killen som inte är lika snygg som mr X, men nog duger ändå, så skulle garanterat kivnnor välja mindre snygga killar.
Men knullar alla snygga killar med 10 nya kvinnor varje vecka, så well då blir det ju inga knull över .
så varför inte tvång mot man istället?
Citat:
Den enorma inskränkthet du ständigt uppvisar skvallrar om motsatsen.
Då måste du jobba på världens största "genusinstitution".
Citat:
Vad som fattas mig är viljan att göra DITT jobb. Belägga dina egna påståenden får du göra själv.
Mitt jobb är att länka källor på det jag påstår och som du inte tror på.
Vilket jag gör så fort nån ber mig.
Citat:
Jo, t ex Sverige under 1900-talet fram till 1970 byggde på en monogaminorm.
Förvisso...men Sverige hade stora skaror prostituerade under denna tid, för att inte tala om antalet sexköpare...stor andel våldtäkter, stor andel utnyttjande av pigor och tjänstefolk....samt s.k. "kaffeflickor" för de rika....och mängder med oäktingar som alltså i sig bevisar det stora antalet som hade sex utanför äktenskap och aldrig gifte sig, oftast för att mannen redan var gift.
Citat:
Nej, det är det som sker i t ex feministiska/kommunistiska samhällssystem. Vilket vi ser på dejtingmarknaden i Sverige idag.
bevisligen inte, eftersom de motsägs av forskning och data på området, vilket jag redan påvisat för dig 3 ggr.
Citat:
Tvärtom, patriarkat (when done right) sätter ett pris på kvinnan som väldigt många män KAN betala. Det är därför det är så framgångsrikt.
Men kvinnor är nu inga varor...
Citat:
Men herregud. Är det här vad du har att komma med? Bristerna i detta primitiva system som då uppstod har ju senare åtgärdats av åtskilliga modernare patriarkala system.
Men vad gäller den där perioden för 5 000 - 7 000 år sen så visar den ju starkt prov på kvinnans horiga natur. Helt plötsligt fick de tillgång till betydligt större grupper av män och då drogs de alla till den absoluta toppen. Tidigare när de levde i små stamsamhällen kunde större andel män ha en upphöjd position i sin lilla stam. Påminner lite om den dejtingapp-revolution som vi sett de senaste 10-15 åren. Tidigare var kvinnor förpassade till de lokala killarna som fanns att tillgå. Ett begränsat utbud. Sen kom dejtingapparna och plötsligt fick kvinnorna i princip hela världen som utbud, och upptäckte att det fanns mycket snyggare/häftigare/coolare killar med högre status utanför deras lilla bubbla, bara ett meddelande bort.
"kvinnan horiga natur"? Vad med mannens "horiga natur"? Är ju män här i världen, då och nu som vill ligga med så många som möjligt, och gör det oftast så fort de kommer åt.
Och kivnnor har mer sällan i den patriarkala historien fått lov välja själva...remember? de var ju "varor" som deras farsor sålde och män köpte...och var mannen i fråga rik så kunde han alltså shoppa ett dussin.
Citat:
Modernare patriakala system åtgärdade detta problem, med monogami-norm, äktenskapet, familjen som enhet, manlig auktoritet, osv. Sen kom feminismen och raserade det igen. Och här står vi nu, i ett feministiskt samhällssystem där närmare hälften av alla unga män är incels.
Fråga: Kvinnor är hypergama. Så med det i åtanke, hur har du tänkt att feminism ska leda till att fler män får möjligheten till fortplantning jämfört med i ett patriarkalt system där så gott som alla män har högre status än gemene kvinna?
Det finns liksom en anledning (eller det finns många men en av dem iaf) till att män har problem med feminism och att sådant som "manosfären" i ett feminstiskt samhälle växer fram och blir en faktor. Det är för att feminismen är ett direkt hot mot deras chanser till fortplantning. Den försämrar deras chanser till det, vilket tvingar dem att konkurrera hårdare mot andra män för att stärka sina egna chanser. Vilket i sin tur i värsta fall riskerar att leda till krig och elände.
Nu finns ju porr, tv-spel och prostituerade för dagens unga män att fördriva tiden/döva sin ångest med och det är nog tur (beroende hur man ser på det) för annars hade det varit ännu mer kaos än vad det redan är.
Återigen inget, modernt eller inte, patriarkalt system har fungerat speciellt bra förs tora skaror av människor. Alla oäkta barn ex. kvinnor som fått sina liv förstörda, män som inte haft råd gifta sig etc etc.
idag har du trygghet för de absolut flesta barn. Kvinnor slipper en massa skit, och människor kan ligga så mycket de vill med samtyckande andra vuxna.
Betydligt vettigare samhälle.
De där antifeminsitska teorierna om hypergama kvinnor är oändligt tröttsamma och ja ytterligt en "myt".
Ordet hypergami, kommer från indien ursprungligen och handlar alltså om kvinnor som giftes in i högre klasser. Var alltså deras föräldrar som stod för hypergamin....och önskade män med högre status för sina döttrar för att öka sin egen släkts sociala status.
Idag i vårt samhälle har du kvinnor som inte önskar gifta sig med arbetslösa eller mindre utbildade män än de själva, vilket jag faktiskt kan ha viss förståelse för, ska man skaffa barn så behöver man resurser för att klara av det och lika söker lika.
Trust me patriarkat har varit betydligt större hot mot mäns fortplantning än feminism.
https://www.ucl.ac.uk/news/2022/sep/analysis-how-did-patriarchy-start-and-will-evolution-get-rid-it
där kan du läsa.