Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Jag tycker nog överlag att man ska undvika att svänga av från rondellen samtidigt som en annan bil gör det. Även om man ska in i olika filer. Den fil man är i rondellen betyder ju inte att man ska in i samma fil i vägen man åker in på? Man måste ju kunna stå till höger i en rondellinfart och ämna åka till höger i rondellen och sen ta första utfarten till höger men där åka in i vänster fil.
Vet inte om du uttryckte dig fel där eller om jag förstår dig konstigt, men oavsett, om man åker i olika filer, säg att du åker i vänsterfil, men vill köra ut i högerfil så får du så klart göra det, men då måste du ju i så fall vara 100% säker på att ingen annan kör i högerfilen. Det räcker inte med att du blinkar höger för att visa att du vill byta fil, det får så klart inte finnas någon annan i den filen.
Av den anledningen, samt att det inte alltid är super enkelt att ha koll på allting i en rondell plus döda vinkeln till höger, så kör jag nästan aldrig ut i högerfil i rondellen om jag åkt i vänsterfil innan. Säkrast då är att köra ut i vänsterfilen, sen kolla om det är fritt att byta till högerfil och sen byta efter rondellen istället för att krångla med det i rondellen.