2026-05-17, 17:10
Medlem
DeValeras avatar
Självklart allvarligt att hota någon med ett skjutvapen om än ett fejk. Men ett års fängelse (om det är en ostraffad person) låter faktiskt rätt mycket. Tycker mera detta borde utfalla som ett bötesstraff + skadestånd.
Citera
2026-05-17, 17:40
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ett års fängelse för att skjuta med en ärtpistol.. Ja, det är sannerligen nya tider i lättkränkthetens tecken.

Bättre hade väl varit om hyndan hade fått stryk av kanotisten?

Vi har en lagstiftning som alla ska rätta sig efter och är man dum i huvudet och tror att man kommer undan med att hota någon med ett vapen, oavsett om det är en soft airgun, tror man fel. Rätt åt den dumma gåsen.
Citera
2026-05-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Bättre hade väl varit om hyndan hade fått stryk av kanotisten?

Vi har en lagstiftning som alla ska rätta sig efter och är man dum i huvudet och tror att man kommer undan med att hota någon med ett vapen, oavsett om det är en soft airgun, tror man fel. Rätt åt den dumma gåsen.
Hon har begått en dålig gärning det är helt klart men förtjänar inte ett så långt straff. Det begås väldigt grova brott i Sverige som ändå inte blir så hårt dömda på straffskalan.
Citera
2026-05-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Självklart allvarligt att hota någon med ett skjutvapen om än ett fejk. Men ett års fängelse (om det är en ostraffad person) låter faktiskt rätt mycket. Tycker mera detta borde utfalla som ett bötesstraff + skadestånd.
Exakt och särskilt om hon varit ostraffad tidigare.
Citera
2026-05-17, 21:30
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Jag saknar den gamla goda tiden då grannskapets surgubbe, utan att polisen kom, kunde dra av en salva bergsalt i arslet på ungarna som pallade äpplen.
fast så har det ju bara varit i Åsa-Nisse filmerna.
Citera
2026-05-17, 23:16
Medlem
zerocolas avatar
Det är ett problem som allemansrätten har dragits med i alla år att dels de som betalar för ägande- eller nyttjanderätten tycker att de har exklusiv rätt till ett område, och dels att en ganska stor andel av dem som utnyttjar allemansrätten missbrukar det.

De plockar inte upp efter sig, slänger skräp i soptunnorna så de blir överfulla med en gång osv. De utnyttjar service som de egentligen skulle behöva vara med att betala för, medans de som betalar får städa upp efter dem. Dessutom så finns det en del som är väldigt oförskämda, tränger sig på och stör.

Jag kan tänka mig att de som bor där blir bra trött på att ha det så och inte kunna göra något åt det.

Så det är de som inte tar hänsyn som förstör för alla. Det har nog varit så länge på en del håll så jag kan tänka mig att konflikten är ganska så inflammerad där det är som värst.
Senast redigerad av zerocola 2026-05-17 kl. 23:17. Anledning: Kortat ner
Citera
2026-05-18, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Läser man mellan raderna så låter det ju onekligen som bryggan omfattas av allmänhetensrätten även om båtklubben inte önskar det... Detta måste ju vara en konflikt som pågått ett tag. Varför annars skulle kvinnan springa runt med en soft air gun?
Jag tänker lite likadant. Att de försökt få sätta upp staket och grindar till bryggan men fått nobben av kommunen just för att det råder strandskydd och att man då inte får privatisera en sådan här brygga, även fast den är privatägd.
Citera
2026-05-18, 08:56
Medlem
Sinraths avatar
Kajakare som inte respekterar andras privata bryggor inte ska användas och gav kvinnan ett finger och ett "Håll käften kärring den är allmän". Varv kvinnan brister då troligen fler människor nyttjat brygga olovligen nyligen och hämtar pickadoll ala softairgun.

Eller

Hysterisk kvinna rider på gråzonen att bryggan mer troligen är allmän än exklusivt privat för båtklubben, har jagat bort dussinvis med besökare i hopp om att få den inofficiellt privat men hade en riktigt dålig dag och hämtade en puffra att skrämmas med när det inte hjälpte att vråla "Nej du får inte gå i här!!".

?
Citera
2026-05-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ett års fängelse för att skjuta med en ärtpistol.. Ja, det är sannerligen nya tider i lättkränkthetens tecken.
Själv blir jag inte rädd när någon pekar vapen mot mig, jag bara avväpnar dem med min Kung-fu karate. Swoosh swoosh.

Sitter man i kanot blir det lite besvärligare men med snabba undanmanövrar och zigzag-paddling och sen snabbt upp på bryggan och karate-döda kärringen.

Hur skulle du gjort? Något liknande va?
Citera
2026-05-18, 11:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Hur skulle du gjort? Något liknande va?
Jag är en sån däringa vapen-tok och ser skillnad mellan luftpistoler, pistoler och ärtpistoler så om jag ser en sådan riktas mot mig så skyddar jag ögonen bara. När jag var liten så sköt alla med ärtpistoler på varandra och det gjorde inte ens ont. Jag blev skjuten i armbågen med en luftpistol en gång och det sved i 5 minuter och sen var det ingenting mer med det.

Mannen i kanoten kan dock ha varit en sån där person som aldrig busat som ung varpå han såklart blev jätterädd och ringde polisen och skrek som en stucken gris.
Citera
2026-05-18, 12:54
Medlem
Som tur är kommer antagligen hovrätten fixa den här domen. 1 år för en jävla soft airgun.
Är det nordkorea vi bor i?
Citera
2026-05-18, 15:51
Medlem
Som vanligt för kort straff.
Riktar man ett vapen mot någon ska det vara minst 10 år. Nej, att du riktar din oladdade .375 Holland & Holland mot någon är fortfarande ett brott även om den likt soft air inte kan skada någon just i det ögonblicket.

Straff är till för att folk ska skärpa sig samt att brottsoffret ska få upprättelse.

Ni som tycker att det är för hårt är medlöpare till brottsligheten och troligen socialdemokrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in