2026-05-22, 09:34
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Dansbandsartister och deras musik är för det mesta outhärdlig. Simpla melodier med enfaldiga texter.

En artist som jag har svårt för är Klister Smörgren. Speciellt när han sjunger andliga sånger och lägger huvudet på sned för att framstå som from och kristen.

Elvis-låtar som han framför på tafflig skolengelska är inte heller särskilt njutbara.
Citera
2026-05-22, 09:42
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Jimi Hendrix är världens bästa gitarrist.

Kamma dig
Citera
2026-05-22, 17:36
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Kamma dig

Majoriteten gitarrvirtuoser tycker likadant. Så alla ska kamma sig?
Citera
2026-05-22, 17:54
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Alla band och artister har dåliga konserter och t o m hela turnéer. Men oftast så finns det lite positivt i de mörkaste av åren. Med Jimi Hendrix är det så at han ALLTID var helt värdelös live. Givetvis droger m m men han kunde inte spela live utan det krävdes dussin av omtagningar i studion för att överhuvudtaget få ihop The Experience, i studion. Jag blir inte klok på folk som hyllar honom när han typ i flera minuter kunde spela "out of tune", och ingen roadie vågade göra någonting åt det och typ ge honom en stämd gitarr. Här pratar vi inte ens om E, A, D, G, B, E. Ja, hendrix skrev ett par klassiska riffs som Purple Haze, Foxy Lady, Voodoo Chile m m. Sen då? Försäljningen av skivor går inte att jämföra med Led Zeppelin, AC/DC, The Rolling Stones, Metallica, KISS m fl. Medelsvensson har genom rockhistorien sagt sitt och Hendrix är mellanmjölk.

Varför ska vi lyssna på dig?

Du påstår att jag sagt att jag hatar Led Zeppelin vilket jag aldrig sagt (kritisera och hata är inte synonymer).

Du påstår att Hendrix alltid var värdelös live, när han är djupt respekterad av majoriteten av gitarrvirtuoser. Hans livealbum med Band of Gypsys har dessutom sålt dubbel platinum i USA.

Du använder kvantitet istället för kvalitet som argument (du måste älska Justin Bieber med din retorik).

Du sitter och ber till Jimmy Page varje kväll innan läggdags. Ändå verkar du inte veta att han sa "he was the best guitarist any of us ever had" angående Hendrix, i en Rolling Stone-intervju 1975.

Så åter igen, varför ska vi lyssna på en korkskalle som dig?
Citera
2026-05-22, 20:08
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Majoriteten gitarrvirtuoser tycker likadant. Så alla ska kamma sig?

Då kör jag med en klassiker: källa på det!
Lyckas du leverera detta så är det som med film.
Det är kutym att påstå att filmer från 50 talet är de största mästerverken, trots att de är skräp, allihop.

Att Hendrix i verkligheten ens skulle platsa på top 50 är befängt.
Senast redigerad av Donaldstrumpet 2026-05-22 kl. 20:15.
Citera
2026-05-22, 20:51
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Då kör jag med en klassiker: källa på det!
Lyckas du leverera detta så är det som med film.
Det är kutym att påstå att filmer från 50 talet är de största mästerverken, trots att de är skräp, allihop.

Att Hendrix i verkligheten ens skulle platsa på top 50 är befängt.

Ingen Hendrix = ingen Deep Purple, enligt Ritchie Blackmore.

"When Hendrix came along I felt I just might become a bus conductor" - Jeff Beck.

Uli Jon Roth baserade i princip hela sin tidiga karriär på att utveckla det som Hendrix gjorde. Han t.om snodde Hendrixs image.

Sen har vi Jimmy Page som anser Hendrix vara världens bästa gitarrist.

Några länkar får jag dock ingen betalt för att leta upp. Men varje frisk vuxen kan nog googla.
Citera
2026-05-22, 21:22
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:

Några länkar får jag dock ingen betalt för att leta upp. Men varje frisk vuxen kan nog googla.

Då får väl jag nöja mig med det. Jag hamnar själv knappast på top 500 i Sverige.
Respekt för Hendrix. Jag menar det.
Men personligen anser jag att te.x Joe Satriani, Adrian Smith, Dave Mustaine + en en del till är vassare.
Senast redigerad av Donaldstrumpet 2026-05-22 kl. 21:50.
Citera
2026-05-23, 02:25
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ja, leta gärna upp inläggen där jag säger att jag HATAR Led Zeppelin. Det har jag aldrig sagt. Sen att jag inte tycker de är lika bra som Black Sabbath betyder inte att jag HATAR Zeppelin. Men du som saknar högskolepoäng vet väl inte vad skillnaden är. Att Kiss är skit, ger jag dig dock rätt för.

Det var ett retoriskt faktum. De var ingenting DU skulle söka efter eftersom alla vet att du är en AI-bot. Du vet mycket väl när och i vilka inlägg du spytt galla över Led Zeppelin. Nu är det KISS. Nästa gång kanske det blir Metallica eller Megadeth eller Slayer eller Anthrax m fl. eller något annat band eller artist.

Citat:
Captain Beyond är grymma. Bättre än Led Zeppelin.

Gökboet nästa för dig.

Citat:

"We've lost the best guitarist any of us ever had, and that was Hendrix"
är Jimmy Pages egna ord i en intervju med Cameron Crowe. Du har alltså inte koll på vem du dyrkar. Åter igen, är du möjligtvis lite smått utvecklingsstörd?

Page må ha gillat Hendrix men du måste erkänna att han var helt värdelös live. Jag är säker på att du inte ens kan ta tre ackord på en gitarr. Har du gehör överhuvudtaget? Utvecklingsstörd är man om man använder AI för att bygga upp en tes, vilket du uppenbart gör. Ta en KISS-låt som Detroit Rock City, både i studion eller live genom årtionden (normalt tempo, snabbare tempo, tyngre tempo m m). Den är ju bättre än något Hendrix någonsin skrev. På slutet av 60-talet ville media ha en svart musiker som kunde väga upp mot The Beatles, The Rolling Stones, The Who m fl, och man skapade honom. Istället för att fokusera på tidigare svarta musiker som Chuck Berry, James Brown, Little Richard och hela bluesfenomenet.
Senast redigerad av I-van-Toer 2026-05-23 kl. 02:27.
Citera
2026-05-23, 02:36
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Vilket jävla sosseargument. Medelsvensson gillar Mello, ABBA, Brusan och arenarock, samma som deras polare gillar. Storsäljare är just mellanmjölk.

Vad jag menade var i genomsnitt. Är Hendrixs fyra studioskivor mer populära än AC/DC Back In Black, så där i genomsnitt? Eller Metallicas "svarta skiva", eller KISS Alive!, eller The Rolling Stones "Sticky Fingers" m m.
Citera
2026-05-23, 06:49
Medlem
Valties avatar
Marcus Krunegård. Fy fan.
Citera
2026-05-23, 10:34
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det var ett retoriskt faktum. De var ingenting DU skulle söka efter eftersom alla vet att du är en AI-bot. Du vet mycket väl när och i vilka inlägg du spytt galla över Led Zeppelin. Nu är det KISS. Nästa gång kanske det blir Metallica eller Megadeth eller Slayer eller Anthrax m fl. eller något annat band eller artist.

Gökboet nästa för dig.

Page må ha gillat Hendrix men du måste erkänna att han var helt värdelös live. Jag är säker på att du inte ens kan ta tre ackord på en gitarr. Har du gehör överhuvudtaget? Utvecklingsstörd är man om man använder AI för att bygga upp en tes, vilket du uppenbart gör. Ta en KISS-låt som Detroit Rock City, både i studion eller live genom årtionden (normalt tempo, snabbare tempo, tyngre tempo m m). Den är ju bättre än något Hendrix någonsin skrev. På slutet av 60-talet ville media ha en svart musiker som kunde väga upp mot The Beatles, The Rolling Stones, The Who m fl, och man skapade honom. Istället för att fokusera på tidigare svarta musiker som Chuck Berry, James Brown, Little Richard och hela bluesfenomenet.

Hahaha vad är det med dig och AI. Du har hakat upp dig rejält på det. Är du arg på AI för att AI har sagt att din fru är oknullbar?

Captain Beyond är grymma. Åter igen, varför ska vi lyssna på dig? INGEN som hört deras första skiva kan säga att det är skit. Gissar att du inte ens kan nämna en enda låt. Rhino var en mycket bra gitarrist som skrev proggiga riff utan att förlora melodi. Det är få som lyckas göra båda samtidigt. Bobby Caldwell är en mycket bra och groovig trummis (han lever dessutom fortfarande till skillnad från alkisen Bonham).

Sen vet jag att förståsigpåare och ärthjärnor som du gärna sågar Hendrix's liveframträdanden. Jag vet det. Att han har ett livealbum som sålt 2 miljoner kopior bara i USA talar dock högre än era ärthjärnor ovanför era datanördskroppar.

Jag har lirat gitarr i 3 band. Vad har du själv för referenser? Ska du fråga varenda gitarrvirtuoso som dyrkar Hendrix om de kan fler än 3 ackord? Majoriteten gitarrister som hör till "en av världens bästa gitarrister"-facket hyllar Hendrix i någon mån. Din åsikt är skit och maktlös i gitarrvärlden.

Detroit Rock City är en skitlåt som Kiss gemene fanskara (dvs white trash-cirkusar) hyllar till skyarna. Men jag blir mest uttråkad av att höra den. Den nuddar inte själen på samma sätt som Voodoo Chile eller Gypsy Eyes med Hendrix gör. Tyvärr har jag även sett Kiss live. Gene kan ju inte ens spela enkla basgångar längre då han behöver använda playback till allt. Pajasband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in