2026-05-16, 16:10
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
I mitt jobb så besöker jag tippen flera gånger i veckan för att lasta av grejer.
Där har jag noterat en sak, avsaknaden av invandrare.

Jag kan räkna dom på en hand, som jag sett under en hel månads besök på tippen.

Konsumerar gör dom ju, det dräller ju av dom i varenda butik, men någonstans måste ju den gamla skiten hamna?

Är det någon mer än mig som reflekterat över det här?
Citera
2026-05-16, 16:13
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
I mitt jobb så besöker jag tippen flera gånger i veckan för att lasta av grejer.

Konsumerar gör dom ju, det dräller ju av dom i varenda butik, men någonstans måste ju den gamla skiten hamna?

Här har du förklaringen
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bostadsbolagets-vadjan-sluta-kasta-sopor-fran-fonstret/:

https://samnytt.se/illegal-dumpning-av-sopor-allt-vanligare-kostar-skattebetalarna-miljoner

https://samnytt.se/video-man-som-dumpade-sopor-oforstaende-varfor-han-blir-tillsagd
Senast redigerad av ludexSum 2026-05-16 kl. 16:15.
Citera
2026-05-16, 16:15
Medlem
Dom dumpar väl det i soprummet.

En sidospaning är att dom även lyser med sin frånvaro i skogen.
Citera
2026-05-16, 16:16
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Här har du förklaringen
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bostadsbolagets-vadjan-sluta-kasta-sopor-fran-fonstret/:

Så är det ju förstås på många ställen.
MP bara älskar dom, kan inte få nog, vi måste ha meeer!
Citera
2026-05-16, 16:19
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Dom dumpar väl det i soprummet.

En sidospaning är att dom även lyser med sin frånvaro i skogen.

Seriöst, jag tycker att det här är ett ämne att ta upp.
Sambandet mellan invandrare och nedskräpning i naturen, det är ju förstås känsligt.
Hellre en natur som ser ut som en bakgård i Calcutta, än att peka på en stor anledning till skräpet.
Citera
2026-05-16, 16:20
Medlem
Citat:
Seriöst, jag tycker att det här är ett ämne att ta upp.
Sambandet mellan invandrare och nedskräpning i naturen, det är ju förstås känsligt.
Hellre en natur som ser ut som en bakgård i Calcutta, än att peka på en stor anledning till skräpet.

Jag förstår att jag inte ska avslöja hemligheter men kunde inte låta bli. Babbarnas vägar äro outgrundliga.
Citera
2026-05-16, 16:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Har inte reflekterat över det men nu när du säger det så kan jag bara hålla med. Är också en frekvent tippenbesökare och kan också bara räkna på en hand och då behövs långt ifrån alla fingrar.

Sedan är det ju en sak att handla i butiker då man för förpackningsinsamling inte behöver åka till tippen. När det gäller att göra sig av med gamla saker tror jag de är långt bättre än svenskar på att dela med sig av dessa till släkt och vänner istället för att som svenskar slänga helt fungerande saker på tippen.
Citera
2026-05-16, 16:26
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har inte reflekterat över det men nu när du säger det så kan jag bara hålla med. Är också en frekvent tippenbesökare och kan också bara räkna på en hand och då behövs långt ifrån alla fingrar.

Sedan är det ju en sak att handla i butiker då man för förpackningsinsamling inte behöver åka till tippen. När det gäller att göra sig av med gamla saker tror jag de är långt bättre än svenskar på att dela med sig av dessa till släkt och vänner istället för att som svenskar slänga helt fungerande saker på tippen.

Det är ju egentligen bara spekulationer, att de skulle vara så bra på att skänka inom släkten.
Men allt som faktiskt är trasigt, alla rester från renovering, och annat riktigt skräp som är bortom räddning.. det har även dom.
Citera
2026-05-16, 16:26
Medlem
babbarna bor i hyresrätt och de som bor så har nästan alltid tillgång till grovsoprum de kan ställa av sin skit i utan att behöva åka till tippen. boende i villa kan inte göra så.
Citera
2026-05-16, 16:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Men allt som faktiskt är trasigt, alla rester från renovering, och annat riktigt skräp som är bortom räddning.. det har även dom.

Långt ifrån på samma nivå. Det är svenskar som t.ex. håller på till förbannelse att renovera sina villor med nya kök som sedan knappt används.
Citera
2026-05-16, 16:38
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Långt ifrån på samma nivå. Det är svenskar som t.ex. håller på till förbannelse att renovera sina villor med nya kök som sedan knappt används.

Ja, absolut, renoveringshysterin tillskriver man svenskarna.

Men ta Ikea som exempel, populärt ställe för invandrare.
Någonstans måste ju den gamla skiten åka?
Citera
2026-05-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
babbarna bor i hyresrätt och de som bor så har nästan alltid tillgång till grovsoprum de kan ställa av sin skit i utan att behöva åka till tippen. boende i villa kan inte göra så.

Ja, detta är förklaringen. Skräpet hamnar i grovsoprummet, det vanliga soprummet, i allmänna utrymmen/förrådet eller i värsta fall på gården.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in