Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
När det gäller Edlund så är det väl inte nu han skall vara i toppform utan på EM. Min förväntan på honom var att han skulle sätta ett nytt årsbästa och göra runt 49 blankt. Nu blev det lite bättre än så - så det tycker jag var bra.
Att formtoppa till ett mästerskap har väl historiskt sett inte alltid varit så lätt. Tror det finns ett starkt samband mellan att göra bra resultat i juni och i augusti. Så ett resonemang typ ”det är inte nu jag skall vara i toppform utan först em-veckan” tror jag inte gäller generellt. Vissa fungerar så och toppar sig bra just vid mästerskap. Ståhl och Kamga verkar vara två exempel. Men i fjol satte Almgren europarekord på 5000 på Bauhaus och sen blev han bronsmedaljör på VM. Jag tror inte att han hade lyckats bättre på VM om han gjort en mycket sämre tid på 5000 i fjol. 3.36 är ett riktigt svagt resultat för honom. Å andra sidan var det inte så länge sen han gjorde 7.26 på 3000, så han är kanske oberäknelig. Vad Edlund beträffar sprang han på ungefär samma tid under försommaren som på OS 2024, medan han gick ner en halvsekund mellan vår och till VM 2025, så visst kan det tänkas att han gör det i år också. Men klassen i lång häck har förbättrats de senaste åren. Tippar att det krävs 48.0-48.2 för final och 47.5 för brons.