2026-05-15, 09:13
Medlem
KillenArCPs avatar
När jag har frågat folk och undrar vad som har blivit sämre med Tidö är det ”Ehhh mm ehhh hmmm”.” ”Det har blivit sämre!”

Det är ju enda ganska intressant, många känner att det har blivit sämre med Tidö men frågar man om vad så får man inget konkret besked.

De enda konkreta sakerna som jag har fått till svar som har blivit sämre med Tidö är följande:
1. Sänkt A-kassa
Sant
2. Arbetslösheten har ökat
Delvis sant men utvecklingstakten var samma som förra mandatperioden
3. Statsskulden har ökat
Delvis sant, i absoluta tal ja. Men jämfört mot BNP så har den sjunkit.
4. Karensdagen är borta
Ja men det var den förra mandatperioden också så är det någon försämring?
5. Man får inte ha helautomatiska automatvapen längre
Sant men lär dig hantera vapenvett så borde det inte vara några problem för att fälla en älg
Citera
2026-05-15, 09:32
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP

De enda konkreta sakerna som jag har fått till svar som har blivit sämre med Tidö är följande:
1. Sänkt A-kassa
Sant
2. Arbetslösheten har ökat
Delvis sant men utvecklingstakten var samma som förra mandatperioden
3. Statsskulden har ökat
Delvis sant, i absoluta tal ja. Men jämfört mot BNP så har den sjunkit.
4. Karensdagen är borta
Ja men det var den förra mandatperioden också så är det någon försämring?
Sant men lär dig hantera vapenvett så borde det inte vara några problem för att fälla en älg

1. Ja, nedtrappning med 10% sker nu efter 100 dagar, tidigare var detta 200 dagar. Med alla arbetslösa blev tidigare försäkringsvilkor för kostsamma.
2. Sant, konjunkturen har varit tuff för många företag, kopplat till konjunktur och framför allt energi och bränslepriser. En lättnad sker 1 Juli då bränslepriserna sänks med 3 kronor.
3. Vi har ökat statsskulen för att stärka försvaret, vi handlar krut för 300 miljarder över några år
4. Vi har haft kaernsdag sedan 1993! Ingenting ytt utan en del i försäkringen. Precis som självrisk på en försäkring.
5. Ur ett jaktperspektiv (fäll viltet snabbt för att minskar lidandet) så borde jakt endast vara tillåtet med halvautomater. Men det finns ju andra skäl att inte ha så många automatvapen i samhället...eller vänta nu, hur är det med alla beväpnade kriminella, hade de endast avsågade hagelgeärr eller hur var det...hmmm
Citera
2026-05-15, 09:37
Medlem
2
Gått dåligt för grön industri samt företag fick svårt att återbetala covidstöd och uppskjuten arbetsgivaravgift.
Citera
2026-05-15, 09:44
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Nej, det har inte blivit sämre, generellt, på grund av Tidöregeringens politik. Men vänstern måste förstås hävda det.
Citera
2026-05-15, 09:46
Medlem
Citat:

Vad fan snackar du om?
Om du tänker på AR-15 så är den semiatomatisk.
Det var utseendet och inte funktionen som gjorde att de tog ett stort felaktigt, korkat och förhastat beslut och förbjöd den. Det finns många halvautomatiska jaktvapen som fortfarande är tillåtna.
Citera
2026-05-15, 09:51
Medlem
fermions avatar
Media ger massivt stöd till narrativet att allt blivit sämre, och att all Tidöpolitik har varit och kommer att vara i bästa fall verkningslös. Som ett enda lösryckt exempel hörde jag ett (rätt långt ) inslag på SR ekot, där man intervjuade Berlinbor(!) om att bränslet inte blivit billigare efter Tysk skattesänkning.
Mot detta ställs absolut ingenting av den amöbaaktiga oppositionens eventuella förslag. MP skriker. V skriker. S lömskar sig. Fruktan för SD-spöket predikas av de goda människorna.
Så, som svar på frågan: Mycket har räddats, En del har blivit bättre och något har väl kanske blivit sämre - men inte så totaldåligt som det ofelbart skulle blivit och kommer att bli från dag 1 om det MP-infesterade amöbablocket skulle regera.
Citera
2026-05-15, 09:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Nej, det har inte blivit sämre, generellt, på grund av Tidöregeringens politik. Men vänstern måste förstås hävda det.

Så vad exakt har tidö gjort bättre för svenskar ?
Citera
2026-05-15, 10:00
Medlem
Sqrbankens avatar
Nä inget har blivit märkbart värre men inget har blivit märkbart bättre heller. Åtminstone inte för en vanlig lallare som mig. Röstar själv på högerblocket men tycker detta har varit mitt vuxna (politiskt medvetna) livs mest NPC:iga regering någonsin. Med lite överdrift så har de liksom inte gjort nånting. Cruisar bara. Det är av denna anledning som sossesvinen uppbackade av galenpannepartierna får bilda regering igen i höst, är jag rädd.
Senast redigerad av Sqrbanken 2026-05-15 kl. 10:07.
Citera
2026-05-15, 10:01
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Nu måste inte något ha blivit generellt bättre bara för att det inte har blivit generellt sämre. Men främst har Polisen och rättsapparaten fått större möjligheter att ta itu med den växande organiserade brottsligheten, vilket märks nu när allt fler högt placerade gängledare ställs inför rätta. Detta märker förstås inte gemene man till vardags, men det är viktigt för respekten för staten och samhället.
Citera
2026-05-15, 10:04
Medlem
Queutards avatar
* Statsskulden upp 25 %
* Nära nolltillväxt (BNP har alltså inte ökat 25%)
* Invandringen har ökat kraftigt
* Minskad frihet: Lag om förolämpning mot tjänsteman
* Minskad frihet: Lag om Onlyfans
* Minskad frihet: Lag om förringande av förintelsen
* Minskad frihet: AR-5 förbjudet
* Arbetslösheten har ökat
* A-kassan har strypts
* Sopsortering med femtioåtta kärl har införts
* Statsmedierna har fått ökade anslag
* Elen har blivit ännu dyrare
* Utrikespolitiskt fiasko med USA och Israel
* 125 miljarder har bränts på Ukraina
Citera
2026-05-15, 10:04
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Runt 200 saker är det väl men här ett axplock
1. Lägre inkomstskatter som arbetsgivaren får betala
2. Lägre drivmedelspriser
3. Minskad grov kriminalitet
4. Slutat slösa pensionspengar på Northvolt
5. Fler delade föräldradagar
6. Hårdare straff överlag
7. Högre krav på att få medborgarskap
8. Gjort gårdsförsäljning möjligt
Citera
2026-05-15, 10:28
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
När jag har frågat folk och undrar vad som har blivit sämre med Tidö är det ”Ehhh mm ehhh hmmm”.” ”Det har blivit sämre!”

De som gnäller mest är ju S-väljare som är låginkomsttagare eller bidragstagare så låt oss vända oss till PK-ChatGPT:

Fråga 1: Vad har blivit sämre för mig pga tidöregeringen.
Förutsättning: Jag har fast arbete, jag arbetspendlar med bil, bor i hyressrätt, är lågavlönad 25 000 kr brutto/månad.

Fråga 2: Hur mycket har jag per månad fått i jobbskatteavdrag?

ChatGPT svarar på fråga 1:
Utifrån det du beskriver — fast jobb, bilpendling, hyresrätt och låg lön — så är det faktiskt inte helt självklart att just du har fått det sämre ekonomiskt av Tidöregeringen. Flera av deras största reformer har snarare gynnat personer i din situation.

Det här har sannolikt blivit bättre för dig:

Lägre skatt på arbete genom förstärkta jobbskatteavdrag.
Lägre bensin- och dieselskatt, plus sänkt reduktionsplikt, vilket gjort bilpendling billigare än den annars hade varit.
Elstöd och senare sänkt energiskatt har hjälpt hushåll generellt.

Men det finns också saker som kan ha blivit sämre eller mindre gynnsamma för dig:

* Som hyresgäst har du inte fått särskilt mycket riktat stöd. Regeringen har prioriterat skattesänkningar och ägt boende mer än hyresrätter och bostadsbidrag. Samtidigt är det inte säkert att du ändå uppfyllt kriterierna för riktade stöd.

* Om du har låg lön men inga större lån eller sparanden får du mindre nytta av många skattesänkningar än medel- och höginkomsttagare.

* Välfärd och kommuner har haft pressad ekonomi under mandatperioden, vilket på vissa håll gett sämre service, vårdköer eller kollektivtrafik.

* Om du någon gång skulle bli arbetslös eller sjuk är politiken generellt mer inriktad på krav och kontroll än på höjda ersättningar.

* Hyrorna har fortsatt stiga kraftigt, och regeringen har inte gjort några stora ingrepp för att bromsa det.

Så den korta sammanfattningen är ungefär:
Som låginkomsttagare med bil och jobb har du troligen tjänat på drivmedels- och skattesänkningarna.
Som hyresgäst och vanlig löntagare utan kapital eller bostad har du däremot inte varit någon tydlig prioriterad vinnare.

ChatGPT svarar på fråga 2:
Med en lön på ungefär 25 000 kr brutto per månad ligger jobbskatteavdraget totalt ungefär kring ca 2 200–2 700 kr per månad i lägre skatt jämfört med om jobbskatteavdraget inte fanns alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in