2026-05-17, 21:20
Medlem
För exakt en månad sedan den 17 april låg jag i sängen och kände nåt konstigt i halsen. Den natten höll jag på och hosta ihjäl mig.

Jag vaknar dagen efter med världens jobbigaste huvudvärk. Ont i nästan hela kroppen och feber.

Och jag har varit dålig sedan dess med massa olika symptom. Täppt i näsan. Försämrad smak och lukt. Sömnsvårigheter. Minskad aptit. Slemhosta.

Det liksom kommer och går. Och jag har märkt att det blir värre efter ansträngning.

Jag tror det var i tisdags vaknade jag pigg och tänkte äntligen. Så jag städade lite lägenheten. Sen säger det pang och jag hamnar i säng jätte sjuk. Jag har ingen feber men jag känner mig jätte febrig och helt utmattad. Jag somnade.

Dagen efter vaknade jag pigg. Åker till badhuset med brors son. Jag kommer hem och samma sak. Det säger pang och jag har samma sjukdomskänsla. Ont i kroppen och känner mig febrig med världens jobbigaste huvudvärk.

Jag tänkte att jag bara vilar och gör ingenting alls.

Igår mådde jag så bra på dagen. Ingen värk eller så. Bara lite rethosta.

Jag går och lägger mig och vaknar minst 5 gånger av världens frossa. Ligger i sängen och skakar som ett asplöv.

Och nu ligger jag här. Ont i huvudet. Hostar. Värk i benen. Sticker till i bröstet.

Det märkliga är tempen. I morses var den 36.5 och nu 37.9. Jag vet att detta inte är feber. Men jag känner mig jätte sjuk !! Och blir andfådd för minsta lilla.

Visst har man varit sjuk innan. Men aldrig varit med om något liknande. Och att det inte släpper?

Är det ens normalt att en frisk 28 åring ska må så här? I 4 veckor ?!

Och det jobbigaste är att jag inte ens vet vad som sker? Covid? Influensa?
Citera
2026-05-17, 21:44
Medlem
Vad ska vi svara?
Kolla upp dina värden. Kan ju vara vad som helst allt från sjukdom till psykisk ohälsa
Citera
2026-05-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
För exakt en månad sedan den 17 april låg jag i sängen och kände nåt konstigt i halsen. Den natten höll jag på och hosta ihjäl mig.

Jag vaknar dagen efter med världens jobbigaste huvudvärk. Ont i nästan hela kroppen och feber.

Och jag har varit dålig sedan dess med massa olika symptom. Täppt i näsan. Försämrad smak och lukt. Sömnsvårigheter. Minskad aptit. Slemhosta.

Det liksom kommer och går. Och jag har märkt att det blir värre efter ansträngning.

Jag tror det var i tisdags vaknade jag pigg och tänkte äntligen. Så jag städade lite lägenheten. Sen säger det pang och jag hamnar i säng jätte sjuk. Jag har ingen feber men jag känner mig jätte febrig och helt utmattad. Jag somnade.

Dagen efter vaknade jag pigg. Åker till badhuset med brors son. Jag kommer hem och samma sak. Det säger pang och jag har samma sjukdomskänsla. Ont i kroppen och känner mig febrig med världens jobbigaste huvudvärk.

Jag går och lägger mig och vaknar minst 5 gånger av världens frossa. Ligger i sängen och skakar som ett asplöv.

Och nu ligger jag här. Ont i huvudet. Hostar. Värk i benen. Sticker till i bröstet.

Det märkliga är tempen. I morses var den 36.5 och nu 37.9. Jag vet att detta inte är feber. Men jag känner mig jätte sjuk !! Och blir andfådd för minsta lilla.

Visst har man varit sjuk innan. Men aldrig varit med om något liknande. Och att det inte släpper?

Mononukleos, tror jag (kanske covid ovanpå det med tanke på smak och lukt). Gå till vårdcentralen och få det testat.
Citera
2026-05-17, 21:50
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:

Sist jag hade Covid var jag sjuk i flera månader med gradvis förbättring så du borde kolla upp det, oavsett bör du kontakta VC med samma beskrivning.
Citera
2026-05-17, 22:10
Medlem
Troligen har du haft en virusinfektion, antagligen COVID med tanke på påverkan på både lukt- och smaksinne. Hade jag varit du hade jag fortsatt leva mitt liv precis som vanligt innan du inbillar dig själv att du är permanent sjuk. Infektionen är långt borta men ditt immunförsvar aktiveras här och där, låt det göra det, men låt dig inte påverka din mentala hälsa.
Citera
2026-05-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Sist jag hade Covid var jag sjuk i flera månader med gradvis förbättring så du borde kolla upp det, oavsett bör du kontakta VC med samma beskrivning.

Så du misstänker covid?
Jag har tagit covid test precis då jag blev sjuk men den visade negativt. Dock vet jag att tester inte är helt 100

Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Troligen har du haft en virusinfektion, antagligen COVID med tanke på påverkan på både lukt- och smaksinne. Hade jag varit du hade jag fortsatt leva mitt liv precis som vanligt innan du inbillar dig själv att du är permanent sjuk. Infektionen är långt borta men ditt immunförsvar aktiveras här och där, låt det göra det, men låt dig inte påverka din mentala hälsa.

Att leva som vanligt kan jag dock inte. Jag brinner för träning och kan/får tyvärr inte träna sån här !!

Men jag har nog inbillat mig att detta inte kommer försvinna vilket inte är så bra !! :-(
Citera
2026-05-18, 07:43
Medlem
bema56s avatar
Låter som flera andra sagt som Covid. Kan sitta i jävligt länge......
Citera
2026-05-18, 12:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:

CRP

Har du haft kontakt med vården i detta ärende?

Det kan vara läge att ta en CRP/snabbsänka på dig.
Du kan googla "vad visar snabbsänkan" så ser du vad jag menar.

Du kan ta covidtest en gång till.
Senast redigerad av trottwell 2026-05-18 kl. 12:31.
Citera
2026-05-18, 14:03
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Frisk? Hur vet du det?
Normalt? det beror ju på vad du drabbats av.
men det är ju onormalt för en frisk person.
-------
Okey, vad har doktorn sagt?
Citera
2026-05-18, 22:27
Medlem
Hej.

Ca 300.000 drabbade av postcovid i Sverige och siffran växer. Insjuknandet brukar vara att man är riktigt sjuk i en dag men svår huvudvärk sedan kommer symptomen gradvis efteråt. Vanligt med sjuk- och feberkänsla trots att kroppstemperaturen är normal. Jag vill inte vara en krösamaja men en månad är ingenting, många människor har gått med långt värre symptom under flera år.
Det finns ingen vård i Sverige så länge dina värden är bra och tyvärr inte heller om de är dåliga. Finns en postinfektiös mottagning i Huddinge men i kötid pratar vi år och du måste vara sjukskriven/riktigt dålig för att få komma dit. Lyckas du ta dig dit så genomför du ett gäng icke-värdeskapande undersökningar och får sedan stämpeln postcovid följt av några psykologsamtal.

Jag hade gjort följande.

1. Vårdcentral och kolla hals samt sänka. Försök att få komma till en infektionsmottagning - nämn inget om covid.
2. Ser allt bra ut och symptomen avtar så hade jag ätit sunt, motionerat och vilat.
3. Ser allt bra ut men symptomen förvärras så hade jag förutsatt eventuell covidinfektion! (vissa har gått med infektion i flera år och testning är mycket komplex eftersom viruset gömmer sig i vävnader. Restprodukterna vid bekämpandet av infektionen är verkligen inte bra). Eftersom mycket obehagliga symptom kan utvecklas så hade jag:

-Behandlat infektionen med Methylene Blue
-Behandlat restprodukterna med Augmented NAC.

Jag håller tummarna att det är något som går över för dig och att du återfår hälsan.
Citera
2026-05-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pennan22
Hej.

Ca 300.000 drabbade av postcovid i Sverige och siffran växer. Insjuknandet brukar vara att man är riktigt sjuk i en dag men svår huvudvärk sedan kommer symptomen gradvis efteråt. Vanligt med sjuk- och feberkänsla trots att kroppstemperaturen är normal. Jag vill inte vara en krösamaja men en månad är ingenting, många människor har gått med långt värre symptom under flera år.
Det finns ingen vård i Sverige så länge dina värden är bra och tyvärr inte heller om de är dåliga. Finns en postinfektiös mottagning i Huddinge men i kötid pratar vi år och du måste vara sjukskriven/riktigt dålig för att få komma dit. Lyckas du ta dig dit så genomför du ett gäng icke-värdeskapande undersökningar och får sedan stämpeln postcovid följt av några psykologsamtal.

Jag hade gjort följande.

1. Vårdcentral och kolla hals samt sänka. Försök att få komma till en infektionsmottagning - nämn inget om covid.
2. Ser allt bra ut och symptomen avtar så hade jag ätit sunt, motionerat och vilat.
3. Ser allt bra ut men symptomen förvärras så hade jag förutsatt eventuell covidinfektion! (vissa har gått med infektion i flera år och testning är mycket komplex eftersom viruset gömmer sig i vävnader. Restprodukterna vid bekämpandet av infektionen är verkligen inte bra). Eftersom mycket obehagliga symptom kan utvecklas så hade jag:

-Behandlat infektionen med Methylene Blue
-Behandlat restprodukterna med Augmented NAC.

Jag håller tummarna att det är något som går över för dig och att du återfår hälsan.

Är det inte lite för tidigt för att säga att det är postcovid? Tror jag läste nånstans att det ska gå 12 veckor?

I alla fall. Jag har nu gått 2 dagar utan värk. Tack och lov. Bara lite rethosta. Så jag hoppas det är på väg åt rätt håll !!
Citera
2026-05-19, 12:14
Medlem
Det är helt klart för tidigt att anta postcovid och blir du bättre så finns det ingen anledning att påbörja någon behandling.
Kul att höra att du känner dig bättre. Kanske klokt att avvakta ca 2v och se utvecklingen.

Mina tips gällande methylene blue och augmented NAC är baserade på år av egen sjukdom och forskning - detta rekommenderar jag att ta till ifall allt går i fel riktning.

Jag gick med sjuk/feberkänsla, förkylning ont i halsen, PEM i ett halvår innan helvetet bröt ut och jag tycker därför att det är klokt att känna efter om ca 2v och se hur det utvecklats. För de flesta så blir det ju faktiskt bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in