2026-05-15, 08:44
Avstängd
Och vill bara sova sönder på vardagar..

Vad fan?

Vardagar - kan lägga mig 21-22 och vakna 07, svintrött vill bara lägga mig igen och somna. Gjort det några gånger o rent av skitit i jobbet och då vaknat vid typ 11.

Helger - lägger mig 23-01 mellan där, vaknar 0730 och kan inte somna om.

VARFÖR?
Bara jag som har samma problem?
Citera
2026-05-15, 08:51
Medlem
Har alltid haft det så. Jag är alltid trött när jag måste upp, och vise versa.

Jag brukar intala mig själv att jag ska arbeta när jag är ledig och ibland t.o.m ställa klockan för att sen bara få somna om.
Citera
2026-05-15, 08:51
Avslutad
Din dygnsrytm fungerar och ställer inte om bara för att det blir helg, men på veckorna har du ångest inför jobbet och vill somna om. På helgen är du fri från det ångestskapande arbetet men kroppen är ändå inställd på att vakna samma tid som under veckan
Citera
2026-05-15, 09:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
... sova sönder ... kan lägga mig 21-22 och vakna 07, svintrött ...
Hur kan du vara förvånad av att du på helgen vaknar ungefär samma tid som du brukar? Hört talas om dygnsrytm, sömncykler och melatonin? Det där är ju inte tidigt, är ju sovmorgon både vardag och helg, som sömnbehov för en bäbis - nåt är fundamentalt skumt, är du deprimerad?
Citera
2026-05-15, 09:39
Medlem
Anonymfs avatar
Halv åtta är fan inte tidigt. Skärpning nu!
Citera
2026-05-15, 12:20
Medlem
slagskotts avatar
Börja träna så att du blir trött?
Jag lägger mig kl 21 på vardagar och alarmert ringer 04:30 och jag känner mig alltid utvilad.
På helgen spelar jag fortnite med grabbarna mellan 22-01 och sover till 7-rycket, jag brukar alltid passa på att ta en halvtimma på sängen för att orka med dagen/sena kvällen.

Kolla med doktorn, snackar du/överviktig?
Citera
2026-05-15, 21:23
Medlem
Du sover ju många timmar.
Citera
2026-05-15, 23:51
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Vad fan?

Vardagar - kan lägga mig 21-22 och vakna 07, svintrött vill bara lägga mig igen och somna. Gjort det några gånger o rent av skitit i jobbet och då vaknat vid typ 11.

VARFÖR?

Kanske är så enkelt att du vaknar av sund livslust? Söndagar däremot är ju en tråkig dag och då känner man att man hellre vill sova längre den dagen (man kanske dessutom har sömn att ta igen från tidigare dagar i veckan). Inget konstigt.

Man sover ju även bättre om man haft sex, arbetat eller motionerat på dagen.

En annan vanlig anledning till sömnproblem såhär på våren är att man inte har bra mörkläggningsgardiner, så man vaknar när solen tittar in.
Citera
2026-05-16, 03:09
Medlem
Voloteas avatar
Lösningen är att säga upp sig så kan kroppen återgå till en mer naturlig rytm där du kan vakna kl 09:00 - 10:00
Citera
2026-05-16, 03:15
Medlem
Jag har vaknat 0230 några gånger senaste tiden. 07 låter som en fullt normal tid att vakna.
Citera
2026-05-16, 12:08
Moderator
ofays avatar
Medicin och hälsa --> Sömn och drömmar
/Moderator
Citera
Idag, 14:32
Medlem
jcockers avatar
Citat:

Vad fan?

VARFÖR?

Nåra nervtrådar kanske vill maximera helgtiden? Jag antar att du har svårt att varva ner och lägga dig och sova på helgen också? Tänker på att du kommer i säng ett par timmar senare då.

Två frågor:

1. Hur trivs du på jobbet?

2. Har du något som du vill göra på helgen, som du känner att du inte hinner med på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in