Igår, 22:39
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Hon har begått en dålig gärning det är helt klart men förtjänar inte ett så långt straff. Det begås väldigt grova brott i Sverige som ändå inte blir så hårt dömda på straffskalan.

Du är givetvis så juridiskt bevandrad att du kan göra den bedömningen förstår jag.

Hon lär få avtjäna straffet i förpiken på båten utrustad med fotboja och ett glas bubbel. Oroa dig inte ...
Citera
Igår, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Ni som tycker att det är för hårt är medlöpare till brottsligheten och troligen socialdemokrater.
Min tanke var att det är rika borgare som tycker det är helt okej att försvara sin "privata" brygga med vapen mot "inkräktare" som använder sig av Allemansrätten för att kunna njuta av naturen.
Citera
Igår, 22:49
Medlem
Flyer6s avatar
Spännande att se om det överklagas och vad Hovrätten säger om saken!
Citera
Igår, 23:12
Medlem
hennevilljagknullas avatar
hmm, när jag var 15 sköt vi med soft airgun på lite allt möjligt, både bilar och båtar men en gång la vi oss på motionsspåret och sköt på dom som sprang haha.
Luftgevär däremot är nåt helt annat, det vill man inte skjuta med folk på.
Citera
Idag, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Du är givetvis så juridiskt bevandrad att du kan göra den bedömningen förstår jag.

Hon lär få avtjäna straffet i förpiken på båten utrustad med fotboja och ett glas bubbel. Oroa dig inte ...
Jag till skillnad från dig har väldigt lågt förtroende för rättsväsendet här i Sverige och utfallet från de domar som produceras.
Citera
Idag, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag är en sån däringa vapen-tok och ser skillnad mellan luftpistoler, pistoler och ärtpistoler så om jag ser en sådan riktas mot mig så skyddar jag ögonen bara. När jag var liten så sköt alla med ärtpistoler på varandra och det gjorde inte ens ont. Jag blev skjuten i armbågen med en luftpistol en gång och det sved i 5 minuter och sen var det ingenting mer med det.

Mannen i kanoten kan dock ha varit en sån där person som aldrig busat som ung varpå han såklart blev jätterädd och ringde polisen och skrek som en stucken gris.
Sköt du ärtpistol mot okända kärringar när du var liten?

Det undrar jag.
Citera
Idag, 11:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Sköt du ärtpistol mot okända kärringar när du var liten?
Nä, vi sköt bara på varandra.
Citera
Idag, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nä, vi sköt bara på varandra.
Du kände dem och visste att det var ärtpistoler skulle man kunna säga.
Citera
Idag, 12:40
Medlem
BallaBellas avatar
Finns väl inget som säger att man inte får paddla var som helst i våra vatten.
Jag förstår domen och att skjuta mot en annan människa oavsett är inte friskt.
Där har hon tappat förnuftet rejält.

Det måste finnas omständigheter att straffet blir som det blir. Det kanske inte är första gången hon hotar folk.

Vem är kvinnan och vad var det hon ville skydda?
Senast redigerad av BallaBella Idag kl. 12:42.
Citera
Idag, 14:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Min tanke var att det är rika borgare som tycker det är helt okej att försvara sin "privata" brygga med vapen mot "inkräktare" som använder sig av Allemansrätten för att kunna njuta av naturen.
Min tanke är att det var en upprörd eller rädd svensk som tyckte det var rätt att freda sig mot någon okänd som självklart hade betett sig misstänkt eller svinigt eller såg skum ut (nej, tanter drar inte fram sin soft air gun när som helst). Men att skjuta mot någon i kajak är helt absurt, han kan inte vara ett hot, det måste varit ett straff för något han gjort. Jag tror han gapat något kränkande mot henne, borde stå i domslutet.

Ändå rätt kul att se hur varenda inlägg i tråden bygger på en personlig fördom. Antingen från vänster "allt ditt är mitt" eller från höger "jag vill skydda mig på vilket sätt jag vill".

Själv föredrar jag Höger-fördomarna i tråden. Det har alltid äcklat mig hur människor som inte kan skapa sig en egen idyll vill komma åt rika människors finaste platser och smutsa ner. Ju mer vänster desto mer rabiat "självklart får vi klättra över stängslet som är mot motorstölder och gå på din privata brygga och slänga allt vårt lunchskräp i ruffen på din fina båt".

Allemansrätten fungerar bara med skötsamma svenskar. Om man börjar testa gränserna t.ex slår upp tält i trädgårdar eller kajakar till privata bryggor nära hus, så kommer Allemansrätten att tas bort. Det gamla fina (s)-Sverige monteras ner lite i taget allt eftersom folk slutar sköta sig.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone Idag kl. 14:30.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in