2026-05-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det handlar om Nouvelle route du Littoral på Reunion. Som i och för sig är ett rätt knäppt projekt rent generellt, det var svårt att bygga ut kustvägen så man bestämde sig för att bygga en väg på pelare i vattnet istället. Men det är fortfarande ett infrastrukturprojekt med hög samhällsnytta. Dessutom bekostas det inte av "oss". De 151 miljoner euro som projektet har fått i EU-bidrag täcker mindre än 10% av den totala byggkostnaden. Den främsta finansiären är regionen Reunion och efter dem den franska staten. EU-budgeten står bara för en mindre del av kostnaden.
Fascinerande.

Citat:
The cost of the project was €1.6 billion (in December 2011), which equates to €130 million per kilometre.[4] This high cost has earnt the NRL the nickname of "the most expensive road in the world"[5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Nouvelle_route_du_Littoral
Citera
2026-05-15, 15:33
Medlem
Onanikrems avatar
Man är rätt luttrad när man tänker på vad ens skattekronor går till så bäst att inte tänka på det.

-Meningslösa konstprojekt.
-Genusvetare.
-Transmänniskor.
-SVT och presstöd.
-Miljöpartister som åker taxi till "jobbet"
-Specialkost till vissa religiösa grupper i skolorna.
-Massimporten av utlänningar och vägrandet att skicka tillbaka de som det var fel på.

Sjuk tid vi lever i, sjuka onda människor tar våra surt förvärvade pengar och använder till meningslöst skit.
Inte främsta anledningen jag slutade arbeta och därmed minskade mina bidrag till skiten genom skatt, men en av anledningarna var det. Betalar fortfarande skatt och moms, men minskade det ordentligt när jag slutade arbeta.
Citera
2026-05-15, 15:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det handlar om Nouvelle route du Littoral på Reunion. Som i och för sig är ett rätt knäppt projekt rent generellt, det var svårt att bygga ut kustvägen så man bestämde sig för att bygga en väg på pelare i vattnet istället. Men det är fortfarande ett infrastrukturprojekt med hög samhällsnytta. Dessutom bekostas det inte av "oss". De 151 miljoner euro som projektet har fått i EU-bidrag täcker mindre än 10% av den totala byggkostnaden. Den främsta finansiären är regionen Reunion och efter dem den franska staten. EU-budgeten står bara för en mindre del av kostnaden.
EU har bidragit med 80 + 151 =231 miljoner Euro, över två miljarder. En icke föraktlig summa kommer från EUs nettobidragsgivare. Sverige är det land som nettobetalar näst mest per invånare.

Menar du att 231 miljoner Euro är så litet pengar att det inte spelar någon roll? Själv tycker jag att man ska fråga sig varför projekt av denna typ får generös tilldelning från EU medan Sveriges glesbygd och fjällvärld får småsmulor i bästa fall. T ex är väl Malmbanan betydligt viktigare för EU än den där motorvägen.

Dessutom har EIB lånat ut 500 miljoner Euro till projektet

Citat:
The European Union directly contributed €231 million in grants to the Nouvelle Route du Littoral (NRL) project on La Réunion Island. This is split into an initial €80 million from the ERDF and an additional €151 million. Additionally, the European Investment Bank (EIB) provided a €500 million loan to help finance the monumental construction.
Citera
2026-05-15, 15:49
Medlem
Den klonade granen är ett annat praktexempel. Samtidigt står både vård och utbildning och blöder efter pengar. När (välbehövliga) ekonomiska tillskott väl läggs på dessa områden så är det tyvärr alltid på skitsaker, som journalsystemet Millenium och onödiga utbildningar.
Citera
2026-05-15, 17:05
Medlem
Det kryllar ju av sånt här i samhället och det är väl delvis det som får ekonomin att snurra på? Jag skulle ju bara säga nej till det mesta och inget skulle bli gjort...

Sedan vore det ju såklart bättre om man t ex gick ned i arbetstid, sänkte pensionsåldern osv istället.
Citera
2026-05-15, 17:27
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Fascinerande.

Jag vet inget särskilt om just detta projekt. Men baserat på Wikipedia-sidan så tolkar jag det som typisk översmart fransk ingenjörskonst som i det här fallet dessutom mött afrikansk korruption. Vad kan gå fel liksom?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Sverige är det land som nettobetalar näst mest per invånare.

Om du egentligen ville ha en hata-EU-tråd hade du väl kunnat säga det redan i trådstarten. Dessutom har du gamla siffror. Sverige är nummer fyra när det kommer till nettoinbetalningar efter Nederländerna, Tyskland och Danmark. Och pratar vi bruttobetalningar så är Sverige nummer elva, nästan sist bland de rika västeuropeiska länderna. Även Frankrike betalar in mer till EU-budgeten per capita än Sverige gör.

Citat:
Menar du att 231 miljoner Euro är så litet pengar att det inte spelar någon roll?

Man ska givetvis vara rädd om alla pengar. Särskilt om det handlar om 151 miljoner euro (de 80 miljoner euro du räknar in var en separat tilldelning till ett järnvägsprojekt som bland annat skulle gått på brovägen men som aldrig blev byggt).

I din trådstart frågar du explicit efter skattefinansierade projekt som verkligen kan ifrågasättas. Infrastrukturprojekt faller vanligtvis inte inom den kategorin. Det här är dessutom ett infrastrukturprojekt med inte obetydlig samhällsnytta. Att ingenjörerna och politikerna sedan har valt en dyr och dålig lösning är tråkigt men det gör det knappast till ett exceptionellt dysfunktionellt utnyttjande av skattepengar.

Citat:
Själv tycker jag att man ska fråga sig varför projekt av denna typ får generös tilldelning från EU medan Sveriges glesbygd och fjällvärld får småsmulor i bästa fall. T ex är väl Malmbanan betydligt viktigare för EU än den där motorvägen.

Jag antar att du inte skämtar utan bara har otur med din allmänbildning.

Detta eftersom Malmbanan fick 9 miljoner euro av EU häromåret för diverse uppgraderingar. Du kan ju hävda att det är mycket mindre än motorvägen på Réunion. Men motorvägen på Réunion finns inte, den måste byggas från grunden. Malmbanan finns redan och 9 miljoner euro räcker till ganska mycket uppgraderingar. Om du vill se exempel på EU-pengar som går till det rika Norden behöver du inte titta längre än till Fehmarn bält-förbindelsen som (hittills) har fått 1,3 miljarder euro från Bryssel.
Citera
2026-05-15, 21:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Om du egentligen ville ha en hata-EU-tråd hade du väl kunnat säga det redan i trådstarten.
Din nedlåtande och otrevliga ton klingar rätt falskt när du inte verkar ha läst och förstått mitt inlägg, när du säger emot dig själv, och inte verkar ha bra koll på siffror och storheter. Läs mina svar här nedan och begrunda.

Nej, jag vill inte ha en hata-EU-tråd. Den drog du upp ur din egen trollhatt. Hade jag velat ha en sådan tråd (vilket jag inte vill ha) hade jag knappast tagit med ett svenskt exempel i trådstarten. Inte heller hade jag bett andra användare komma med egna uppgifter utan att tala om att det måste gälla EU.

Citat:
Dessutom har du gamla siffror. Sverige är nummer fyra när det kommer till nettoinbetalningar efter Nederländerna, Tyskland och Danmark. Och pratar vi bruttobetalningar så är Sverige nummer elva, nästan sist bland de rika västeuropeiska länderna. Även Frankrike betalar in mer till EU-budgeten per capita än Sverige gör.

Jag talade om nettoinbetalning per capita till EU. Du verkar tala om totalnettot per land. Så vitt jag kan finna ut av EUs egna siffror är Sverige tvåa efter Holland när det gäller belopp per capita. Holland drygt 3.000 per person och år. Sverige cirka 2.500.

Citat:
I din trådstart frågar du explicit efter skattefinansierade projekt som verkligen kan ifrågasättas. Infrastrukturprojekt faller vanligtvis inte inom den kategorin. Det här är dessutom ett infrastrukturprojekt med inte obetydlig samhällsnytta. Att ingenjörerna och politikerna sedan har valt en dyr och dålig lösning är tråkigt men det gör det knappast till ett exceptionellt dysfunktionellt utnyttjande av skattepengar.
För det första har du själv hittat på att skattefinansierade - helt eller delvis - infrastrukturprojekt inte brukar ifrågasättas. Det är ett oerhört konstigt påstående.

För det andra säger du emot dig själv när du först säger att man valt en dyr och dålig lösning och sedan säger att det inte är ett dysfunktionellt utnyttjande av skattepengar.

Citat:
Jag antar att du inte skämtar utan bara har otur med din allmänbildning.
Sånt där barnsligt tramsande medför ju bara att du diskvalificerar dig själ som seriös debattör.

Citat:
Detta eftersom Malmbanan fick 9 miljoner euro av EU häromåret för diverse uppgraderingar. Du kan ju hävda att det är mycket mindre än motorvägen på Réunion. Men motorvägen på Réunion finns inte, den måste byggas från grunden. Malmbanan finns redan och 9 miljoner euro räcker till ganska mycket uppgraderingar. Om du vill se exempel på EU-pengar som går till det rika Norden behöver du inte titta längre än till Fehmarn bält-förbindelsen som (hittills) har fått 1,3 miljarder euro från Bryssel.
Malmbanan beräknas kosta cirka 120 miljarder att få upp till behövlig standard. Den årliga drift- och underhållskostnaden ligger på över en miljard. LKAB förlorade 100 miljoner om dagen vid förra årets urspårning som kostade stora belopp att åtgärda. EUs 9 miljoner är en droppe i havet i sammanhanget.

Man får hoppas att EU skjuter åtskilligt större belopp när Malmbanan ska byggas ut. Inte minst därför att den har stor samhällsnytta för hela EU. Mer än 80% av EUs järnmalm bryts av LKAB.
Citera
2026-05-15, 21:38
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag tycker det känns som om våra surt förvärvade skattepengar används på allt konstigare saker.

Ja det handlar om "kulturkrig" - att politikerna vill göra folket ledsna som en härskarteknik för att markera revir, och uppgivna. Ofta används symbolpolitik (t ex Rainbow Flag istället för svenska flaggor på nationaldagen, eller några transor som ska ha skolbarnen i knäet och läsa saga) för att bana väg för riktiga reformer sedan när folket känner sig så uppgivna och inte orkar säga emot längre.

Självklart är det inte rimligt att dessa rosa enhörningar och analpluggar som politikerna köper upp för folkets pengar beräknas betala av sig i form av välbefinnande. Så det måste handla om avsiktlig provokation. Jag gillar faktiskt rosa men politikerna har lyckats hitta en extra smutsig nyans av jordgubbsrosa som faktiskt inte ens är fin, speciellt inte eftersom den skär sig extra mycket mot omgivningen.

Innan någon påstår att det låter foliehattigt att politikerna medvetet skulle jävlas, så kan jag påminna om att det finns vänsterpersoner själva som erkänt kulturkriget uttryckligen. Så visst kan man diskutera hur VANLIGT det är, men att det FÖREKOMMER är debatt-tekniskt omöjligt att förneka.
Citera
2026-05-15, 22:13
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Nej, jag vill inte ha en hata-EU-tråd. Den drog du upp ur din egen trollhatt. Hade jag velat ha en sådan tråd (vilket jag inte vill ha) hade jag knappast tagit med ett svenskt exempel i trådstarten. Inte heller hade jag bett andra användare komma med egna uppgifter utan att tala om att det måste gälla EU.

Jag syftade inte på din trådstart så mycket som dina följande inlägg som osade av allmän gnällighet och halmgubbar. Det var du som blandade in nettoinbetalningar till EU-budgeten, vilket inte har något alls med trådens ämne att göra förutom att ge dig utrymme att gnälla lite i största allmänhet över att EU minsann är dumt. Och sen anklagar du mig för att trolla. Vilken fräckhet.

Citat:
Jag talade om nettoinbetalning per capita till EU. Du verkar tala om totalnettot per land. Så vitt jag kan finna ut av EUs egna siffror är Sverige tvåa efter Holland när det gäller belopp per capita. Holland drygt 3.000 per person och år. Sverige cirka 2.500.

Naturligtvis pratar jag bara om betalningar per capita. Allt annat vore ju dumt.

Tydligen är Sverige trea igen, efter Nederländerna och Tyskland (källa). Men som jag nämnde i mitt förra inlägg så beror det mest på att Sverige är uselt på att be om EU-stöd. I rena inbetalningar kommer vi billigt undan. Det är i bristen på utbetalningar vi sticker ut.

Citat:
För det första har du själv hittat på att skattefinansierade - helt eller delvis - infrastrukturprojekt inte brukar ifrågasättas. Det är ett oerhört konstigt påstående.

Givetvis ifrågasätts infrastrukturprojekt. Men tråden handlar om projekt som är så "dysfunktionella att man kan fråga sig vilken beslutanderätt politiker faktiskt ska ha", alltså projekt som verkligen är pengarna-i-sjön-typen. Infrastrukturprojekt kvalar inte in där eftersom de nästan alltid har en samhällsnytta, även om sättet att uppnå den samhällsnyttan kan vara bättre eller sämre.

Citat:
För det andra säger du emot dig själv när du först säger att man valt en dyr och dålig lösning och sedan säger att det inte är ett dysfunktionellt utnyttjande av skattepengar.

Om du ska lista alla infrastrukturprojekt som bygger på en dyr och dålig lösning så kommer du snabbt slå i Flashbacks teckenantalsgräns. Det finns helt enkelt oerhört många och motorvägen på Réunion verkar inte utmärka sig på något uppseendeväckande sätt.

Jag kan utan vidare komma på två svenska infrastrukturprojekt (Västlänken och Nya Karolinska) som var både dyrare och dummare än Nouvelle route du Littoral. Jag tror inte att något av dem fick några betydande EU-medel, men det bevisar ju bara min tes från här ovan att Sverige är usla på att söka EU-bidrag.

Citat:
Malmbanan beräknas kosta cirka 120 miljarder att få upp till behövlig standard. Den årliga drift- och underhållskostnaden ligger på över en miljard. LKAB förlorade 100 miljoner om dagen vid förra årets urspårning som kostade stora belopp att åtgärda. EUs 9 miljoner är en droppe i havet i sammanhanget.

Nio miljoner euro är inga småpengar. Särskilt inte som jag just upptäckte att Malmbanan året innan, alltså 2023, fick ytterligare 44 miljoner euro för uppgraderingar av signalsystemen. Ge det några år till så ska du se att Malmbanan har fått mer pengar än Réunion.

Citat:
Man får hoppas att EU skjuter åtskilligt större belopp när Malmbanan ska byggas ut. Inte minst därför att den har stor samhällsnytta för hela EU. Mer än 80% av EUs järnmalm bryts av LKAB.

Rent generellt brukar det vara en dålig idé att leta slöseri bland EU-projekt. Dels för att EU har järnkoll på sina utgifter, åtminstone jämfört med de flesta nationalstater. Och dels för att EU bara delfinansierar utvecklingsprojekt, det är alltid någon annan, vanligtvis en nationalstat, som har betalat mer och därmed slösat mer om man anser projektet vara slösaktigt.
Citera
2026-05-16, 00:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Frankrike får bidrag och Sverige får bidrag till olika projekt. Inget konstig med det. Faktiskt en bra grej.

Det man ska fråga sig är om fördelningen av bidragen är rimliga. Det får du visa i din tråd.

Att det sen finns korrupta politiker som åker på "inspirationsresa" ligger helt och hållet på väljarna som röstar på dessa politiker gång på gång. Så väljarna får faktiskt skylla sig själva.

I Örebro så finns det ett obeprövat kort att testa och det är att invånarna ger Allard minst 50% och låter honom göra det han säger att han ska göra. Med tanke på hur mycket de andra politikerna i Örebro ständigt myglar så är det faktiskt helt upp till väljarna att skylla sig själva om de röstar på dem istället för Allard.
Tycker helt uppriktigt att det ligger på ordningsmakten och rättsstaten. En vanlig väljare kan inte förväntas veta att lokalpolitiker kommer gå full retard. Det borde däremot finnas skydd på plats för att klubba ner dessa ormar när dom väl visar sina fula ansikten. Inspirationsresor får dom ta ur egen ficka och skattemedel ska givetvis endast gå till att främja kommunal verksamhet.

Malmö, den evige bidragstagaren, hade råd att bekosta MFFs nya arena när det väl begav sig, och låter årligen klubben hyra 8 hektar i centrala Malmö för en tusenlapp. Man klonade även en gran för några miljoner nyligen.
Senast redigerad av Teu 2026-05-16 kl. 00:26.
Citera
2026-05-16, 05:26
Medlem
Citat:
https://bulletin.nu/miljonpool-star-tom-patienter-kan-inte-simma

Har ni fler exempel? (Var litet petiga. Välj bara sådana exempel som verkligen kan ifrågasättas.)

Till mod: Tycker denna tråd passar bäst i PI eftersom den handlar om hur våra skatter (som våra politiker beslutar om) spenderas. Att en del av pengarna spenderas utomlands tycker jag inte ändrar på den saken. Men flytta tråden om ni tycker den passar bättre någon annan stans.

Fler vidriga exempel:
Tidningen Bulletin får tillbaka presstödet
https://www.sverigesradio.se/artikel/tidningen-bulletin-far-tillbaka-presstodet-3-7-miljoner-kronor
Citera
2026-05-16, 07:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jag tycker det känns som om våra surt förvärvade skattepengar används på allt konstigare saker.

I den här tråden tänkte jag att vi kunde ta upp och diskutera väl valda fall som är så dysfunktionella att man kan fråga sig vilken beslutanderätt politiker faktiskt ska ha. Jag inleder med två exempel:

1: Motorväg på pelare i havet i Indiska Oceanen. EU har bidragit med flera miljarder till byggandet av en motorväg i havet utanför ön Réunion. Ön tillhör Frankrike, och Frankrike är som bekant mästare på att kamma hem EU-bidrag. Som stor nettobetalare till EU har du och jag bidragit till denna motorväg. Är det rimligt? Foto och en del text här: https://www.egis-group.com/projects/reunion-coastal-road

2: Pool för 12 miljoner på äldreboende i Halmstad efter att lokalpolitiker fått feeling efter en ”inspirationsresa” till - ta da - Alicante. Förutom byggkostnaden så kostar poolen 1,3 miljoner per år i driftkostnad. Och så då kostnaden för inspirationsresan + alla möten som lär ha följt på den. Poolen har använts en gång. Är det rimligt att lokalpolitiker får besluta om sånt här utan kontroll? Borde inte skattebetalarna ha en ombudsman eller liknande med vetorätt som yttersta medel? https://bulletin.nu/miljonpool-star-tom-patienter-kan-inte-simma

Har ni fler exempel? (Var litet petiga. Välj bara sådana exempel som verkligen kan ifrågasättas.)

Till mod: Tycker denna tråd passar bäst i PI eftersom den handlar om hur våra skatter (som våra politiker beslutar om) spenderas. Att en del av pengarna spenderas utomlands tycker jag inte ändrar på den saken. Men flytta tråden om ni tycker den passar bättre någon annan stans.

1. Nej.

2. Nej nej nej.

(Inspirationsresa???)

Tack för välbehövlig folkbildning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem