2026-05-16, 01:24
Medlem
Då jag dumpstrar mat så har jag alltid ett överflöd av kött och fisk i frysen. Just nu har jag över 10 kg laxfilé, några kilo lutfisk, 5 kg fläsk, ett par kilo kyckling och något kilo entrecote.

I skafferiet finns alltid kaffe, ris, linser bönor och pasta för minst en månad.

I kylen finns alltid smör och talg.
Citera
2026-05-16, 05:36
Medlem
anomaligns avatar
Följande är helt obligatoriskt att alltid ha hemma. Har jag det inte så måste jag till affären omedelbart för att köpa nytt.

Kylen:

Sojadryck eller ärtdryck. En fundamental komponent till mina dagliga frukostsmoothies.
1-2 stockar snus. Ger en sorts grundtrygghet.

Frysen:

Fryst spenat. Samma som sojadrycken. Måste ingå i smoothien.

Skafferiet:

Mald ingefära. (Avsaknad av detta kan tillfälligt tolereras en eller två dagar om jag istället har färsk ingefära i kylen.) Också smoothie-obligatorium.
Kaffe.
Frukt. Oftast bananer, eller fryst mango (som då är i frysen).

Annars så varierar det en del. Kan gå flera dagar efter att jag druckit sista påsen te, eller efter att jag ätit upp det sista brödet eller liknande innan jag köper nytt. Det finns många saker som jag oftast har hemma, men där det inte är hela världen om jag är utan någon dag, men de ovan listade sakerna är sånt som absolut måste finnas hemma, om jag så måste jogga mig genom snöstorm 22:45 till sista kvällsöppna affären i stan för att skaffa dem. Finns det inte så är det en helvetes kris.
Citera
2026-05-16, 05:59
Medlem
busy-signals avatar
Allt jag katten äter har jag alltid hemma. Men köper inte så många produkter så det är lätt att hålla lagren fyllda.

K: Nötfärs, mjölk, nöttalg, kycklingbuljong, kattmat.
S: Ghee, ägg, te. Salt fast det står framme.
F: Nötkött, kycklingskrov till buljong, kefirkultur i reserv, några liter mjölk i reserv.
Senast redigerad av busy-signal 2026-05-16 kl. 06:01.
Citera
2026-05-16, 07:05
Bannlyst
Grannens likdelar, väl förslutna.
Citera
2026-05-16, 08:03
Medlem
Batagares avatar
Kylen: Ost, mjölk, smör, ägg, skinka, kaviar, fil, matlagningsgrädde, sylt, tonfiskkonserver, Loka, Öl
Citera
2026-05-16, 12:30
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ett par batterier i kylskåpet.

Det är inte så ofta dom hamnar i matlagningen.

Batterier bör inte förvaras i kylskåpet pga kondensen, risk för korrosion och den relativt höga luftfuktigheten. Det är en gammal sed som inte gäller för moderna batterier som vill vara i rumstemperatur, mörkt och svalt för att hålla bäst. Dessutom gör kylen att den presterar sämre om den används kall direkt.

https://www.radron.se/vardagskunskap/sant-och-falskt-om-batterier/
Citera
2026-05-16, 12:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Batterier bör inte förvaras i kylskåpet pga kondensen, risk för korrosion och den relativt höga luftfuktigheten. Det är en gammal sed som inte gäller för moderna batterier som vill vara i rumstemperatur, mörkt och svalt för att hålla bäst. Dessutom gör kylen att den presterar sämre om den används kall direkt.

Nej du snackar skit

Alla batterrier får lägre självurrladdning coh korrosion i kyla oavsett det är alkaliska eller lithiumkemier som Energizer L91 primärceller - försvaret köldlagrar sina batterier i enorma kylskåp och man får då +10 år med alkaliska och +20 år med primärceller som L91

Bilbatterier kan ställas i frysen fulladdat istället för att underhållsladdat som sliter på abtteriet

Så batterier hör hemma i kylen eller frysen
Citera
2026-05-16, 12:41
Medlem
Mjöl, honung, någon typ av preppermat, kryddor, ris, pasta, det var de torra

Blöta, ketchup, senap, HP sås, ättika, gurka på burk, ja listan kan göras lång.

Frys, pommes, fiskpinnar.

Varför behöver du veta det?
Citera
2026-05-16, 13:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath

Dom smakar bättre när dom är kylda, förstår du väl ?
Citera
2026-05-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Vilken är din grunduppsättning av livsmedel som du alltid har där? Och varför just dessa? Svara vänligen inte bara med en lista, för moderatorerna här gillar inte listtrådar.

Kylen har jag alltid mjölk och lättyoggi. Mjölk kan användas både med kaffet och är gott ihop med flingor (havrefras). Lättyoggi är en enkel frukost som kan drickas (avskyr att äta och speciellt att tugga på morgonen).

I frysen, kycklingfilé och köttbullar. Bägge är väldigt gott att steka och kan ätas både med eller utan tillbehör.

I skafferiet har jag alltid havrefras och kaffe. Havrefras är bra kolhydrater och kaffe är ett måste för att piggna till på morgonen.
Citera
2026-05-16, 14:17
Medlem
Terrorstorms avatar
I frysen har jag alltid persiljesmör, kycklingfiléer och nötblod. I kylen har jag alltid kvarg och någon Red Bull. Utöver dessa tingest varierar det kraftigt beroende på tillfälliga kostvanor och årstid.
Citera
2026-05-16, 14:18
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Vilken är din grunduppsättning av livsmedel som du alltid har där? Och varför just dessa? Svara vänligen inte bara med en lista, för moderatorerna här gillar inte listtrådar.

Där är det alltid nästan tomt eftersom jag äter ute. Men i båten har jag alltid det viktigaste: bärgningspengar och nödsprit.
Senast redigerad av Comitium 2026-05-16 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in