2026-06-07, 20:38
Medlem
800m damer med Werro, Hodkingson och Femke Bol kommer bli EM:s höjdpunkt, de facto världsmästerskap på sträckan.

En ren tidsfråga innan Kratochvilovas 43 år gamla världsrekord raderas ut.
Citera
2026-06-07, 20:41
Medlem
Almgren förvånad över sin insats. Nästa lopp är redan på onsdag, 5000 i Oslo.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/k0QE2Q/besviken-andreas-almgren-sist-i-stockholm
Citera
2026-06-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
800m damer med Werro, Hodkingson och Femke Bol kommer bli EM:s höjdpunkt, de facto världsmästerskap på sträckan.

En ren tidsfråga innan Kratochvilovas 43 år gamla världsrekord raderas ut.
Tror Femke är chanslös.
Citera
2026-06-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Tror Femke är chanslös.

Tror personligen att Bol tar hem guldet. Hon är den klart snabbaste av de tre och blir otroligt svårslagen i mästerskap utan harar. Werro (PB 51.0 på 400m) och Hodkingson (PB 51.2 på 400m) kommer få enorma problem med att hantera Femke Bol (PB 49.17) i en spurtduell.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-07 kl. 20:49.
Citera
2026-06-07, 20:55
Medlem
Citat:
Tror personligen att Bol tar hem guldet. Hon är den klart snabbaste av de tre och blir otroligt svårslagen i mästerskap utan harar. Werro (PB 51.0 på 400m) och Hodkingson (PB 51.2 på 400m) kommer få enorma problem med att hantera Femke Bol (PB 49.17) i en spurtduell.
Nu är det inte 400 meter de tävlar i. Femte är 1,5 sekund från världsrekordet på 400. Varför skulle hon vara närmare världsrekordet på 800, en sträcka hon är nybörjare på? Men vi får se i Augusti vem som har rätt.
Citera
2026-06-07, 21:01
Medlem
Citat:
Nu är det inte 400 meter de tävlar i. Femte är 1,5 sekund från världsrekordet på 400. Varför skulle hon vara närmare världsrekordet på 800, en sträcka hon är nybörjare på? Men vi får se i Augusti vem som har rätt.

Vad snackar du om egentligen? Har inte skrivit ngt om att hon ska slå världsrekord eller vara nära världsrekordet, eller? Du måste läst fel. Hon behöver heller inte nödvändigtvis vara nära det rekordet för att vinna EM på 800m. Wilson Kipketer hade världsrekordet i en massa år men tog likväl aldrig hem OS-guldet och förlorade i finalen både 2000 och 2004 mot löpare med bättre spurtkapacitet.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-07 kl. 21:03.
Citera
2026-06-07, 21:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Att formtoppa till ett mästerskap har väl historiskt sett inte alltid varit så lätt. Tror det finns ett starkt samband mellan att göra bra resultat i juni och i augusti. Så ett resonemang typ ”det är inte nu jag skall vara i toppform utan först em-veckan” tror jag inte gäller generellt. Vissa fungerar så och toppar sig bra just vid mästerskap. Ståhl och Kamga verkar vara två exempel. Men i fjol satte Almgren europarekord på 5000 på Bauhaus och sen blev han bronsmedaljör på VM. Jag tror inte att han hade lyckats bättre på VM om han gjort en mycket sämre tid på 5000 i fjol. 3.36 är ett riktigt svagt resultat för honom. Å andra sidan var det inte så länge sen han gjorde 7.26 på 3000, så han är kanske oberäknelig. Vad Edlund beträffar sprang han på ungefär samma tid under försommaren som på OS 2024, medan han gick ner en halvsekund mellan vår och till VM 2025, så visst kan det tänkas att han gör det i år också. Men klassen i lång häck har förbättrats de senaste åren. Tippar att det krävs 48.0-48.2 för final och 47.5 för brons.

Skall man basera sina förväntningar på vad som krävs för att gå till final på EM (eller medalj för vissa andra aktiva) eller skall man basera sina förväntningar på vad de aktiva har presterat tidigare och hur de ligger till nu? Jag skulle inte ha något emot om Edlund skulle springa på 48.0-48.2 hela denna säsong men jag tror inte det skulle vara realistiskt att förvänta sig det. Och han har väl sagt att han hade lite svårt att ställa om efter att han flyttat hem till Sverige efter sin USA-vistelse. Så jag väljer att se glaset som halvfullt istället för halvtomt när det gäller Edlund.
Citera
2026-06-07, 21:20
Medlem
Citat:
Vad snackar du om egentligen? Har inte skrivit ngt om att hon ska slå världsrekord eller vara nära världsrekordet, eller? Du måste läst fel. Hon behöver heller inte nödvändigtvis vara nära det rekordet för att vinna EM på 800m. Wilson Kipketer hade världsrekordet i en massa år men tog likväl aldrig hem OS-guldet och förlorade i finalen både 2000 och 2004 mot löpare med bättre spurtkapacitet.
Werro och Hodgkinson visade på en kapacitet som inte Bol har. Men nu förstår jag att du förväntar dig ett taktiklopp där Bol tar spurten. Jag tror inte det . Både Werro och Hodgkinson gillar att sätta fart själv. Även utan harar tror jag loppet kan gå väldigt fort och Bol blir avhängd. Du tror inte det. Jag accepterar att du tror på Bol. Då kan ju du acceptera att jag inte gör det.
Citera
2026-06-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Skall man basera sina förväntningar på vad som krävs för att gå till final på EM (eller medalj för vissa andra aktiva) eller skall man basera sina förväntningar på vad de aktiva har presterat tidigare och hur de ligger till nu? Jag skulle inte ha något emot om Edlund skulle springa på 48.0-48.2 hela denna säsong men jag tror inte det skulle vara realistiskt att förvänta sig det. Och han har väl sagt att han hade lite svårt att ställa om efter att han flyttat hem till Sverige efter sin USA-vistelse. Så jag väljer att se glaset som halvfullt istället för halvtomt när det gäller Edlund.
Och jag skrev att Edlund gjorde ett lopp i nivå med mina förväntningar, om jag inte minns fel.
Citera
2026-06-07, 21:29
Medlem
Citat:
Werro och Hodgkinson visade på en kapacitet som inte Bol har. Men nu förstår jag att du förväntar dig ett taktiklopp där Bol tar spurten. Jag tror inte det . Både Werro och Hodgkinson gillar att sätta fart själv. Även utan harar tror jag loppet kan gå väldigt fort och Bol blir avhängd. Du tror inte det. Jag accepterar att du tror på Bol. Då kan ju du acceptera att jag inte gör det.

Räcker ju med att kolla på Hodkingsons - som sprang på 1.54.6 redan för två år sedan - facit i stora mästerskap som VM och OS för att inse att hon kommer få det svårt. Hon kom tvåa i OS 2021 och tog guld i OS 2024. Dessutom kom hon tvåa i VM 2022, tvåa i VM 2023 och tog brons i VM 2025. Betydligt svårare än man tror att lyckas med den strategin än man tror, dvs att dra upp tempot själv.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-07 kl. 21:34.
Citera
2026-06-07, 21:54
Medlem
Citat:
Räcker ju med att kolla på Hodkingsons - som sprang på 1.54.6 redan för två år sedan - facit i stora mästerskap som VM och OS för att inse att hon kommer få det svårt. Hon kom tvåa i OS 2021 och tog guld i OS 2024. Dessutom kom hon tvåa i VM 2022, tvåa i VM 2023 och tog brons i VM 2025. Betydligt svårare än man tror att lyckas med den strategin än man tror, dvs att dra upp tempot själv.
Just därför tror jag Werro vinner.
Citera
2026-06-07, 22:26
Medlem
Citat:
Almgren förvånad över sin insats. Nästa lopp är redan på onsdag, 5000 i Oslo.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/k0QE2Q/besviken-andreas-almgren-sist-i-stockholm
Undrar lite över Almgrens form, han har ställt in många lopp och verkade inte på topp idag heller. Hoppas på bättre resultat i Oslo…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in