Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
När jag har frågat folk och undrar vad som har blivit sämre med Tidö är det ”Ehhh mm ehhh hmmm”.” ”Det har blivit sämre!”
De som gnäller mest är ju S-väljare som är låginkomsttagare eller bidragstagare så låt oss vända oss till PK-ChatGPT:
Fråga 1: Vad har blivit sämre för mig pga tidöregeringen.
Förutsättning: Jag har fast arbete, jag arbetspendlar med bil, bor i hyressrätt, är lågavlönad 25 000 kr brutto/månad.
Fråga 2: Hur mycket har jag per månad fått i jobbskatteavdrag?
ChatGPT svarar på fråga 1:
Utifrån det du beskriver — fast jobb, bilpendling, hyresrätt och låg lön — så är det faktiskt inte helt självklart att just du har fått det sämre ekonomiskt av Tidöregeringen.
Flera av deras största reformer har snarare gynnat personer i din situation.
Det här har sannolikt blivit bättre för dig:
Lägre skatt på arbete genom förstärkta jobbskatteavdrag.
Lägre bensin- och dieselskatt, plus sänkt reduktionsplikt, vilket gjort bilpendling billigare än den annars hade varit.
Elstöd och senare sänkt energiskatt har hjälpt hushåll generellt.
Men det finns också saker som kan ha blivit sämre eller mindre gynnsamma för dig:
* Som hyresgäst har du inte fått särskilt mycket riktat stöd. Regeringen har prioriterat skattesänkningar och ägt boende mer än hyresrätter och bostadsbidrag. Samtidigt är det inte säkert att du ändå uppfyllt kriterierna för riktade stöd.
* Om du har låg lön men inga större lån eller sparanden får du mindre nytta av många skattesänkningar än medel- och höginkomsttagare.
* Välfärd och kommuner har haft pressad ekonomi under mandatperioden, vilket på vissa håll gett sämre service, vårdköer eller kollektivtrafik.
* Om du någon gång skulle bli arbetslös eller sjuk är politiken generellt mer inriktad på krav och kontroll än på höjda ersättningar.
* Hyrorna har fortsatt stiga kraftigt, och regeringen har inte gjort några stora ingrepp för att bromsa det.
Så den korta sammanfattningen är ungefär:
Som låginkomsttagare med bil och jobb har du troligen tjänat på drivmedels- och skattesänkningarna.
Som hyresgäst och vanlig löntagare utan kapital eller bostad har du däremot inte varit någon tydlig prioriterad vinnare.
ChatGPT svarar på fråga 2:
Med en lön på ungefär 25 000 kr brutto per månad ligger jobbskatteavdraget totalt ungefär kring ca 2 200–2 700 kr per månad i lägre skatt jämfört med om jobbskatteavdraget inte fanns alls.