2026-05-17, 02:14
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Tillbaka efter ett par decennier. Sha-Boom är en svensk-norsk rockgrupp som - frontade av Dag Finn - under 1980-talet körde på med glamrock i tvättäkta Sweet-stil. På den tiden hade man större hitlåtar som "R.O.C.K." och "Let's Party". Sedan dess har de uppträtt endast sporadiskt, men nu är manskapet – med Eclipse-frontmannen Erik Mårtensson – här med ett nytt, oavbrutet partyrockande album under 2026.
- ”Jag har aldrig lämnat 80-talet”, förkunnar Dag Finn stolt, enligt Sweden Rock Festival.

Diskografin innehåller:

• "R.O.C.K." (1988)
• "Let's Party" (1990)
• "The Race Is On" (2005)
• "Another Nail In The Coffin" (2026)

Några andra typer av releaser fanns det också i diskografin. Ett remix-album vid namn "Dancing In Fire - The Remix Album" (1989) och ett best-of som hade namnet "Fiiire! The Best Of Sha-Boom" (2002).

Det fanns lite text om 2026-albumet: '"Another Nail In The Coffin" is an album that bridges generations with unapologetic rock ‘n’ roll flair. “Walk (Far Away)” is a grand, multi-layered rock ‘n’ roll sea shanty with a twist of glam, “Another Nail In The Coffin” has the swagger and attitude of early Def Leppard, and “One More Drink For The Road” sees the Sha-Boom family go full-generational, as the daughter of Finn’s long-time friend and collaborator Thomas Vikström (Therion, Candlemass) – singer Linnéa Vikström of Thundermother – joins the party'.

Tracklisten till kommande plattan:

1. "Never Stop"
2. "Another Nail In The Coffin"
3. "Walk (Far Away)"
4. "The Sun, The Moon, The Stars"
5. "Let's Go (88)"
6. "Out Of Control"
7. "Farewell, Goodbye"
8. "Back On The Streets"
9. "A Million Miles Away"
10. "One More Drink For The Road" (feat. Linnéa Vikström)
11. "Emergency"

Vem här lyssnade på det här bandet på den gamla goda tiden? Hade personligen aldrig hört talas om Sha-Boom tidigare (vad jag kommer ihåg) men tycker att den nya singeln "Never Stop" låter riktigt bra.
Citera
2026-05-17, 02:34
Medlem
laughingducks avatar
Tack visste inte dom gjort nytt .

Lyssnade en heldel när det begabba sig
Citera
2026-05-17, 05:40
Medlem
Naer-Matarons avatar
Känns som det bara kan bli fel.
Citera
2026-05-17, 06:12
Medlem
Hackergirls avatar
Jag lyssnade på både dem och ett band som heter Shanghai, tror inte att någon minst dem, men har lyckats att hitta mina favoritlåtar med både Sha-Boom och Shanghai på Spotify 😄
Senast redigerad av Hackergirl 2026-05-17 kl. 06:22.
Citera
2026-05-17, 08:04
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Rocknytt har en färsk intervju (2026-04-30) med bandets frontman Dag Finn. Och vi tar med en bit:

Citat:
Det är tjugoett år sedan Sha-booms senaste platta ”The Race Is On” såg dagens ljus, hur kommer det sig att det har gått så lång tid sedan sist?

Jag vet faktiskt inte, jag har så mycket låtidéer i huvudet hela tiden, när jag tränar, när jag sover. Hela tiden så surrar det musik i hjärnan. Jag spelar in idéer på telefonen och eftersom jag är så oteknisk så har jag säkert fem gamla telefoner som jag får ladda upp var tredje månad för att kunna lyssna på gamla idéer som sträcker sig tjugo år tillbaka. Jag är totalt ointresserad av teknik och är därför beroende av att jobba med andra för att få ihop låtarna. Jag har ju också sysslat med en hel del annat då jag är entreprenör. Sedan så går tiden bara. Jag fyller sextio nästa år så nu har jag bestämt mig för att ytterligare ett album ska komma ut i samband med det.

Googlar man runt lite står det på Wiki att den här Finn på 90-talet arbetade med aktier, blev ekonomiskt oberoende, och investerade i fastigheter och restauranger.
Citera
2026-05-17, 08:40
Medlem
Werewolf, kom jag att tänka på. Tror det var dom som gjorde den. Den tyckte man var bra då.
Citera
2026-05-17, 08:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Jag lyssnade på både dem och ett band som heter Shanghai, tror inte att någon minst dem, men har lyckats att hitta mina favoritlåtar med både Sha-Boom och Shanghai på Spotify 😄
Shanghai 😁 Gröna Gubbar från YR.
Låter som du läste OKEJ. Sha Boom hade väl en "skandal" i blaskan när Dag Finns badade bubbelbad och bubblorna började tunna ut så man skymtar hans paket.

Jag och en polare var på McDonalds Kungsgatan när Sha Boom peakade. Vi satt och åt när Dag Finn kom in och satte sig med nån brud. Vi tänkte att det var en snål date..
Citera
2026-05-17, 08:47
Medlem
Har kvar min gamla kassett med let's Party nånstans haha
Citera
2026-05-17, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vem här lyssnade på det här bandet på den gamla goda tiden? Hade personligen aldrig hört talas om Sha-Boom tidigare (vad jag kommer ihåg) men tycker att den nya singeln "Never Stop" låter riktigt bra.

Vissa partier var bra men mycket var alldeles för klyschigt utan något som stack ut.
Citera
2026-05-17, 10:37
Medlem
Spelade i ett förband till Sha-Boom i Säterdalens folketspark 1988.

Det var höjdpunkten i min svunna karriär som trumpetare i orkestern Symfonikerna, som är musikskolans band i Upplands Väsby
Citera
2026-05-17, 11:37
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Spelade i ett förband till Sha-Boom i Säterdalens folketspark 1988.

Det var höjdpunkten i min svunna karriär som trumpetare i orkestern Symfonikerna, som är musikskolans band i Upplands Väsby

Vad hette ni?
Citera
2026-05-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Vad hette ni?

Vi hette Symfonikerna och var musikskolans band i Upplands Väsby.

Det var en heldag i Säterdalens folketspark där Sha-boom var sista akten. Synd att Sha-boom inte blev någonting likt Europe eller Roxette.

Det hade ju varit roligt att ha spelat före ett internationellt framgångsrikt band
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in