2026-05-19, 00:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Möjligt att de som saknar fantasi det pensionärslivet som betungande. Har fullt upp och projekt saknas inte. Högar med oläst litteratur. Hinner se varenda sändning av EM/VM/OS. Inga problem med detta bara hälsan står en bi.

Utvecklas och utvecklas...i.o.f.s arbetade jag inom ett mycket smalt område där jag egentligen inte kom längre utan det hela blev till slut en fråga om att dra in pengar så mycket man kunde på kortast möjliga tid.

Jaja, det är historia nu.

Touche
Citera
2026-05-19, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det har nästan alltid varit bättre för en anställare att anlita en nyexaminerad billig ingenjör istället för att anlita en äldre mer erfaren som har högre löneanspråk men inte är skolad i det senaste.
De flesta ingenjörer jobbar inte med det senaste. Därmed är det en fördel om ingenjören redan ställt till med och förhoppningsvis även lärt sig av sina dyra misstag hos någon annan arbetsgivare.
Citera
2026-05-19, 04:08
Medlem
Lär ju skilja rätt mycket per bransch. I tech känner jag inte av något alls. Är mam 35 där är man relativt sätt ung.
Citera
2026-05-19, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Är detta riktigt?

I så fall kan jag bara önska er Geronter lycka till.

Stämmer inte, har själv setat i position och anställt och där valde vi hellre en 50-60 åring än en 20-30 åring som inte är torr bakom öronen.
Den äldre generationen sjukar sig inte för minsta åkomma som den nya gör.
Dessutom har dom en god arbetsmoral, det gäller både svenskar och invandrare
Citera
2026-05-19, 06:41
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Är detta riktigt?

I så fall kan jag bara önska er Geronter lycka till.

Det är för ont om jobb i Sverige. Det är förklaringen.

Hade det funnits gott och jobb och brist på arbetskraft hade nyexade 20 åringar och erfarna 60 åringar och alla däremellan fått jobb direkt. Nu kan istället arbetsgivaren vara kräsen, och fortsätta leta efter 30 åringar med 40 års erfarenhet och låga löneanspråk.
Citera
2026-05-19, 07:02
Medlem
Det där varierar mkt mellan branscher och det är inte hållbart över tid, eftersom befolkningen åldras och vi därför måste arbeta längre.

På mitt jobb (statlig myndighet) finns nog inslag av sådant tänk. Även om gränsen dras vid 50 eller 55. Det handlar bland annat om att felrekryteringar i den åldern brukar vilja stanna av ren bekvämlighet, och därför är ett rent helsike att bli av med, medan yngre som hamnat sett lättare kan övertalas att lämna.

Jag tror och hoppas att vi rör oss mot en dansk arbetsmarknadsmodell med flexicurity. Då skulle det problemet inte vara lika stort och fler äldre få chansen.
Citera
2026-05-19, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kvalificerat skitsnack. Bara losers med icke efterfrågade yrken går på det. Känner flera dom bytte jobb utan problem efter 50 med högre lön.

Hur länge sen? För fem år sen såg jag också flera av dessa erfarna 50+ upgrades som gick till andra företag med betydligt högre lön, sen 2024 verkar det mycket tyngre och att det är attraktivt att byta ut även dessa roller mot AI. Ingenjörs-och ekonomiroller är under kraftigast eldgivning.

Management, sales och annat som kräver kundkontakt verkar mera resistent.
Citera
2026-05-19, 07:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Intressant om detta stämmer. Gör det det eller trollar du lite? Har aldrig tänkt på det iaf.

Beror ju på område men påtagligt ofta är det så efter ett visst antal år.
Citera
2026-05-19, 07:54
Medlem
förvånar mig inte, efter 50 blir det ännu svårare. Jag kan inte förstå varför: en person som passerat 50 har sällan små barn hemma och behöver vabba mm och så pass mkt mer trögare kan en inte 50 årig person vara jämfört med en 30 årig person.

arbetsgivarna är helt obegripliga, som så många gånger förr.
Citera
2026-05-19, 08:09
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
SAP-kunskaper verkar väldigt gångbara just nu.

Jag har jobbat med SAP många år. Har alltid varit en bra efterfrågan.
Citera
2026-05-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det är för ont om jobb i Sverige. Det är förklaringen.

Hade det funnits gott och jobb och brist på arbetskraft hade nyexade 20 åringar och erfarna 60 åringar och alla däremellan fått jobb direkt. Nu kan istället arbetsgivaren vara kräsen, och fortsätta leta efter 30 åringar med 40 års erfarenhet och låga löneanspråk.

ja så enkelt är det kanske, vår nuvarande regering har sett till att sverige har en enorm arbetskraftinvandring av så kallad "specialkompetens". Regeringen satte ett lönekrav där ingen i arbetskraftinvandring får tjäna under 33 900 kr/månad. Men samtidigt så gjorde regeringen ett undantag för närmare 80 arbetstitlar som får fortsätta tjäna under 33 900 kr månad. Exempel på listan med titlar som är "speciallist kompetens" men tjänar under 33 900 kr månad är : tekniker/ingenjörer/läkare mm dvs regering sänker lönerna i sverige

https://www.arbetsvarlden.se/81-yrken-foreslas-slippa-lonekrav-for-arbetskraftsinvandrare/
Citera
2026-05-19, 09:05
Medlem
Ja bara för att DU i just DIN bransch får förslag så är säkerligen statistiken överdriven.

Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Jag är 50 drygt och får fortfarande förslag med jämna mellanrum, så det låter som en överdrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in