2026-05-18, 16:27
Medlem
”Ord står mot ord kring vad som hände när en polisbil och en moped krockade förra sommaren. Nu ger den 16-årige mopedisten och hans pappa sin syn på händelsen i en intervju med Helagotland.
– Poliserna ljuger. De vet mycket väl vad som har hänt, säger 16-åringen.
Polisen vill dock inte kommentera anklagelserna från pojken.”

Frågan är det samma polis som återigen försöker friskriva sig för alltför aggressiv bilkörning som krockade på Roma vägen med en personbil samma år?

Båda fallen gör myndigheten vad de kan för att avskriva sitt ansvar mot laglydiga medborgare…

Källa:
https://www.helagotland.se/story-nyheter/visby/artikel/16-aring-begar-overprovning-av-polisarende-i-visby/r5p8vo1j
Citera
2026-05-18, 16:34
Medlem
Ja är det ord mot ord så är han rökt. Polisen har både våldsmonopol och lögnmonopol.
Citera
2026-05-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ja är det ord mot ord så är han rökt. Polisen har både våldsmonopol och lögnmonopol.

Jag är dessvärre beredd att hålla med till viss del.
Gick till Polisen för att anmäla ID-kapning och Swish-bedrägeri.
Jag blev både utskälld och ifrågasatt vad jag gjorde där. Polisen som tog in mig i ett enskilt rum försökte övertala mig om att ”någon” var orolig för mig samtidigt som han gastade och behandlade mig som om jag var en galet kriminell person som anmälde ett brott.

Nästa gång jag kom dit ville receptionisten titta i min mobil. När jag kom hem såg jag att han hade ändrat mitt lösenord i ”Internetdelning” till ”LivsfarligTorsk”.
Gick hem och sökte på nätet och insåg då att dom antagligen fått för sig att jag antingen har grova spelproblem eller att jag skulle vara prostituerad.
Tappade allt förtroende för dom den dagen.
Citera
2026-05-18, 17:32
Medlem
Trimmad moppe?
Citera
2026-05-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Trimmad moppe?

Yes, men killen var iskall, han sa att han ångrade det mesta. Men han gillade inte att alla tre poliser ljög för att skydda sig själva. Polisens historia går inte ihop alls och är helt ologisk. Plus att det finns vittnen som styrker mopedistens historia. Ändå frias polisen.
Senast redigerad av Mr Magoo21 2026-05-20 kl. 18:49.
Citera
2026-05-20, 18:30
Medlem
Många på Gotlandspolisen är tyvärr korrupta, oärliga och skyddar varandra, ta exempel när de hade ihjäl Gråbo-Janne när de skulle gripa honom. Grannarna hade hört honom skrika att de skulle sluta och att han fick ont. Poliserna påstod såklart att de var oskyldiga. Internutredarna drog ut på ärendet och sedan lades det ner.
Citera
2026-05-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Många på Gotlandspolisen är tyvärr korrupta, oärliga och skyddar varandra, ta exempel när de hade ihjäl Gråbo-Janne när de skulle gripa honom. Grannarna hade hört honom skrika att de skulle sluta och att han fick ont. Poliserna påstod såklart att de var oskyldiga. Internutredarna drog ut på ärendet och sedan lades det ner.

Stämmer det var väl då polisen ledde en ”intern” utredning men gick ut i media och sa att inget brott har begåtts redan i tidigt skede av utredningen
Citera
2026-05-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morales
Stämmer det var väl då polisen ledde en ”intern” utredning men gick ut i media och sa att inget brott har begåtts redan i tidigt skede av utredningen

Jo polischefen på Gotland sa flera ggr i media att inget brott hade begåtts men hänvisade till internutredarna och de drog ut på det för att det blev så uppmärksammat för att sedan lägga ner det.
Citera
2026-05-20, 19:57
Medlem
En polis håller självklart de andra under sina vingar (oftast, 9 av 10 fall skulle jag nog våga påstå) samt att rätten tar deras sida OM och då menar jag verkligen OM man inte har nåt som verkligen säkerhetsställer en händelse bortom all rimlig tvivel, ja möjligtvis då skippas rättvisan.
Citera
2026-05-20, 20:47
Medlem
Så pappan tillåter sin son att köra trimmat. Han har säkert kört vårdslöst titt som tätt...
Citera
2026-05-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Så pappan tillåter sin son att köra trimmat. Han har säkert kört vårdslöst titt som tätt...

Men det är ingen ursäkt att polisen prejar honom när han ska köra om de. Han kunde blivit rejält skadad. Han hade då inte gjort något olagligt (mer än trimmat men det visste inte polisen då). Men han blev förbannad efter och skällde ut polisen och då blev det hot mot tjänsteman. Han hade ont men de vägrade ringa ambulansen och sedan satte de han i arresten när han behövde besöka akuten.
(Såklart polisen inte ville ha dokumentation på vad de gjort)
Senast redigerad av Mr Magoo21 2026-05-20 kl. 21:32.
Citera
2026-05-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morales
Båda fallen gör myndigheten vad de kan för att avskriva sitt ansvar mot laglydiga medborgare…

Vem menar du är laglydig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in