Citat:
Ursprungligen postat av
Offervilja
En sak som jag har reagerat på är att väldigt få ställen i England verkar ha bra pommes frites. Pommesen ser så jävla bleka, torra och tråkiga ut, även på de ställena som ska anses som bra. Jag tror faktiskt inte att man hittar värdens bästa fish and chips i England, utan någon annanstans i världen. Googlar man på bilder så ser de fish and chipsen som ska vara bäst i Sverige mycket finare och godare ut än vad de som ska vara bäst i England gör.
Att göra riktigt bra pommes från grunden kräver mycket extrajobb och ställer krav på rutiner och organisation som inte går att motivera för någon som driver ett litet snabbmatsställe med låg och underbetald personalstyrka.
Gastronomifieringen av denna rätt har ännu inte riktigt nått sverige, på samma sätt som tex. pizza och burgare, men mer vällagade (och dyrare) varianter går att hitta vid de turistfällorna till lunchkrogar som finns i mindre städer kring västkusten/bohuslän. För samma pris är jag dock övertygad om att du efter lite research kan få mycket bättre fish and chips i england.