2026-05-18, 22:01
Medlem
Taebbans avatar
Dom äldre är lata. Dom har fått allt gratis levererat på bordet. Så säger ju dom äldre om dom unga, så varför skulle det inte vara detsamma nu?
Citera
2026-05-18, 22:09
Medlem
Det är delvis facket som har skapat detta problem.

Enligt en del kollektivavtal baseras minimilönen på hur mycket erfarenhet en person har. På vissa arbetsplatser är detta ganska irrelevant. Arbetsgivaren tjänar inte direkt något på att ha en anställd med 'onödig' erfarenhet om arbetsuppgifterna är desamma.

Varför anställa en 45-åring som enligt kollektivavtalet kanske ska ha 5k mer lön, men som presterar lika mycket eller kanske mindre än en 20-åring?

Ska det vara på det sättet måste det ju finnas krav på att man ska ha en blandad ålder på dom anställda.

Gäller inte alla branscher men butiksbiträde är ett bra exempel.
Citera
2026-05-18, 22:12
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja samma här. Senaste gubbe in på mitt nuvarande projekt är 58 år. SAP testare.
Han verkar inte sakna sysselsättning direkt
SAP-kunskaper verkar väldigt gångbara just nu.
Citera
2026-05-18, 22:18
Medlem
Overminds avatar
Dags för medborgarlön med andra ord. Låt AIn ta över in om 2-3 år.
Citera
2026-05-18, 22:19
Medlem
Diamondgrits avatar
När det gäller just ingenjörer (men även vissa andra yrkeskategorier) så är problemet att lönen blir rätt hög i senare hälften av arbetslivet utan att man för den sakens skull bidrar (eller tillåts bidra) med så mycket mer. Det ju rätt naturligt att företag drar sig för att betala mer för att få ut ungefär samma sak och då hellre anställer någon som inte har lika höga lönekrav.
Citera
2026-05-18, 22:23
Medlem
KillPus avatar
Kvalificerat skitsnack. Bara losers med icke efterfrågade yrken går på det. Känner flera dom bytte jobb utan problem efter 50 med högre lön.
Citera
2026-05-18, 22:26
Medlem
KapitalismKnullads avatar
En arrbetsgivare som inte vill anställa en 40-åring är självfallet idiot.

Visst nog för att en del arbetsgivare är halvsociopater och vill misshandla och underbetala nyvuxna barn, men inte ens det är en smart strategi.
I längden blir det dyrare med snorungen av flera olika skäl.
Citera
2026-05-18, 22:49
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Är detta riktigt?

I så fall kan jag bara önska er Geronter lycka till.

Pension vid 65 är rimligt. Varför anställa någon som är i produktion i ett år sen troligen slutar med tanke på att det tar bort åt ett år för att någon ska vara i full drift?
Citera
2026-05-18, 22:50
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Ska du skippa dina oneliners konstant och faktiskt bidra till diskussion någon gång ditt miffo!

Ja det är alltid svårare ju äldre man blir, men finns en gräns skulle jag säga 32-40 är man het! Efter 45 tror jag många väljer bort en ifall det inte är nån tjänst som kräver långvarig erfarenhet.

Vem över 45 söker en junior roll?
Citera
2026-05-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har man inte redan ett jobb när man är 40?
Dom menar nog om du blir utan jobb.
Det är mer turbulent arbetsmarknad idag än för 30 år sen.
Organisationer växer och krymper och nya bolag konkurrerar ut gamla.
Förstår du?
Citera
2026-05-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Det stämmer säkert för många men det verkar också tråkigt att bli pensionär redan vid 55. Du kan leva i 40 år till. Svårt att utvecklas om man är ledig jämt. Hobbyer och liknande kan sällan kompensera fullt ut.

Vad gäller ts kommer det bli värre för alla, mycket snart. A i har bara börjat. Det kommer slå mot alla åldrar…

Möjligt att de som saknar fantasi det pensionärslivet som betungande. Har fullt upp och projekt saknas inte. Högar med oläst litteratur. Hinner se varenda sändning av EM/VM/OS. Inga problem med detta bara hälsan står en bi.

Utvecklas och utvecklas...i.o.f.s arbetade jag inom ett mycket smalt område där jag egentligen inte kom längre utan det hela blev till slut en fråga om att dra in pengar så mycket man kunde på kortast möjliga tid.

Jaja, det är historia nu.
Citera
2026-05-19, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Är detta riktigt?

I så fall kan jag bara önska er Geronter lycka till.
Så är det. Frågan är varför det inte är så i andra länder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in