2026-05-17, 06:26
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
I varenda tweet eller inlägg i sociala medier så möts S av kritiska invändningar. Sakliga som osakliga. Men de som kommenterar kritiskt är i massiv majoritet. Känns som att 90 procent är emot S politik, till och med på deras egna facebooksida. S är helt ensamat om att ha det så.
Jag upplever inte dessa människor som SD- troll som S vill påskina utan helt vanliga arbetande svenskar.

Jag känner bara 1 som röstar S. På den borgliga sidan ett 40 tal.

Kommer S röster enbart från förorten idag?
Nej, en grupp där socialdemokraterna ökar i idag är akademiker i storstäderna. S ligger fortfarande lägre här än för väljer med arbetaryrken men nästan 30% av storstadsakademikerna röstar s i dag. Högre stöd bland kvinnor.
Citera
2026-05-17, 07:49
Medlem
Clodiuss avatar
Det verkar ju som du tro att det inte är riktiga gamla SD väljare som går över till socialdemokratin om jag förstår dig rätt utan någon slags spelare. Fast egentligen är det inte särskilt konstigt att det skulle finnas sådana Debattörer på Flashback som är just Sverigedemokrater som övergår till socialdemokratin. Enligt opinionsinstituten finns det faktiskt just nu ett ganska stort flöde av Sverigedemokratiska väljare som går över till socialdemokratin. Varför skulle inte några av dem skriva på Flashback?
Citera
2026-05-17, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dom har ju importerat in 2 miljoner väljare alla dessa är ju socialdemokrater.

Högerns största lögn är att S importerat folk. Kan du hitta en endaste högerregerin där invandringen inte ökat gentemot föregående S regering?

Det är tämligen skrämmande hur lite koll har på verkligheten.
Citera
2026-05-17, 09:27
Medlem
Teus avatar
Nyans kommer splitta Sossarnas röst. Många som röstar på islamistpartiet hävdar nog att dom röstar på S när dom kommer och knackar på i utanförskapsområdet. Jag tror också att en inte allt för liten andel saknar medborgarskap och rösträtt.

Dock väldigt talande för situationen att S är helt beroende av invandrare och äldre som röstar av tradition.

Tror att Tidö vinner i längden. C, Mp, och V är alla otroligt extrema partier i sina åsikter som ytterst få vill ska ha någon bestämmanderätt. Deras politik står dessutom i konflikt med varandra. S vet man inte var don står, utan fokus verkar vara helt på att anpassa sin politik efter det som ger flest röster.
Citera
2026-05-17, 09:30
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Högerns största lögn är att S importerat folk. Kan du hitta en endaste högerregerin där invandringen inte ökat gentemot föregående S regering?

Det är tämligen skrämmande hur lite koll har på verkligheten.
Olika typer av invandring och tankar om framtiden. Nuvarande regering söker efter sätt att begränsa invandringen. Det kommer inte att ske i en regering som består av S, C, Mp och V.
Citera
2026-05-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Olika typer av invandring och tankar om framtiden. Nuvarande regering söker efter sätt att begränsa invandringen. Det kommer inte att ske i en regering som består av S, C, Mp och V.

Problemet efter att högern "uppfann" blockpolitiken är att nu pratar man mer om "regeringsbildning" än om sakpolitik.

Blockpolitiken sätter demokratin ur spel då de ger småpartier opropotioneligt stort inflytande.

Standarden innan med minoritetsregeringar har fungerat bättre då sittande regering tvingats söka stöd i riksdagen för olika sakpolitiska frågor.
Citera
2026-05-17, 11:31
Medlem
De senaste statsministeromröstningarna som S vunnit så har man haft 33.0 resp 33.4 för Löfven och 28.9 för Andersson. Dvs ganska svagt stöd. Kristersson fick 50.4 %. Den enda S regering som kommit över 50 är Person 1996 när Carlson avgick mitt i perioden. Så 30% är nog en korrekt siffra. Det som är tragiskt är att vi efter stor möda och besvär väljer ut 349 personer som ska representera folket och nästan hälften av dessa avstår från att rösta i viktiga frågor.
Citera
2026-05-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dom har ju importerat in 2 miljoner väljare alla dessa är ju socialdemokrater.

Röstdeltagandet hos invandrare är lågt
Citera
2026-05-17, 15:03
Medlem
Dom borde inte ha någon procent alls
Citera
2026-05-17, 16:28
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nyans kommer splitta Sossarnas röst. Många som röstar på islamistpartiet hävdar nog att dom röstar på S när dom kommer och knackar på i utanförskapsområdet. Jag tror också att en inte allt för liten andel saknar medborgarskap och rösträtt.

Dock väldigt talande för situationen att S är helt beroende av invandrare och äldre som röstar av tradition.

Tror att Tidö vinner i längden. C, Mp, och V är alla otroligt extrema partier i sina åsikter som ytterst få vill ska ha någon bestämmanderätt. Deras politik står dessutom i konflikt med varandra. S vet man inte var don står, utan fokus verkar vara helt på att anpassa sin politik efter det som ger flest röster.
Ja fast nu är det ju så att överrepresentationen för s bland unvandrareöster är måttlig (som jag visse) och att den stora majoriteten av s-väljare inte är invandrare.

(Och vi vet nog var vi har s mer än andra partier; de är vana vid att styra.)
Citera
2026-05-17, 16:34
Medlem
ReiseReises avatar
Jag känner flera som är lojala socialdemokrater.
Det är inte konstigt alls att partiet ligger på runt 30%, det har dom gjort de senaste 30 åren.
Citera
2026-05-17, 17:28
Medlem
Jag känner mig veterligen inte en enda person som röstar på sossarna, nån kommunist och någon annan hjärnskada men ingen sosse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in