2026-05-15, 19:07
Medlem
swimp78s avatar
Något som jag undrar om man har en utfart rakt in i en rondell från en mindre väg (som leder från butiker, parkeringar och en mack) in i en europavägrondell

Då tänker jag mig att om jag placerar mig i höger i denna mindre utfart så skall jag åka till höger eller rakt fram i rondellen.

Jag lärde mig iaf det då jag tog körkort. Att man stod till höger om man skulle höger eller rakt fram och till vänster om man skulle till vänster i rondellen.

Stämmer det?

För det har hänt mer än en gång att när jag åkt in i rondellen, som är en rondell på en europaväg med två filer, och ska rakt fram så har bilen som åkt ut i rondellen till vänster om mig valt att han också ska åka in rakt fram i rondellen. Det leder i mitt tycke till en riskabel situation. .

Förtydligande rondellen är alltså en rondell på en europaväg med två filer i vardera riktning. och utfarten rakt fram är denna större väg med höger och vänsterfil. Innebär vilken fil jag ska välja då jag väljer att åka rakt fram var jag ska stå i utfarten till rondellen? Jag har alltid tänkt att jag ska stå till höger i utfarten till rondellen, om jag ska rakt fram eller till höger. Även om jag ska in i vänstra filen i vägen rakt fram.

En annan fråga jag har är - om jag ställer mig i en utfart mot en rondell med två bilars bredd och står till höger. Då händer det förvånandsvärt många gånger att bilen till vänster kör fram så långt med nosen att den blockerar min utsikt över rondellen. Så jag tvingas vänta tills bilen till vänster kör.

Om man står två bredvid varandra i en utfart mot en rondell. Är det nåt jag missat typ att den vänstra sidan har företräde att köra ut ur rondellen eller ? Jag vet inte. Finns det ens reglerat vilken bil som får köra ut först?
Senast redigerad av swimp78 2026-05-15 kl. 19:15.
Citera
2026-05-15, 19:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Jag är störst, bäst och vackrast. Många menaiter som har sånt beteende, inget olagligt, men även små korta företagsledare som kör på detta sätt.
Du får helt enkelt knöa och köa som alla andra
Syftar du på att som vänster i utfarten blockerar utsikten för den till höger?
Citera
2026-05-15, 19:28
Moderator
Neksnors avatar
Rondeller är inte alls konstiga, det är som en vanlig enkelriktad väg som slutar i sig själv. Du svänger alltså till vänster när du svänger in i rondellen (då behöver man enligt Transportstyrelsen inte blinka eftersom man bara får svänga åt det hållet), sedan försätter du på vägen, byter fil som vanligt med tillhörande blink, och när du eventuellt vill lämna vägen så blinkar du höger.

Tyvärr är inte alla rondeller anpassade till "verkligheten".
Citera
2026-05-15, 20:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Många idioter ska ALLTID ligga i vänsterfil för de tror det går snabbare där. Men det lämpligaste och säkraste är förstås att ligga i högerfil om man ska rakt fram i rondellen. Men vi andra parerar ju för idioternas framfart så de råkar sällan illa ut.

Det är däremot TILLÅTET att köra rakt fram från vänsterfilen har jag för mig.

Autister som orerar om att cirkulationsplatser "är som en vanlig enkelriktad väg som slutar i sig själv" och annat är dock nog farligast av alla för de anpassar sig aldrig till situationen och verkligheten...
Citera
2026-05-15, 20:54
Medlem
För att vända på det hela så brukar jag i vissa rondeller ofta ligger i högerfil fast jag ska vänster sett till var jag kommer ifrån.

Anledningen är att i specifika rondeller som jag tänker på så kan det vara typ 10 bilar i kö i vänsterfilen och ingen eller bara ett par stycken i högerfilen.

Det är totalt slöseri med väg och resurser att nästan ingen använder högerfilen, därav tar jag högerfilen trots att jag ska vänster och spar massa tid.

Hade inte gjort det om det vore olagligt, men i Sverige är det lagligt att i en dubbelfilig rondell köra vänster i högerfil. Spelar ingen roll vad skyltarna säger. De säger ofta att ska man vänster så ska man ligga i vänsterfil, men detta är allså inget krav.
Citera
2026-05-15, 22:00
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För att vända på det hela så brukar jag i vissa rondeller ofta ligger i högerfil fast jag ska vänster sett till var jag kommer ifrån.

Anledningen är att i specifika rondeller som jag tänker på så kan det vara typ 10 bilar i kö i vänsterfilen och ingen eller bara ett par stycken i högerfilen.

Det är totalt slöseri med väg och resurser att nästan ingen använder högerfilen, därav tar jag högerfilen trots att jag ska vänster och spar massa tid.

Hade inte gjort det om det vore olagligt, men i Sverige är det lagligt att i en dubbelfilig rondell köra vänster i högerfil. Spelar ingen roll vad skyltarna säger. De säger ofta att ska man vänster så ska man ligga i vänsterfil, men detta är allså inget krav.

Det borde väl inte vara orimligt att göra som du säger.

Det som jag tycker blir problematiskt är när två bilar som kör in i rondellen samtidigt från höger och vänsterfil och lägger sig i höger och vänsterfil i rondellen, skall köra ut på samma ställe.
Citera
2026-05-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det borde väl inte vara orimligt att göra som du säger.

Det som jag tycker blir problematiskt är när två bilar som kör in i rondellen samtidigt från höger och vänsterfil och lägger sig i höger och vänsterfil i rondellen, skall köra ut på samma ställe.

Nej det är inget problem om rondellen är dubbelfilig från alla in och utfarter. Om jag kör in i högerfil och du kör in från vänsterfil och båda ska ut 3/4 varv senare så tar du fortfarande vänsterfilen ut och jag tar högerfilen ut. Hur enkelt som helst, men tyvärr ser jag en hel del förare som inte lyckas hålla sig till sin fil när de ska ut. Vissa som kör i vänsterfil och mycket väl kan köra ut i vänsterfilen när de ska ut ändå väljer att köra ut i högerfilen.

Det är mycket farligt och har nästan orsakat krasch för mig många gånger. En gång låg jag i högerfil med motorcykel och den som låg i vänsterfil körde ut i min högerfil och prejade nästan av mig från vägen.
Citera
2026-05-15, 22:12
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Nej det är inget problem om rondellen är dubbelfilig från alla in och utfarter. Om jag kör in i högerfil och du kör in från vänsterfil och båda ska ut 3/4 varv senare så tar du fortfarande vänsterfilen ut och jag tar högerfilen ut. Hur enkelt som helst, men tyvärr ser jag en hel del förare som inte lyckas hålla sig till sin fil när de ska ut. Vissa som kör i vänsterfil och mycket väl kan köra ut i vänsterfilen när de ska ut ändå väljer att köra ut i högerfilen.

Det är mycket farligt och har nästan orsakat krasch för mig många gånger. En gång låg jag i högerfil med motorcykel och den som låg i vänsterfil körde ut i min högerfil och prejade nästan av mig från vägen.

Jag tycker nog överlag att man ska undvika att svänga av från rondellen samtidigt som en annan bil gör det. Även om man ska in i olika filer. Den fil man är i rondellen betyder ju inte att man ska in i samma fil i vägen man åker in på? Man måste ju kunna stå till höger i en rondellinfart och ämna åka till höger i rondellen och sen ta första utfarten till höger men där åka in i vänster fil.
Senast redigerad av swimp78 2026-05-15 kl. 22:16.
Citera
2026-05-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag tycker nog överlag att man ska undvika att svänga av från rondellen samtidigt som en annan bil gör det. Även om man ska in i olika filer. Den fil man är i rondellen betyder ju inte att man ska in i samma fil i vägen man åker in på? Man måste ju kunna stå till höger i en rondellinfart och ämna åka till höger i rondellen och sen ta första utfarten till höger men där åka in i vänster fil.

Vet inte om du uttryckte dig fel där eller om jag förstår dig konstigt, men oavsett, om man åker i olika filer, säg att du åker i vänsterfil, men vill köra ut i högerfil så får du så klart göra det, men då måste du ju i så fall vara 100% säker på att ingen annan kör i högerfilen. Det räcker inte med att du blinkar höger för att visa att du vill byta fil, det får så klart inte finnas någon annan i den filen.

Av den anledningen, samt att det inte alltid är super enkelt att ha koll på allting i en rondell plus döda vinkeln till höger, så kör jag nästan aldrig ut i högerfil i rondellen om jag åkt i vänsterfil innan. Säkrast då är att köra ut i vänsterfilen, sen kolla om det är fritt att byta till högerfil och sen byta efter rondellen istället för att krångla med det i rondellen.
Citera
2026-05-16, 00:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
...
Autister som orerar om att cirkulationsplatser "är som en vanlig enkelriktad väg som slutar i sig själv" och annat är dock nog farligast av alla för de anpassar sig aldrig till situationen och verkligheten...
Det har trafikskollärare förklarat för mig och jag har inte sett något vettigt som motsäger det.
En intressant detalj är att om man betraktar en vettigt utformad CP som just en vanlig enkelriktad väg så är det inte alls konstigt. Tyvärr har många CP speciallösningar, alltså bisarra fildragningar som är anpassade för exempelvis de som ska köra "rakt fram" (alltså ta andra avfarten i en standard-CP).

Testa att "klippa upp" en CP med lite speciallösningar och dra ut den så att den blir en vanlig rak och enkelriktad väg med på- och avfarter endast åt höger. Gör samma sak med en vanlig CP och jämför.

/Autisten
Citera
2026-05-16, 00:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Det handlar om "lämplig väg".
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/vagmarken/vagmarkeringar/korfaltspilar/korfaltspil-for-cirkulationsplatser/

En intressant grej med tvåfiliga helveten till rondeller är att om högerfilen är skyltad "rakt fram" (alltså andra avfarten i en fyrvägs-CP) och det är kö där genom hela CPn så kan man lägga köra in vänsterfilen och köra ett varv innan man tränger sig förbi kön, som då har väjningsplikt.
Citera
2026-05-16, 05:38
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Rondeller är inte alls konstiga, det är som en vanlig enkelriktad väg som slutar i sig själv. Du svänger alltså till vänster när du svänger in i rondellen (då behöver man enligt Transportstyrelsen inte blinka eftersom man bara får svänga åt det hållet), sedan försätter du på vägen, byter fil som vanligt med tillhörande blink, och när du eventuellt vill lämna vägen så blinkar du höger.

Tyvärr är inte alla rondeller anpassade till "verkligheten".

Detta stämmer inte, man får i många rondeller även köra rakt fram, så jo, du bör blinka för att underlätta för medtrafikanter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in