2026-05-16, 21:21
Avslutad
Kom att tänka på en sak nu ikväll när jag var ute och knallade runt på stan en stund och jag började prata i telefon mitt i allt. Är det inte lite av en social sjukdom att ha mobiljäveln på sig överallt? Borde jag inte börja lämna den hemma mer? Börjar känna mig som någon äcklig kälkborgare när jag står där vid ett övergångsställe med airpods i öronen och mobilen i handen. Är det inte lika mycket idiotvarning på det som att komma flygandes på en sån där elspark?

Känns som att jag måste ta och duscha av mig dessa 90-talist fasoner nu innan jag lägger mig och blänger i taket i natt (insomniker här).
Senast redigerad av ThielSerDig 2026-05-16 kl. 21:44.
Citera
2026-05-16, 21:25
Medlem
HBTKuks avatar
Det är en strålande idé. Jag var själv ute några timmar på en promenad i eftermiddagssolen utan telefonen.

Vid ett tillfälle hamnade jag bakom en familj som gick på rad, alla med blicken nedfälld i varsin telefon. Det såg nästan bisarrt. Det förvånar mig att ingen av de själva tänker att det känns märkligt.
Citera
2026-05-16, 21:28
Medlem
Saknar tiden då man hade mp3. Kanske finns någon modern variant där man kan ha spotify i en enkel mp3-pryl-ish?
Citera
2026-05-16, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det är en strålande idé. Jag var själv ute några timmar på en promenad i eftermiddagssolen utan telefonen.

Vid ett tillfälle hamnade jag bakom en familj som gick på rad, alla med blicken nedfälld i varsin telefon. Det såg nästan bisarrt. Det förvånar mig att ingen av de själva tänker att det känns märkligt.

Exakt. Det är fan skrämmande hur normaliserat det är idag och hur en själv ryckts med i sjukdomen till och med.
Citera
2026-05-16, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Saknar tiden då man hade mp3. Kanske finns någon modern variant där man kan ha spotify i en enkel mp3-pryl-ish?

Håller med.
Citera
2026-05-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Håller med.

Enda fördelen med mobil under promenaden är att man kan ringa 112 om något är akut, eller för att anteckna lite snabbt.
Citera
2026-05-16, 21:35
Avslutad
Citat:
Enda fördelen med mobil under promenaden är att man kan ringa 112 om något är akut, eller för att anteckna lite snabbt.

Sant. Men det är ju mer "smartphones" som är problemet som fördummar än mobiler i grunden. Men nu avvecklas ju alla gamla elnät så det går ju inte att ha "dumbphones" längre heller.
Citera
2026-05-16, 21:36
Medlem
.Mlyric.s avatar
Kan vara bra att ha med ifall något händer men jag tar aldrig upp mobilen när jag är ute. Vissa, framförallt ungdomar gå och stirrar i telefonerna hela tiden.
Citera
2026-05-16, 21:46
Avstängd
tutankhumans avatar
Har nästan aldrig med mig mobilen när jag är ute. Lägger den också ifrån mig när jag äter.

Har märkt på många att mobilen genast måste fram om man exempelvis sitter i bussen och åker. Jag brukar titta ut genom fönstret och tänka på stora frågor, så som: hur få ut negrer och araber ur Sverige.
Citera
2026-05-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Sant. Men det är ju mer "smartphones" som är problemet som fördummar än mobiler i grunden. Men nu avvecklas ju alla gamla elnät så det går ju inte att ha "dumbphones" längre heller.

Min erfarenhet av att vara i rörelser är att jag får många idéer som jag vill komma ihåg till senare. Har testat anteckningsblock men min handstil är helt obegriplig.
Citera
2026-05-16, 23:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det enklaste sättet är nog att köpa en billig, men inte klappkass, telefon och inte stoppa simkort i den.
Jag hade dock gärna sett en pryl som bara var Spotify och möjlighet att köra offline-listor.
Citera
2026-05-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det enklaste sättet är nog att köpa en billig, men inte klappkass, telefon och inte stoppa simkort i den.
Jag hade dock gärna sett en pryl som bara var Spotify och möjlighet att köra offline-listor.

Ja då skulle man kunna ladda ner sin spellista hemma med nätet och sen gå ut offline.
Funkar det att skriva text som sparas i en gammal iphone exempelvis?
Har nog någon gammal som bara ligger...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in