Igår, 20:37
Medlem
spknoises avatar
Flummig fråga, jag vet. Men finns det någon ”intelligent” växt?
Citera
Igår, 20:46
Medlem
tutankhumans avatar
Vallmo och maskros. Kommer att tänka på dikten från första världskriget:

"In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row,
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the Dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved and were loved, and now we lie,
In Flanders fields."
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Queutards avatar
Nej, växter saknar nervsystem.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise

Det är svårt att definiera vad som är intelligens när det gäller växter, men en del visar ju på anpassningar som tyder på någon typ av "intelligens".

Om exempelvis en järnek betas av ett djur, så kommer bladen som ersätter de betade att bli taggiga som försvar.
Smart!

Boktips: https://www.bokus.com/bok/9789170285035/intelligenta-vaxter?srsltid=AfmBOoqAStVqSWqZJk7fS7AfMb-cnDyi9N_uS050b2KL0K7P_v4R6Mfc
Citera
Igår, 20:55
Medlem
Kanske växter som skyddar sig själv genom att fälla ihop sig. Eller någon köttätande som med hjälp av doft och ”klister” samlar in djur för föda.
Citera
Igår, 21:05
Medlem
TheJesuits avatar
(H)järnek?
Citera
Igår, 21:08
Medlem
Jag tycker vinrankan är smart.Den sätter aldrig fart pjämnare dygnå våren hur solidgt det än är innan det blir en jämnare dygnstemperatur och inga kalla nätter.Man tror den har dött varje år innan den sätter fart.
Citera
Igår, 22:45
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det är svårt att definiera vad som är intelligens när det gäller växter, men en del visar ju på anpassningar som tyder på någon typ av "intelligens".

Om exempelvis en järnek betas av ett djur, så kommer bladen som ersätter de betade att bli taggiga som försvar.
Smart!

Boktips: https://www.bokus.com/bok/9789170285035/intelligenta-vaxter?srsltid=AfmBOoqAStVqSWqZJk7fS7AfMb-cnDyi9N_uS050b2KL0K7P_v4R6Mfc

Har Du läst om mätningarna som gjordes i Ungern (jag kanske minns fel land)?
Växter reagerade kraftigt om en person som skadat en av växterna tidigare kom in i rummet.
Jag tror att det var Klaus Vollbrecht som pratade om det.
Citera
Igår, 23:07
Medlem
B caapi?
Citera
Idag, 06:01
Medlem
Venusflugfällan
Citera
Idag, 08:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise

Växter har kapaciteter som kan beskrivas i termer av komplext beteende. Rotspetsar, exempelvis, har flera olika sensorsystem och rör sig med ledning av en sammanvägning av dessa på ett koordinerat, adaptivt och målinriktat vis.

Charles Darwin beskrev växters förehavanden i termer av beteende och intelligens och kallade rotspetsar för något motsvarande en enkel hjärna.

Den typ av växter han i särskilt hög grad beskrev i protokognitiva termer var klätterväxter och deras funktioner i form av att känna efter, söka stöd och agera flexibelt och det med hög känslighet för olika betingelser.

Så det är kanske i denna grupp den ”intelligentaste plantan” återfinns.

Två andra typer av växter Darwin beskrev på liknande vis var köttätande växter och orkidéer.

Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Nej, växter saknar nervsystem.

Kan ”intelligens” realiseras endast i nervsystem?
Citera
Idag, 10:55
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan ”intelligens” realiseras endast i nervsystem?

Vet inte om "intelligens", men intelligens kräver bearbetning av information för att härleda slutsatser, vilket i sin tur kräver ett neuralt nätverk. Huruvida nätverket är av neuroner och synapser, kisel eller mjukvara är dock underordnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in