2026-05-18, 15:32
Medlem
Offerviljas avatar
Jag har nu tittat på jättemånga Youtubevideor där människor testar fish and chips i England och har även besökt en massa fish and chips-ställens hemsidor. En sak som jag har märkt är att kolja nästan är en vanligare fisk att använda sig av än torsk. Vad som ingår till en fish and chips varierar också oerhört mycket. Mushy peas och tartarsås finns inte alltid med. Ofta serveras det en sallad till. På The Magpie Café i Whitby, som några här i tråden har skrivit ska servera världens bästa fish and chips, så får man till exempel ingen mushy peas till. De kör istället med någon sorts sallad. Whitby verkar förresten vara fish and chipsens huvudstad, vilket jag inte kände till sedan tidigare. En sak som jag har reagerat på är att väldigt få ställen i England verkar ha bra pommes frites. Pommesen ser så jävla bleka, torra och tråkiga ut, även på de ställena som ska anses som bra. Jag tror faktiskt inte att man hittar värdens bästa fish and chips i England, utan någon annanstans i världen. Googlar man på bilder så ser de fish and chipsen som ska vara bäst i Sverige mycket finare och godare ut än vad de som ska vara bäst i England gör.
Senast redigerad av Offervilja 2026-05-18 kl. 15:35.
Citera
2026-05-18, 15:57
Medlem
Sej är en prisvärd fisk jag gärna använder till fish&chips..
Citera
2026-05-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
En sak som jag har reagerat på är att väldigt få ställen i England verkar ha bra pommes frites. Pommesen ser så jävla bleka, torra och tråkiga ut, även på de ställena som ska anses som bra. Jag tror faktiskt inte att man hittar värdens bästa fish and chips i England, utan någon annanstans i världen. Googlar man på bilder så ser de fish and chipsen som ska vara bäst i Sverige mycket finare och godare ut än vad de som ska vara bäst i England gör.
Att göra riktigt bra pommes från grunden kräver mycket extrajobb och ställer krav på rutiner och organisation som inte går att motivera för någon som driver ett litet snabbmatsställe med låg och underbetald personalstyrka.

Gastronomifieringen av denna rätt har ännu inte riktigt nått sverige, på samma sätt som tex. pizza och burgare, men mer vällagade (och dyrare) varianter går att hitta vid de turistfällorna till lunchkrogar som finns i mindre städer kring västkusten/bohuslän. För samma pris är jag dock övertygad om att du efter lite research kan få mycket bättre fish and chips i england.
Citera
2026-05-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag har nu tittat på jättemånga Youtubevideor där människor testar fish and chips i England och har även besökt en massa fish and chips-ställens hemsidor. En sak som jag har märkt är att kolja nästan är en vanligare fisk att använda sig av än torsk. Vad som ingår till en fish and chips varierar också oerhört mycket. Mushy peas och tartarsås finns inte alltid med. Ofta serveras det en sallad till. På The Magpie Café i Whitby, som några här i tråden har skrivit ska servera världens bästa fish and chips, så får man till exempel ingen mushy peas till. De kör istället med någon sorts sallad. Whitby verkar förresten vara fish and chipsens huvudstad, vilket jag inte kände till sedan tidigare. En sak som jag har reagerat på är att väldigt få ställen i England verkar ha bra pommes frites. Pommesen ser så jävla bleka, torra och tråkiga ut, även på de ställena som ska anses som bra. Jag tror faktiskt inte att man hittar värdens bästa fish and chips i England, utan någon annanstans i världen. Googlar man på bilder så ser de fish and chipsen som ska vara bäst i Sverige mycket finare och godare ut än vad de som ska vara bäst i England gör.

Håller helt med angående pommesen i England. Ofattbart att det inte går att få tag på bra sådana ens på bättre ställen.
Citera
2026-05-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Håller helt med angående pommesen i England. Ofattbart att det inte går att få tag på bra sådana ens på bättre ställen.
På min lokala chippy skalas färsk potatis varje dag. Sen skärs den och friteras tills utsidan är snäppet hård och insidan är mjuk som potatismos. Jag har aldrig smakat något liknande i Sverige.
Citera
2026-05-19, 21:07
Medlem
Det finns en bra chippy I las Americas Tenerife som heter the Palms om någon har vägarna förbi
Citera
Igår, 22:04
Medlem
Sladdsnuss avatar
Har precis ätit en thai version på den värdelös brittisk avfallskosten.
Thailändarna gjorde fish n chips på bläckfisk (squid XXL) och det var så gott att jag skiter i om de bläckfiskarna tom levde på dumpade foster och bildäck.

Det är en smörig smak och inte oljig eller fisksliskig = fenomenalt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in