2026-05-22, 15:54
Medlem
KlappMungons avatar
Skattebetalarna som betalar din sjuknpenning tycker nog det är ganska rimligt att man kollar att din arbetsförmåga inte försämras av ett högt alkoholintag.

Har du ett sānt måste man ju först komma till rätta med det innan man kan behandla t ex ångest och depression.

Jag vet inte om det prövats rättsligt men det är iaf praxis att man ibland villkorar utfärdande sjukintyg med documentation av rimlig nykterhet.

Om du anser att just den här läkare gör nåt totalt orimligt ska du skälvklart gå till en annan.
Citera
2026-05-24, 00:41
Medlem
jessewn372s avatar
Med all respekt så är det nog så att det är du som inte kan läsa.

Ja, du har rätt att välja vårdgivare och mottagning.
Men du har inte rätt till en ny medicinsk bedömning om du inte har en allvarlig eller livshotande sjukdom. Detta är två olika saker.

Det betyder att om du är missnöjd med mottagning A har du rätt att vända dig till mottagning B, men du har inte rätt att kräva en ny medicinsk bedömning på klinik B om du inte har allvarlig sjukdom. Du får gärna skicka egenremiss och önska ett besök men du har inte enligt lag rätt att få det.

Förstår du skillnaden?

Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Har jag inte rätt till en annan bedömning ? 😂

Ni på Flashback kan tydligen inte lagen utan är mest anonyma troll tycker jag.

Sluta sprid osanning och lär dig Sveriges rikes lag.

Enligt patientlagen har du rätt att välja en annan vårdgivare eller öppenpsykiatrisk mottagning i hela Sverige. Du kan skicka in en egen vårdbegäran (egenremiss) till den nya mottagningen.

https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardadministration/patientens-rattigheter/patientlagen/fragor-och-svar-om-patientlagen/
Citera
2026-05-26, 02:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Har jag inte rätt till en annan bedömning ? 😂

Ni på Flashback kan tydligen inte lagen utan är mest anonyma troll tycker jag.

Sluta sprid osanning och lär dig Sveriges rikes lag.

Enligt patientlagen har du rätt att välja en annan vårdgivare eller öppenpsykiatrisk mottagning i hela Sverige. Du kan skicka in en egen vårdbegäran (egenremiss) till den nya mottagningen.

https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardadministration/patientens-rattigheter/patientlagen/fragor-och-svar-om-patientlagen/
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Med all respekt så är det nog så att det är du som inte kan läsa.

Ja, du har rätt att välja vårdgivare och mottagning.
Men du har inte rätt till en ny medicinsk bedömning om du inte har en allvarlig eller livshotande sjukdom. Detta är två olika saker.

Det betyder att om du är missnöjd med mottagning A har du rätt att vända dig till mottagning B, men du har inte rätt att kräva en ny medicinsk bedömning på klinik B om du inte har allvarlig sjukdom. Du får gärna skicka egenremiss och önska ett besök men du har inte enligt lag rätt att få det.

Förstår du skillnaden?
Om du vill tala om att lära sig lagen så står det såhär i den:
"En patient med livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada ska få möjlighet att inom eller utom den egna regionen få en ny medicinsk bedömning."
(Patientlagen 8:1 1 st.)

Man har med andra ord i vanliga fall inte rätt till en ny medicinsk bedömning. Däremot så är det nog ofta så att läkare kan gå med på att göra det ändå, så det skadar inte att försöka. Men man har ingen absolut rätt till det i vanliga fall.

Vad gäller domen du hänvisade till så har jessewn372 redan förklarat varför den inte är relevant på läkarnivå.

Jag tog en titt på din posthistorik, och du har blivit LOB:bad minst två gånger. Enligt andra användare har du också genomfört flera misshandlar (och misshandelsbrott utanför en kriminell miljö är ofta kopplade till fylla). Att du har eller har haft problem med alkohol framstår som sannolikt genom dina egna ord, så jag skulle gissa på att det är anledningen till att läkaren kräver prover.

Om du inte har några problem med alkoholen idag så är det bara göra proverna och få det avklarat, och om du har problem med alkoholen (enligt läkarens bedömning) så kan det vara nyttigt att veta att alkoholism också är klassat som en sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in