2026-06-09, 20:41
  #49
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Tänk er ett scenario där exempelvis Aftonbladet eller SVT börjar publicera artiklar där de kopplar Flashback-användares alias till deras riktiga namn och identitet, alltså namn som står på legitimation och vem personen faktiskt är bakom kontot.

Hur tror ni att det hade påverkat Flashback och internetkulturen i Sverige?

* Hade folk slutat skriva kontroversiella åsikter?
* Hade forumet blivit mer seriöst eller mer dött?
* Hade det lett till större självcensur?
* Skulle media försvara det som “allmänintresse”?
* Hur hade ni själva reagerat om ert alias blev offentligt kopplat till er identitet?

Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?

Diskutera.

Jag bryr mig inte. Det enda raka är att öppna moteld.

Sen är det inte MSM som är äckligast. Det är olika små hatgrupper på Discord och Facebook som verkligen sysslar med uthängningar.

Jag tror på devisen agera som en fri människa och du är en fri människa. Agera som en slav och du är en slav.

Det är masken du visar världen som är din persona. Bakom den finns något ingen någonsin kommer veta någonting om.

Tror folk att de vet vem du är så är det lätt att finta dem till de avslöjar sig som människor som sitter och lusläser flashback som om någonting som skrivs här skulle vara farligt på något sätt.

Det om något tyder på vem som är totalt dum i huvudet, det är inte användarna här som är de korkade utan de som tror flashback är någon sorts farligt naziforum.

Men OK det var bra att ta bort förintelseförnekarforumet och snufforumet och uthängningstrådar och all möjlig skit som hänt och försöka hålla sig till vad som är normal svensk lag imo.

Det är klart att det finns människor som håller på med flashback jag föraktar djupt. De har säkert åsikter om mig med.

I wouldn't have it any other way.
Citera
2026-06-09, 21:54
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Samt att mail address kan klonas, eller spoofas betydligt lättare idag

Exakt som med telefonnummer, hur enkelt somhelst att se ut som man ringer från valfritt nr.
Betyder ingenting
Om man klonar en mejladress och använder den till att regga sig här uppstår genast frågan: Hur skall man kunna bli medlem om man inte klickar på svaret i mejlet från Flashback som man inte får eftersom mejlet är klonat?
Citera
2026-06-09, 22:01
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Anonymitet när åsikter förs fram är en grundbult i en demokrati. Att vi i Sverige ändrat kompass och nu försöker tvinga människor att skriva under sin rätta identitet är ett steg bort från de demokratiska grundbultarna.

Jag tror att många skulle påverkas, dock inte jag och andra likasinnade.
Har du en källa till den första meningen?
Det är ingen rättighet att vara anonym. I vissa fall får man inte vara anonym, som i demonstrationer.
Citera
2026-06-10, 11:00
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Om man klonar en mejladress och använder den till att regga sig här uppstår genast frågan: Hur skall man kunna bli medlem om man inte klickar på svaret i mejlet från Flashback som man inte får eftersom mejlet är klonat?
Jag menar att man klonar mejl på en som redan är medlem o använder mejlet till annat.
Då kan det inte faktiskt användas för att identifiera FB användare
Citera
2026-06-10, 11:19
  #53
Medlem
Kan man inte bara vända på resonemanget och fråga sig hur Aftonbladet hade förändrat sig om de hade hängt ut FBs användare.
Hade allmänheten fått serverat ännu mer Pravda nyheter som inte alls stämmer med verkligheten.
Media ska granska våra politiker och det kan man väl ifrågasätta sig hur det går nuförtiden utan en egen agenda, men vem granskar media och drar ner brallorna på dem när det behövs?
Gammelmedia håller varandra om ryggen och de flesta ingår i samma koncern, Bonnier eller Schibsted.
Citera
2026-06-10, 11:37
  #54
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Har du en källa till den första meningen?
Det är ingen rättighet att vara anonym. I vissa fall får man inte vara anonym, som i demonstrationer.
Det ÄR en rättighet att vara anonym. Att sedan vissa statsbildningar inte respekterar detta, exempelvis Sverige och Kina, betyder inte att rättigheten upphör. Det betyder bara att de här staterna inte är fullvärdiga demokratier.
Citera
2026-06-10, 16:25
  #55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Har du en källa till den första meningen?
Det är ingen rättighet att vara anonym. I vissa fall får man inte vara anonym, som i demonstrationer.
Läs YL och TF.
Det är en rättighet att vara anonym.
Det är också en rättighet att delta anonymt på demonstrationer

Läs på din obildade kretin
Citera
2026-06-10, 17:39
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det ÄR en rättighet att vara anonym. Att sedan vissa statsbildningar inte respekterar detta, exempelvis Sverige och Kina, betyder inte att rättigheten upphör. Det betyder bara att de här staterna inte är fullvärdiga demokratier.
Källa på det tack! Har du ingen källa så har du fel!
Jag talar bara om Sverige, hur du halkade in på andra länder förstår jag inte.
Citera
2026-06-10, 17:43
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Jag menar att man klonar mejl på en som redan är medlem o använder mejlet till annat.
Då kan det inte faktiskt användas för att identifiera FB användare
Om någon annan skall använda ett mejlkonto måste den som äger kontot gå med på det och lämna över lösen mm. Att försöka komma undan med att påstå någon annan tagit över mejlkontot vet alla att det är ett sätt att komma undan. Ungefär som en hackare som åkt fast för att ha hackat något säger att "vem som helst kan ha suttit vid datorn" osv, det håller sällan längre.
Citera
2026-06-10, 17:47
  #58
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Tänk er ett scenario där exempelvis Aftonbladet eller SVT börjar publicera artiklar där de kopplar Flashback-användares alias till deras riktiga namn och identitet, alltså namn som står på legitimation och vem personen faktiskt är bakom kontot.

Hur tror ni att det hade påverkat Flashback och internetkulturen i Sverige?

* Hade folk slutat skriva kontroversiella åsikter?
* Hade forumet blivit mer seriöst eller mer dött?
* Hade det lett till större självcensur?
* Skulle media försvara det som “allmänintresse”?
* Hur hade ni själva reagerat om ert alias blev offentligt kopplat till er identitet?

Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?

Diskutera.
Det beror på jag är ingen att hänga ut och mig skulle knappast tjäna vänsterns sak.
Hade jag haft något att förlora skulle jag vidta alla möjliga säkerhets metoder.
Att få skriva här är en skön rättighet som medför vissa skyldigheter.
Citera
2026-06-10, 17:50
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Läs YL och TF.
Det är en rättighet att vara anonym.
Det är också en rättighet att delta anonymt på demonstrationer

Läs på din obildade kretin
Nej, det är ingen rättighet. Alltså, absolut rättighet. Man är naturligtvis anonym så länge myndigheter inte vill veta vem du är men kan också vara anonym mot andra privatpersoner men man kan exempelvis inte hävda att "det är min rätt att vara anonym", än så länge. I rättegångar kan sedan en liten tid tillbaka vissa vittnen få vara anonyma om det är fara för liv för att skydda vittnet. Innan det eller alla andra som inte riskerar sitt liv kan man inte vara anonym.

Puss på dig!
Citera
2026-06-10, 17:50
  #60
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Källa på det tack! Har du ingen källa så har du fel!
Jag talar bara om Sverige, hur du halkade in på andra länder förstår jag inte.
Det funkar inte så. Som användaren ovan skrev, läs på. Det är du som har fel. Att du är en stövelslickare får stå för dig men alla njuter inte av att ha husses kameror upp i röven.

Du får själv googla om du vill ha en källa. Jag är helt ointresserad av vad du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in