2026-05-17, 03:08
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Finns ju en jävla massa böcker att läsa också. Det vill jag börja försöka komma ikapp med nu.

Faktiskt. En typ av människa som direkt drar min uppmärksamhet till sig.

Ska hitta min korkek i sommar och bläddra lite i en bok. Gott.
Citera
2026-05-17, 03:17
Medlem
Det är bra att ha med den om det händer något och man behöver ringa 112 är liknande. Men stäng av ljud och vibration och låt bli att ta upp den bara. Det måste man väl kunna låta bli att göra under en promenad?
Citera
2026-05-17, 03:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Det är bra att ha med den om det händer något och man behöver ringa 112 är liknande. Men stäng av ljud och vibration och låt bli att ta upp den bara. Det måste man väl kunna låta bli att göra under en promenad?

Jo det borde ju vara lätt. Därför jag skäms en hel del.

Någon sade att det fortfarande finns "dumphones" med 4G. Ska nog skaffa mig en Nokia 3210:a och slänga OnePlus åbäket i så fall.
Senast redigerad av ThielSerDig 2026-05-17 kl. 03:22.
Citera
2026-05-17, 03:21
Medlem
Citat:
Jo det borde ju vara lätt. Därför jag skäms en hel del.

Ja det är en folksjukdom uppenbarligen att folk blivit så mobilberoende och måste plocka upp den hela tiden.
Citera
2026-05-17, 03:28
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Kom att tänka på en sak nu ikväll när jag var ute och knallade runt på stan en stund och jag började prata i telefon mitt i allt. Är det inte lite av en social sjukdom att ha mobiljäveln på sig överallt? Borde jag inte börja lämna den hemma mer? Börjar känna mig som någon äcklig kälkborgare när jag står där vid ett övergångsställe med airpods i öronen och mobilen i handen. Är det inte lika mycket idiotvarning på det som att komma flygandes på en sån där elspark?

Känns som att jag måste ta och duscha av mig dessa 90-talist fasoner nu innan jag lägger mig och blänger i taket i natt (insomniker här).

Jupp jupp. Stänger av mobilen med jämna mellanrum och lägger den i nån låda.

Att alltid vara tillgänglig är beteende för sopor.
Citera
2026-05-17, 03:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Att alltid vara tillgänglig är beteende för sopor.

Instämmer till 120%.
Citera
2026-05-17, 05:30
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag har mp3filer i mobilen och lyssnar men aldrig att jag skulle hålla den*
Citera
2026-05-17, 05:52
Medlem
Pripps0.0s avatar
"Om något händer", har ju alla andra en mobil. Om något hände på 80-talet, fanns andra människor som kunde hjälpa till. Det flesta överlevde.
Fast om något händer idag kan man nog vara rätt säker på att de filmar istället för att ringa efter hjälp.

Jag har hur som helst i princip aldrig med mig mobilen ut. Undantagen är väl om jag ska vara borta mer än ett dygn eller ge mig ut i skogen ensam.
Citera
2026-05-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Kan i sig vara värt ändå. Det är rätt ofta som jag vill ha med mig musik, men inte telefon. Plus att den ser liten och smidigt ut.

Ja den var mini. Jag hade en mini ipod med klämma till kläderna förr.
Finns vattentät Mighty också, såg jag. Kanske tänkt till när man svettas.

Citat:
Går ju fortfarande att använda MP3 spelare faktiskt. Och stegräknare finns ju inte bara på en mobil.

Dessutom börjar jag undra hur pass vettigt det är att gå runt utomhus med hörlurar. Känns mer och mer som att musik är något jag kan hålla med mig inomhus istället.

Förstår också att många har på sig hörlurar utomhus pga social fobi. Jag är själv sån. Men försöker faktiskt börja bryta med de banorna nu.

Jag har alltid varit ute och gått rätt mycket genom åren så för mig är det självklart att lyssna på musik under ”träning”. Men går jag på stan för att fönstershoppa eller bara lalla rundor är det ibland mer bekvämt att lyssna på omgivningen.
Har aldrig förstått mig på social förbi och försökt förstå vad det är som är så skrämmande med mötet med människor.
Har du någon bra förklaring för den som inte alls kan relatera? En jämförelse med något.
Citera
2026-05-17, 09:23
Medlem
Är själv alldeles för mobilberoende , man har med sig mobilen till toaletten. Den är där när man vaknar och det sista man gör innan mangår och lägger sig. Även om man käkar själv så är den där. Är ett jävla gift som man dagligen säger " Nej nu ska jag minska mitt mobilanvändande".

Men ändå så dyker den upp igen i handen. Tyvärr finns ju "allt " i mobilen. Musik, internet,träningsschema, karta osv . Så man har ständigt "ursäkter" till att använda den. Men tror det är viktigt att försöka sätta gränser , tex som mobilfria promenader , ingen mobil till toaletten , vid matbordet osv.
Senast redigerad av Trasigttagnetbord 2026-05-17 kl. 09:27.
Citera
2026-05-17, 09:33
Medlem
Citat:
Håller med.

Det är väl bara att du drar igång Spotify o stoppar telefonen i fickan? Du behöver ju inte hålla på med den bara för att den är med liksom.
Citera
2026-05-17, 10:15
Medlem
Citat:
Kom att tänka på en sak nu ikväll när jag var ute och knallade runt på stan en stund och jag började prata i telefon mitt i allt. Är det inte lite av en social sjukdom att ha mobiljäveln på sig överallt? Borde jag inte börja lämna den hemma mer? Börjar känna mig som någon äcklig kälkborgare när jag står där vid ett övergångsställe med airpods i öronen och mobilen i handen. Är det inte lika mycket idiotvarning på det som att komma flygandes på en sån där elspark?

Känns som att jag måste ta och duscha av mig dessa 90-talist fasoner nu innan jag lägger mig och blänger i taket i natt (insomniker här).

Bra att du reflekterar! Gå ut utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in