2026-05-15, 16:19
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Tomatpurén. Ett måste i all matlagning!
Helt rätt, men jag använder krossad tomat med chili.
Citera
2026-05-15, 16:20
Medlem
Queutards avatar
Kylen: chili, paprika, ägg, ost, vatten, smör
Frysen: lax, biff, wokgrönsaker, spenat, ärtblandning, smör
Skafferiet: ris, lök, makrill, vin
Citera
2026-05-15, 16:24
Medlem
Knivur-273s avatar
Nu får jag ta på mig de rena nitrilhandskarna och äntligen skära upp den hela fläskkarrén i fina jämna skivor, 12 mm är bra, för att sätta in i frysen.

Jag använder en maskinkniv som var billig, men fungerar. Den är jobbig att tvätta ren. Den roterande Kniven är vass, så jag får hålla kontroll på mina framtassar, för människoblod på kotletterna är inget jag vill bjuda mina söner på.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-05-15 kl. 16:32.
Citera
2026-05-15, 16:44
Medlem
triptykens avatar
Skafferiet: Pasta, ris, burkar med krossade tomater, helst torra bönor. Röda linser. Gul lök och vitlök. Olja. Salt och peppar och annat torrt
I kylen: tomatpure, inlagd gurka (av nån anledning som jag inte vet), vegomjölk eller vanlig mjölk, soja, gurka eller morötter gärna potatis. Ägg också - resten är liksom random blöta kryddor som jag inte minns att jag köpt men inte har hjärta att slänga.
I Frysen: vegofärs, kryddor, ris, frusna grönsaker

Vill genuint ha skit som kan hålla mig flytande om nåt går åt helvete.
Citera
2026-05-15, 17:29
Medlem
slagskotts avatar
Har ett skafferi en hel frys, 1 kombiskåp och ett kylskåp i tillägg till en frysbox och en frys i garaget där jag har matlådor och bröd.
I skafferiet finns det väl 50 flaskor vin, 4 lådor öl/vin, 4-5 akvavit, cognac, rom, knäckebröd, chips, ris, pasta, konservburkar, en massa flak med dricka, en massa kaffe mfl.
I kylskåpet nede har vi ost, kött/korv/mjölk/potatis/sylt mm. och i kombiskåpet är det öl/cider och vitt vin

Vi storhandlar när det är bra priser och om vi bara har ström så kan vi nog överleva flera månader med den mat vi har hemma och samtidigt kunna dricka oss redlösa samtidigt.
Det känns som om vi är på gränsen till att vara preppers ibland och vi borde vara bättre på att rotera maten så att vi inte ska behöva kasta gammal mat men trots att jag påpekar detta ofta för min sambo så kan hon verkligen inte jobba fram tvåveckorsmenyer för middagsmat vilket irriterar mig
Citera
2026-05-15, 18:09
Medlem
.Mlyric.s avatar
Kycklingkebab i frysen, ris i skafferiet och energidryck i kylen
Citera
2026-05-15, 18:10
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Har ett skafferi en hel frys, 1 kombiskåp och ett kylskåp i tillägg till en frysbox och en frys i garaget där jag har matlådor och bröd.
I skafferiet finns det väl 50 flaskor vin, 4 lådor öl/vin, 4-5 akvavit, cognac, rom, knäckebröd, chips, ris, pasta, konservburkar, en massa flak med dricka, en massa kaffe mfl.
I kylskåpet nede har vi ost, kött/korv/mjölk/potatis/sylt mm. och i kombiskåpet är det öl/cider och vitt vin

Vi storhandlar när det är bra priser och om vi bara har ström så kan vi nog överleva flera månader med den mat vi har hemma och samtidigt kunna dricka oss redlösa samtidigt.
Det känns som om vi är på gränsen till att vara preppers ibland och vi borde vara bättre på att rotera maten så att vi inte ska behöva kasta gammal mat men trots att jag påpekar detta ofta för min sambo så kan hon verkligen inte jobba fram tvåveckorsmenyer för middagsmat vilket irriterar mig

Är genuint imponerad! Fan jag vill också ha extra frys mm!

Borde man btw lära ut hemkunskap till unga män i termer som "kan du överleva en zombieapokalyps?" istället för hur man gör nu?
"Du bör ha dom här matvarorna hemma och lära dig tillaga dom OM ZOMBIES KOMMER!" "Du bör lära dig tvätta och laga dina kläder OM ZOMBIES KOMMER!" osv

Typ som en bok om hur man fixar strömavbrott, tvättar, städar, lagar mat mm men med orsaker som survivalism-fantasier. Det hade vart skoj.
Citera
2026-05-15, 18:14
Medlem
Alltid pasta och ris
Citera
2026-05-15, 18:20
Medlem
Christopher.s avatar
Cola zero burkar och snus, måste finnas.
Citera
2026-05-15, 18:24
Medlem
pn222jws avatar
I kylen - potatis, korv, creme fraiche, ägg...prisvärt och gott. I frysen - fiskpinnar, infryst bröd (på sommaren även kantareller och bär)... bra att ha. I skafferiet - spaghetti, burktonfisk, tomatsås, pesto... praktiskt och lättillagat.
Citera
2026-05-15, 18:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ett par batterier i kylskåpet.

Det är inte så ofta dom hamnar i matlagningen.
Citera
2026-05-15, 18:33
Medlem
OldButBaldGuys avatar
I frysen: Korvbröd. Efter en missbedömning inför en tillställning får någon vecka sedan så köptes alldeles för mycket korvbröd in. Jag har, utan att överdriva, cirka 70 korvbröd i frysen. Då åtgången är högst begränsad så bör tillgången vara för evigt.

I skafferiet: Alltid rödtjut! Det är faktiskt flera köksskåp där mindre viktiga köksprylar har fått lämna utrymme åt rödvinet. Någon gång i framtiden kommer jag inreda en del av salongen med vinförvaring. Men det är mycket som ska fixas innan dess.

I kylen: Minst en flaska champagne. Det är en pakt jag har ingått med min sambo. Det ska alltid finnas champagne. För att relatera till matlagning så finns det också alltid en flaska Worchesctetershiresås (det stavas och uttalas så).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in