Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Nej, jag vill inte ha en hata-EU-tråd. Den drog du upp ur din egen trollhatt. Hade jag velat ha en sådan tråd (vilket jag inte vill ha) hade jag knappast tagit med ett svenskt exempel i trådstarten. Inte heller hade jag bett andra användare komma med egna uppgifter utan att tala om att det måste gälla EU.
Jag syftade inte på din trådstart så mycket som dina följande inlägg som osade av allmän gnällighet och halmgubbar. Det var du som blandade in nettoinbetalningar till EU-budgeten, vilket inte har något alls med trådens ämne att göra förutom att ge dig utrymme att gnälla lite i största allmänhet över att EU minsann är dumt. Och sen anklagar du mig för att trolla. Vilken fräckhet.
Citat:
Jag talade om nettoinbetalning per capita till EU. Du verkar tala om totalnettot per land. Så vitt jag kan finna ut av EUs egna siffror är Sverige tvåa efter Holland när det gäller belopp per capita. Holland drygt 3.000 per person och år. Sverige cirka 2.500.
Naturligtvis pratar jag bara om betalningar per capita. Allt annat vore ju dumt.
Tydligen är Sverige trea igen, efter Nederländerna och Tyskland (
källa). Men som jag nämnde i mitt förra inlägg så beror det mest på att Sverige är uselt på att be om EU-stöd. I rena inbetalningar kommer vi billigt undan. Det är i bristen på utbetalningar vi sticker ut.
Citat:
För det första har du själv hittat på att skattefinansierade - helt eller delvis - infrastrukturprojekt inte brukar ifrågasättas. Det är ett oerhört konstigt påstående.
Givetvis ifrågasätts infrastrukturprojekt. Men tråden handlar om projekt som är så "dysfunktionella att man kan fråga sig vilken beslutanderätt politiker faktiskt ska ha", alltså projekt som verkligen är pengarna-i-sjön-typen. Infrastrukturprojekt kvalar inte in där eftersom de nästan alltid har en samhällsnytta, även om sättet att uppnå den samhällsnyttan kan vara bättre eller sämre.
Citat:
För det andra säger du emot dig själv när du först säger att man valt en dyr och dålig lösning och sedan säger att det inte är ett dysfunktionellt utnyttjande av skattepengar.
Om du ska lista alla infrastrukturprojekt som bygger på en dyr och dålig lösning så kommer du snabbt slå i Flashbacks teckenantalsgräns. Det finns helt enkelt oerhört många och motorvägen på Réunion verkar inte utmärka sig på något uppseendeväckande sätt.
Jag kan utan vidare komma på två svenska infrastrukturprojekt (Västlänken och Nya Karolinska) som var både dyrare och dummare än Nouvelle route du Littoral. Jag tror inte att något av dem fick några betydande EU-medel, men det bevisar ju bara min tes från här ovan att Sverige är usla på att söka EU-bidrag.
Citat:
Malmbanan beräknas kosta cirka 120 miljarder att få upp till behövlig standard. Den årliga drift- och underhållskostnaden ligger på över en miljard. LKAB förlorade 100 miljoner om dagen vid förra årets urspårning som kostade stora belopp att åtgärda. EUs 9 miljoner är en droppe i havet i sammanhanget.
Nio miljoner euro är inga småpengar. Särskilt inte som jag just upptäckte att Malmbanan året innan, alltså 2023, fick ytterligare 44 miljoner euro för uppgraderingar av signalsystemen. Ge det några år till så ska du se att Malmbanan har fått mer pengar än Réunion.
Citat:
Man får hoppas att EU skjuter åtskilligt större belopp när Malmbanan ska byggas ut. Inte minst därför att den har stor samhällsnytta för hela EU. Mer än 80% av EUs järnmalm bryts av LKAB.
Rent generellt brukar det vara en dålig idé att leta slöseri bland EU-projekt. Dels för att EU har järnkoll på sina utgifter, åtminstone jämfört med de flesta nationalstater. Och dels för att EU bara delfinansierar utvecklingsprojekt, det är alltid någon annan, vanligtvis en nationalstat, som har betalat mer och därmed slösat mer om man anser projektet vara slösaktigt.