2026-05-20, 20:51
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Absolut inte sant. Inte haft en enda elsparkolycka på operationsbordet under mina 21 år som anestesi-ssk på 4 olika sjukhus i Sthlm. Däremot mängder och åter mängder av cykel-, och bilolyckor.

Det sker ju hur många olyckor som helst med elsparkcyklar. Säger inte att alla är allvarliga men armbrott och handleder är väldigt vanliga. Det är ju nya studsmattetrenden där barn åkte på löpande band till akuten under en period

Edit känner på mig att du vill ha en källa https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/antal-skadade-i-olyckor-med-elsparkcykel-okar-kraftigt/

Att cyklister dör mer ofta är nog för att de cyklar på vägar i många fall och blir mosade av bussar som inte ser dem
Senast redigerad av tdlefnierregus 2026-05-20 kl. 20:55.
Citera
2026-05-21, 00:01
Medlem
Ändra rubriken för fan. Vem har hört talas om en ”elkick”?

Det heter väl ändå ”Elsparkcykel”?
Citera
2026-05-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murvla
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/man-dod-efter-olycka-med-elsparkscykel-i-ostersund
Ännu en tragisk händelse med elkick inblandad i Östersund. Snart lär de förbjudas.
Nån som vet mer, kanske vem offret är?

Ja oj en elsparks olycka nu ska de förbjudas,
det sker olyckor med alla jävla färdmedel, förbjud allt isttället?

Folk kör som idioter på alla färdmedel,
Citera
2026-05-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Tycker man hör om dylika olyckor väldigt sällan så det känns ändå som ett förhållandevis tryggt färdmedel när de inte är trimmade.

EXAKT, det sker sällan dödsolyckor med elsparkar, det är bara dom som hatat dessa från första början som vill dra alla över en kam.

Förbjud bilar istället, där sker det OLYCKOR varje jävla dag
Citera
2026-05-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det sker ju hur många olyckor som helst med elsparkcyklar. Säger inte att alla är allvarliga men armbrott och handleder är väldigt vanliga. Det är ju nya studsmattetrenden där barn åkte på löpande band till akuten under en period

Edit känner på mig att du vill ha en källa https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/antal-skadade-i-olyckor-med-elsparkcykel-okar-kraftigt/

Att cyklister dör mer ofta är nog för att de cyklar på vägar i många fall och blir mosade av bussar som inte ser dem

Barn ja, då är det väl för i helvetes föräldararnas ansvar att inte köpa elspark till barnen?
De flesta sköter sig på elspark som även på Cyklar.

Sen finns det alltid idioter som inte sköter sig i trafiken, gäller även bilister.
Citera
2026-05-21, 02:55
Medlem
På 80-talet så såldes en skateboard med en liten 2 taktare, typ röjsågsmotor. Den förbjöds direkt. Men dessa fordon tillåts trots att många dött eller skadats, bara för att den är "miljövänlig"
Eldrivna dito finns numer, och dessa förbjuds inte att säljas.
Senast redigerad av allvar66 2026-05-21 kl. 02:57.
Citera
2026-05-21, 21:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Barn ja, då är det väl för i helvetes föräldararnas ansvar att inte köpa elspark till barnen?
De flesta sköter sig på elspark som även på Cyklar.

Sen finns det alltid idioter som inte sköter sig i trafiken, gäller även bilister.

Cyklister också hårt drabbade då de inte kan regler. Majoriteten kör ju rakt ut vid övergångsställen trots att de inte är en cykelpassage och det är fler vuxna som cyklar än barn som cyklar. Så det är olika grupper som drabbas
Citera
2026-05-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Cyklister också hårt drabbade då de inte kan regler. Majoriteten kör ju rakt ut vid övergångsställen trots att de inte är en cykelpassage och det är fler vuxna som cyklar än barn som cyklar. Så det är olika grupper som drabbas

Jag tycker vi förbjuder alla färdmedel
Cyklar, Elspark, Kickbikes, Bilar.

Så slipper vi alla dödsolyckor i trafiken
Citera
2026-05-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
På 80-talet så såldes en skateboard med en liten 2 taktare, typ röjsågsmotor. Den förbjöds direkt. Men dessa fordon tillåts trots att många dött eller skadats, bara för att den är "miljövänlig"
Eldrivna dito finns numer, och dessa förbjuds inte att säljas.

Förbjud cyklar,Motorcyklar och bilar också .

Sker ännu mer olyckor bland speciellt bilar och motorcyklar men även vanliga cyklar

Du är givetvis en ´´Elspark hatare´´
men tycker alla andra färdmedel är okej som sker ännu mer dödsolyckor
Citera
2026-05-21, 21:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Jag tycker vi förbjuder alla färdmedel
Cyklar, Elspark, Kickbikes, Bilar.

Så slipper vi alla dödsolyckor i trafiken

Jag tror inte förbud hjälper. Däremot så bör inte vissa individer få köra fordon.
Citera
2026-05-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wurdiz
Han slog huvudet rakt ner i asfalten. Det krävs inte särskilt mycket kraft för en dödlig utgång när det händer.
Min kusin var på väg från jobbet i höstas och råkade köra på en ojämnhet i vägen dolt av löv. Han fick tre benbrott, och slog ordentligt i huvudet. Tack vare att han använde hjälm klarade sig huvudet.
Citera
2026-05-22, 06:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Skitsnack. Då måste vi förbjuda bil och cykel, för dessa är de absolut vanligaste sätten att allvarligt skada sig i trafiken.

/anestesi-ssk.
Rätt sällan cyklister omkommer i singelolyckor, bilar har vi runt 4 millioner av i Sverige, varav 2-3m rullar mest dagligen.

Själv mött dessa elsparkar när jag cyklat och kört bil. Många kör totalt kamikaze. Fick möte vid ett övergångsställe när jag cyklade för ett par veckor sedan. Nedsänkningen från trottoaren var på min sida.
Vad tror du stolpskottet gör, jo han svänger över i mitt körfält, mitt styre tog i hans jacka så jag höll på åka omkull.

De tror även de är gående när de passerar övergångsställen i 30km/h utan tanke på bilar. Förbjud skiten, många som kör dessa på cykelbanor, vägar och.. trottoarer har ingen som helst vare sig sjävarelsebedrift eller trafikutbildning. Värst är småungar men i detta dödsfall var det en vuxen som borde ha lite vett i alla fall.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-05-22 kl. 06:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in