2026-05-16, 22:53
Medlem
Hej, så en rave i DK kl var 9 på kvällen börja jag nyktra till så vi gick ut ur ravet och köpte en flaska vodka,redbull och paket plastkopp och då drack jag 2-3 kopp vodka och redbull, blev full, därefter i ravet en vän hällde i MDMA pulver i en halvfull vattenflaska och jag har aldrig tagit MDMA i mitt liv så jag och en vän dela på den vattenflaskan för att testa för första gången, efter 30 min kicka den igång och jag blev jävligt yr och börja gå ifrån dansgolvet och min andra vän tog min hand och börja leda ut mig, jag börja verkligen bli rädd här, allt börja snurra och ögonvabba sönder, jag försökte lugna ner mig och säga till mig själv att ''låt det hända'' ''det är okej'' osv.

Jag satt ute och jag börja se mina vänner på knä framför mig prata med mig och säga det är okej och gav mig vatten och tuggumi (jag var väldigt spänd och käken) och det blev lite bättre och tog in mig dansgolvet igen fast jag inte ville men tvinga mig men sedan blev det bara bättre och då kände jag effekterna av drogen, det var en upplevelse med extra känslighet med beröringen och mer pratglad och det, det var kul men därefter de 2 veckorna kände jag mig normal men SEN efter det börja jag känna ångest från ingenstans i sociala sammanhang typ på baren med mina vänner eller när jag satt med min klasskompisar på bistron asså frukosten, ba känner sån obekväm lite yr, lite rädd, ångest känsla, försöker typ balansera mig med armbågarna på bordet och jag har aldrig haft problem eller känt ångest för det sociala i mitt liv, jag går ut liksom varje helg och festar.

det har gått 1 månad nu och ibland kommer ångesten när jag är ute med vänner eller folk och det händer bara när jag är ute i det sociala, det känns som alkohol triggar det men det har hänt när jag har varit nykter också, vad fan är detta? går det bort? jag börjar bli rädd att det ska kicka igång varje gång jag ska på något bar runda eller hemmafest för det är inte kul känsla. (kanske koffein kickar igång det också lite)

nu på senaste kickar den igång sen lugnar det ner sig efter 10-15 min men den lilla känslan hänger kvar typ rädd/obehag? jag gymmar och sover bra annars.
Citera
2026-05-16, 23:01
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2026-05-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonitoz
....en vän hällde i MDMA pulver i en halvfull vattenflaska och jag har aldrig tagit MDMA i mitt liv så jag och en vän dela på den vattenflaskan för att testa för första gången....

Trevlig polare du har som häller in pulver i en flaska utan en tanke på mängden ni får i er.

Låter som att du fick i dig alldeles för mycket och att du är känslig för MDMA. Det är nog bäst att du tar det lugnt med droger överlag (speciellt MDMA).

En månad är inte en lång tid för hjärnan att återhämta sig. Det blir nog bra till slut men det tar tid.

Undvik koffein (speciellt starka energidrycker) ett bra tag framöver.
Citera
2026-05-16, 23:53
Medlem
Sant.. min andra vän som drack med mig av samma flaska kände bara lite av det, jag kanske tog stora klunkar men då vet jag att det går över och att en månad är inte tillräcklig för hjärnan att återhämta sig.

känner mig lugnare nu och får bara vänta ut det i guess.

Tack för svar!
Citera
Igår, 00:10
Medlem
Sådan ångest kan sitta i många år, har personlig erfarenhet. Ge fan i alla droger, och då menar jag även alkohol, koffein och nikotin, det triggar lätt ångesten.

Glöm dock aldrig att ångesten inte är farlig, det är bara en känsla där och då, det släpper alltid efter ett tag.

Lär dig om andningstekniker, meditera, träna och lev vettigt så ska du se att det blir bättre, men det kan ta många år.

Hade jag fått leva om min ungdom så hade jag gett fan i drogerna, är nära 40 och har ett mycket bra liv idag, men det har varit tufft under resan, den sociala ångesten som drogerna en gång triggade har hindrat min personliga utveckling.

Önskar verkligen att du tar detta till dig och ger fan i fortsatt intag, för min egen del övergick jag till opioider för att komma undan den sociala ångesten, det blev min ”räddning” för att kunna fortsätta festa och vara social, snacka om idioti. Tur att man blir klokare med åldern.
Citera
Igår, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truetiger
Sådan ångest kan sitta i många år, har personlig erfarenhet. Ge fan i alla droger, och då menar jag även alkohol, koffein och nikotin, det triggar lätt ångesten.

Glöm dock aldrig att ångesten inte är farlig, det är bara en känsla där och då, det släpper alltid efter ett tag.

Lär dig om andningstekniker, meditera, träna och lev vettigt så ska du se att det blir bättre, men det kan ta många år.

Hade jag fått leva om min ungdom så hade jag gett fan i drogerna, är nära 40 och har ett mycket bra liv idag, men det har varit tufft under resan, den sociala ångesten som drogerna en gång triggade har hindrat min personliga utveckling.

Önskar verkligen att du tar detta till dig och ger fan i fortsatt intag, för min egen del övergick jag till opioider för att komma undan den sociala ångesten, det blev min ”räddning” för att kunna fortsätta festa och vara social, snacka om idioti. Tur att man blir klokare med åldern.

Fy fan vad hemskt! jag hoppas inte jag behöver gå igenom en så lång tid! och ja jag kommer inte ta droger igen pga fuckat mitt sociala konfidens, men det här med alkohol, att sluta med det är svårt pga alla jag känner vill ut helgerna eller jag blir bjuden till fester, jag vill ju gärna ha kul med vännerna, jag får väl brösta den äckliga känslan i början och försöka ha kul :/ kan det verkligen ta så långtid av bara en gång?

kan du dricka och ha kul som vanligt nu? som innan liksom
Citera
Igår, 01:19
Medlem
Citat:
Fy fan vad hemskt! jag hoppas inte jag behöver gå igenom en så lång tid! och ja jag kommer inte ta droger igen pga fuckat mitt sociala konfidens, men det här med alkohol, att sluta med det är svårt pga alla jag känner vill ut helgerna eller jag blir bjuden till fester, jag vill ju gärna ha kul med vännerna, jag får väl brösta den äckliga känslan i början och försöka ha kul :/ kan det verkligen ta så långtid av bara en gång?

Ärligt talat nej, inte som förr. Ångesten har följt mig under många år, har nog mest lärt mig acceptera den, för den finns där fortfarande. Men betydligt enklare att hantera den.

Jag har inte varit full på många år, tycker inte det är värt det längre. Jag mår så mycket bättre utav att vara nykter, dricker några glas champagne 2-3 gånger om året, och visst ger det en skön känsla, men baksmällan gör att det inte är värt det.

Vill poängtera att jag inte är nykterist, ser inget fel med det, tycker bara inte det är värt det längre, prioriterar familjen före fyllan numera, fyfan vad gammal jag börjar bli, haha

Om jag vore dig, känn efter hur det känns när du dricker, snusar eller vad du nu gör, mår du dåligt av det så sluta, känns det bra så fortsätt. Men lura inte dig själv, kommer ångesten så är det dags att hålla upp, behöver inte vara för alltid, men värt att fundera på. Psykisk ohälsa är ett satans helvete att leva med.
Citera
Igår, 03:04
Medlem
Citat:

Att skrämma upp dig själv vinner du inget på. Ett par månader är mer realistiskt.

Ser du flytande färger framför ögonen? Hör du white noise (brusande/pipande ljud)? Upplever du ljuskänslighet?
Citera
Igår, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Att skrämma upp dig själv vinner du inget på. Ett par månader är mer realistiskt.

Ser du flytande färger framför ögonen? Hör du white noise (brusande/pipande ljud)? Upplever du ljuskänslighet?

Tänker det också.. jag ser inte flytande färger eller något du skrev bara lite yrsel/balansen tappar lite och känns jobbigt och blir typ rädd känsla typ PTSD från när jag snea på MDMAn, känns som det händer när det är mycket som händer/överstimulerat eller när jag börjar dricka alkohol.
Citera
Igår, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truetiger
Ärligt talat nej, inte som förr. Ångesten har följt mig under många år, har nog mest lärt mig acceptera den, för den finns där fortfarande. Men betydligt enklare att hantera den.

Jag har inte varit full på många år, tycker inte det är värt det längre. Jag mår så mycket bättre utav att vara nykter, dricker några glas champagne 2-3 gånger om året, och visst ger det en skön känsla, men baksmällan gör att det inte är värt det.

Vill poängtera att jag inte är nykterist, ser inget fel med det, tycker bara inte det är värt det längre, prioriterar familjen före fyllan numera, fyfan vad gammal jag börjar bli, haha

Om jag vore dig, känn efter hur det känns när du dricker, snusar eller vad du nu gör, mår du dåligt av det så sluta, känns det bra så fortsätt. Men lura inte dig själv, kommer ångesten så är det dags att hålla upp, behöver inte vara för alltid, men värt att fundera på. Psykisk ohälsa är ett satans helvete att leva med.

Haha ja kan förstå det och såklart mycket bättre egentligen men jag är inte redo än att settle down pga ångesten så vill helst fixa det under peak fest liv, är 26 nu så men ska känna efter och så, tack för tipset
Citera
Igår, 03:46
Medlem
Citat:
Tänker det också.. jag ser inte flytande färger eller något du skrev bara lite yrsel/balansen tappar lite och känns jobbigt och blir typ rädd känsla typ PTSD från när jag snea på MDMAn, känns som det händer när det är mycket som händer/överstimulerat eller när jag börjar dricka alkohol.

Det är nog en blandning mellan effekter som är kvar från själva drogen och trauma från själva upplevelsen.

Växla ner ett tag framöver. Undvik allt för mycket stimulans. Ge din skalle och dig själv tid att reparera allt. Hur lång tid det tar är högst individuellt. Men att gräva runt på internet och läsa om en massa skräckscenarier är det värsta du kan göra nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in