2026-05-18, 05:24
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/politik/ministerns-forslag--ol-och-vin-pa-ica/
Citat:
Ministerns förslag: ”Öl och vin på Ica”
Publicerad 17 maj 2026 kl 18.55
Ökad alkoholkonsumtion, och utelivet som följer, kan vara ett svar på befolkningsfrågan. Det säger Johan Britz (L).

– Det är ganska viktigt att människor kan träffas under avslappnade former.

Citat:
Att tillåta take-away av upphälld eller öppnad alkohol är ett förslag. Det gör det möjligt för foodtrucks att sälja alkohol som kunder kan ta med sig.

Citat:
Krogar och barer ska få ha öppet längre än i dag och på sikt dygnet runt. Boende som störs av krogliv eller klubbmusik ska inte kunna klaga om de flyttade in efter att verksamheten startade.

Och Systembolaget ska ha öppet till klockan åtta på kvällen varje dag, inklusive söndagsöppet och på röda dagar, och sälja kyld dryck.
Äntligen säger jag. Vad säger ni? Jag kommer doxk fortsätta rösta på moderaterna men som frisinnad är avskaffandet av allt onödigt förmynderi önskvärt.
2026-05-18, 05:46
Medlem
Ja visst, men jag skulle aldrig rösta på de tomtarna. Har svårt att tänka mig att de skulle hålla det också.
2026-05-18, 05:48
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Det enda det leder till är att missbruket hos arbetare och medelklass ökar. Med mer våld och brottslighet.

Men det är tydligen det slags samhälle liberaler vill ha.

Förra veckan sa de att de ville ha fler onda giriga parasiter till miljardärer också.

En större och rikare och friskare medelklass eller arbetarklass är det sista liberalerna vill ha. De är partiet för onda giriga rika människor. Inte för vanligt folk.
2026-05-18, 06:16
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Inte för att jag tänker rösta på Liberalerna men varför inte även låta livsmedelsbutikerna få sälja vin och starköl? Ser inget fel med det. Det funkar ju i alla andra länder i EU.

Är så less på förmynderisverige!
2026-05-18, 06:23
Medlem
Hade de velat liknande med Cannabis också så hade de haft min röst.
2026-05-18, 06:24
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.expressen.se/nyheter/politik/ministerns-forslag--ol-och-vin-pa-ica/

Äntligen säger jag. Vad säger ni? Jag kommer doxk fortsätta rösta på moderaterna men som frisinnad är avskaffandet av allt onödigt förmynderi önskvärt.

Ännu ett försök att stiga i opinionen.
2026-05-18, 06:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Hade de velat liknande med Cannabis också så hade de haft min röst.

Ju närmare valdagen vi kommer och L fortfarande bara ligger på 2%…
2026-05-18, 06:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ja visst, men jag skulle aldrig rösta på de tomtarna. Har svårt att tänka mig att de skulle hålla det också.

Valfläsk fem i tolv. Kommer inte att hända. Märkligt L är så desperata de tar till förslag som är orimliga.

Sedan finns det ju oftast systembolag i anslutning till ica maxi.
2026-05-18, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Valfläsk fem i tolv. Kommer inte att hända. Märkligt L är så desperata de tar till förslag som är orimliga.

Sedan finns det ju oftast systembolag i anslutning till ica maxi.
Att ändra systembolagets värdelösa öppettider till 20 är inte orimligt, mer som det alltid borde varit

Sedan är ju lagstiftningen kring detta rubbad, o verkligenhetsfrämmande för att inte säga fientlig oxå.. rent allmänt
Senast redigerad av LupesVulpus 2026-05-18 kl. 06:46.
2026-05-18, 06:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Att ändra systembolagets värdelösa öppettider till 20 är inte orimligt, mer som det alltid borde varit

Sedan är ju lagstiftningen kring detta rubbad, o verkligenhetsfrämmanden för att inte säga fientlig med.. rent allmänt

De som har en sund inställning och konsumerar måttligt har ingen nytta av andra öppettider än de som finns nu.

De som huserar på parkbänkar och spöar sina tanter har säkert behov av alkohol 24/7.
2026-05-18, 06:44
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Finns redan en tråd om detta ser jag nu:

(FB) Liberalerna vill liberalisera alkoholförsäljningen
2026-05-18, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som har en sund inställning och konsumerar måttligt har ingen nytta av andra öppettider än de som finns nu.

De som huserar på parkbänkar och spöar sina tanter har säkert behov av alkohol 24/7.
De flesta vill ha bättre tider.

Sedan?
De du nämner nedan där har redan tillgång på alkohol dygnet runt vid önskan.
Från Finland, Norge Danmark etc etc. Som det är nu

Inga problem. Samma dag leverans tom.
Systemet påverkar noll
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här