2026-05-16, 09:25
Medlem
Tearsinrains avatar
Jag skriver om det här då "Daniel" är en nära vän till mig med svår OCD som låg inlagd på OCD-centret i Uppsala vilket nästan slutade med hans död och har velat skriva om det tidigare men inte varit läge och har fått hela historien berättat för mig nu under en lång period. Han ville inte skriva på Flashback själv men tyckte det var ok om jag gjorde det och sken ljus på det här. Artiklarna i UNT har också varit låsta tidigare men är nu öppna.

En person tog sitt liv efter vistelsen där:

https://www.unt.se/story-nyheter/uppsala/artikel/kim-dog-under-varden-pa-ocd-centret-i-uppsala/rkv55gxj

Min vän försökte ta sitt liv efter vistelsen där bara några månader senare:

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/daniel-forsokte-ta-sitt-liv-efter-behandlingen-i-uppsala/jowp061l

Tycker artiklarna berättar väldigt mycket om vilka hemska mäniskor som styr där. Vägrar att anmäla att någon tagit sitt liv som inskriven hos dem, vägrar anmäla när en annan person försöker ta sitt liv under inskrivning hos dem. De är positiva till att prata med media tills de får veta vad det handlar om. Då är det locket på.

Min vän har berättat hur det var på OCD-centret i Uppsala. Det kostar skattebetalarna runt 5000kr per dag för en patient att vistas där. "Daniel" upplevde i början mer glädje för han varit isolerad och nu började träffa människor men upptäckte snabbt att centret saknade pengar. Det har visat sig att Caroline och Claes som är de två psykologerna som äger stället med en tredje person har enorma skulder.efter att de köpte centret kring 2023. Innan det hade folk bra erfarenheter därifrån. Tydligen var psykologerna (Caroline och Claes) enbart där under förmiddagarna men Claes var på semester så Caroline skulle ensam ta hand om 6st. personer med grov psykisk ohälsa. Men hon stack efter lunch och det togs över då av elever på Uppsala Universitet, typ 19-20åringar som inte kunde någonting om OCD som är ett extremt komplex ämne som kräver specialexpertis från folk som jobbat med det i decennier i vissa fall. Inte några ungdomar från universitetet. Fler exempel på hur de snålade med pengar var att man gjorde aktiviteter och då hade man en viss summa per person. Vid ett tillfälle som jag fick som exempel så åt de mat medan hälften var kvar på OCD-centret vilket ju innebär att de sparar in pengar då. Trots det fick en av de som var med betala 3kr(!) för det var över budgeten trots att det satt flera på sina rum i huset vars budget man kunde tagit ifrån. Ett till exempel var att en av ungdomarna från universitetet krockade deras minibuss tidigt under hans vistelse. Den körde de runt helt trasig med stor buckla och fullt med problem i bilen. Inte ens gamla cyklar som tillhörde centret hade de råd att betala för att fixa. Trots att de drog in typ 30.000kr per dag...

Hursomhelst så tog ju Kim sitt liv för han behövt göra äckliga grejer som att slicka på toalettsitsar osv. Detta sa de till "Daniel" att även han skulle göra så de verkar inte ha lärt sig mycket sen innan, men han hade inte kommit så långt i behandlingen som Kim som tog livet av sig. Utan hans problem var främst en patient som kom dit efter honom som var totalt utvecklingsstörd och gick runt naken, kissade på golven och luktades svett. "Daniel" har extremt svårt för sånt pga. sin OCD. Den störda personen var oftast heller inte med på de olika övningarna utan låg mest på sitt rum och sov på dagarna och pratade i telefon på nätterna och spelade bongotrummor med kastrullerna i köket när resten försökte sova, när det var kurser och övningar var inte den patienten med ens och kom fram på kvällen och luktade svett (återkommer till att det kostar 5000+kr per dygn där och den personen har inte ens med på övningarna) Min vän sa åtskilliga gånger till Caroline att den andra patienten betedde sig illa. Hon gjorde absolut ingenting. Han har berättat att Caroline är den mest osympatiska och oempatiska och otrevliga person han mött i sitt liv. Då bestämde sig han för att lämna tillfälligt och pratade i telefon med Claes som lovade förbättring när han var tillbaka från semester. Efter det svarade aldrig Claes. Det går iaf. mig att misstänka att en person de slapp ta hand om för han inte var med på aktiviter och annat lät de gärna vara kvar för det drog in pengar till Caroline och Claes.

En viktig grej här ang. Kim är alltså att när han tog sitt liv så var han inskriven på centret. Vad gjorde Caroline och Claes? Absolut ingenting. Ingen anmälan mot sig själva eller någonting. De jobbade vidare som vanligt....

När "Daniel" försökte ta sitt liv så ringde hans pappa till Claes som bara blev tyst och sen la på och blockerade pappans nummer vilket även Caroline gjorde. Hur fan i helvete kan stället fortsätta få ha öppet!? De tar emot enormt mycket i skattepengar, en person har tagit sitt liv pga. dem utan att de gjorde något åt saken, de låtsades som att det regnade precis som de inte gjorde någonting när min vän nästan dog... Sen när media hörde av sig så låtsas de som att det regnar igen. Hur kan det inte bli några repressalier av detta? Hur kan de fortfarande få ha öppet? Tydligen ska Claes ha skrytit om framtida dyra klockköp och han hade en dyr Omega. Medan de inte har råd att fixa någonting i huset, snålar nåt enormt, skiter i om folk dör och får upp mot 30k per dag(!) av svenska skattepengar!?
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-05-16 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in