2026-05-18, 13:17
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Höhöhhö bröööl! Va skoj. Du förstår nog att jag menade att det blir dyrare när det privatiseras.

Nej.

Förstår du själv vad du menar?

Brukar konkurrens leda till att saker blir dyrare?
2026-05-18, 13:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Att priser sänks via konkurrens är ett argument för kapitalism och privatiseringar trodde jag, men inte här på Flashback tydligen. Här vill man ha högre priser och högre skatter.

I andra stycket är även höga priser felaktigt.

En kall öl från pizzerian, korvmojen eller thaihaket lär knappast bli billigare än på systemet. Stora kedjor tror jag knappast heller är intresserade av att starta priskrig i hopp om att konkurrera ut andra, snarare skulle väl bossarna ta ett snack med varandra.
2026-05-18, 13:22
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ingenstans stod det något om förändrad skatt i förslaget. Alkoholskatt+moms ger kanske staten 18 miljarder om året, men själva bolaget gjorde bara en vinst på 30 miljoner år 2025.

Om något skulle en effekt av liberalisering kanske bli att staten får in mer pengar.

Att det skulle bli kännbart billigare på ICA är långt ifrån säkert. Det skulle väl vara som lockvaror då någon gång ibland, typ, ett sexpack starköl för 40 spänn, om man köper något att grilla till, eller något sådant, kanske blågula tröjor och annat.

Att det på nåt vis skulle bli billigare, ånej, det tror jag inte, snarare att en 100:- vin skulle kosta 150:- på Ica. Om det inte införs regler att Ica inte får ta ut högre priser än Systembolaget. Mycket klurigheter här. Kanske Ica kan ordna egna billiga importer från något vinland/producent och på sätt kanske kunna hålla priser nere en del?
2026-05-18, 13:23
Medlem
Konkurrens är en myt.
Citat:
Nej.

2026-05-18, 14:19
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
En kall öl från pizzerian, korvmojen eller thaihaket lär knappast bli billigare än på systemet. Stora kedjor tror jag knappast heller är intresserade av att starta priskrig i hopp om att konkurrera ut andra, snarare skulle väl bossarna ta ett snack med varandra.

Konkurrenslagen säger: "Konkurrensbegränsande samarbete: Det är förbjudet för företag att samarbeta på ett sätt som begränsar konkurrensen, exempelvis genom att komma överens om priser (karteller) eller dela upp marknader mellan sig."

Det är väl dock inte själva priset som är den huvudsakliga vinsten utan tillgängligheten. Att slippa statens förmynderi. Det är värt en hel del kan jag tycka.
2026-05-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.expressen.se/nyheter/politik/ministerns-forslag--ol-och-vin-pa-ica/

Äntligen säger jag. Vad säger ni? Jag kommer doxk fortsätta rösta på moderaterna men som frisinnad är avskaffandet av allt onödigt förmynderi önskvärt.

Helt klart ett bra förslag. Det är dags att Sverige blir som resten av EU. Det är så löjligt med alla regler. Sverige är som ett stort vuxendagis.

Men jag kommer då fan inte rösta på Mohammedsson. Detta är garanterat bara valfläsk och det kommer aldrig bli något av detta förslag.
2026-05-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Går såklart inte när det finns minderåriga som arbetar i butik. Från 16 år ska man alltså hantera alkohol.. jo tjena!
Vad är problemet med det menar du? De hanterar ju folköl idag som de heller inte får dricka.
2026-05-18, 14:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Konkurrenslagen säger: "Konkurrensbegränsande samarbete: Det är förbjudet för företag att samarbeta på ett sätt som begränsar konkurrensen, exempelvis genom att komma överens om priser (karteller) eller dela upp marknader mellan sig."

Det är väl dock inte själva priset som är den huvudsakliga vinsten utan tillgängligheten. Att slippa statens förmynderi. Det är värt en hel del kan jag tycka.

Javisst, men självfallet förekommer det samarbete i olika branscher. Själva lagen visar ju att det förekommer sådant.
2026-05-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Att det på nåt vis skulle bli billigare, ånej, det tror jag inte, snarare att en 100:- vin skulle kosta 150:- på Ica. Om det inte införs regler att Ica inte får ta ut högre priser än Systembolaget. Mycket klurigheter här. Kanske Ica kan ordna egna billiga importer från något vinland/producent och på sätt kanske kunna hålla priser nere en del?

En starköl 50cl Koff som köps i butik (inte alko) går på runt 3,20 euro

På bolaget kostar den runt 1,50 euro
2026-05-18, 14:39
Medlem
Gubbens avatar
Tänk om ICA skulle få sälja ost.
Skulle ju bli katastrof!
Klart vi ska behålla det statliga ost-monopolet.
2026-05-18, 15:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Nej.

Du har aldrig träffat min ICA handlare ser jag. Sniken jävel.
Kommer inte bli billigare med öl och vin på ICA den saken är säker.

Nej, fan på Lidl skall man sälja. Då kommer du få se på fan, ett flak 24 burkar 99:-
Bag-in-box 3 liters för 99:-

Tänk en Bordershop i varje stad. Öppet 8-21 varje dag.
2026-05-18, 15:52
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du har aldrig träffat min ICA handlare ser jag. Sniken jävel.
Kommer inte bli billigare med öl och vin på ICA den saken är säker.

Nej, fan på Lidl skall man sälja. Då kommer du få se på fan, ett flak 24 burkar 99:-
Bag-in-box 3 liters för 99:-

Tänk en Bordershop i varje stad. Öppet 8-21 varje dag.

Konkurrens funkar alltså.

Kapitalism funkar.

"Låt spriten flöda ned i miljardärernas strupar" nytt L-ordspråk.

I höst går min röst till L. Förmyndarpartiet som blev spritpartiet för blivande miljardärer. Med sprit kan man såväl trösta sig (när börsen går ner) som fira sina triumfer (när börsen går upp).

Skål ta mig fan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in