2026-05-14, 19:11
Medlem
Hejsan!
Jag har gått och funderat mycket över att köpa en Porsche Boxster, troligen någon äldre modell någon gång runt tidigt 2000-tal. Tycker ändå att dom ser riktigt bra ut och verkar roliga att köra.

Det som gör att jag tvekar är dock att tanken på att inte bara ha den som "helgbil", utan att faktiskt använda den större delen av året. Jag har ju garageplats och ska självklart köra med rejäla vinterdäck, så den ska ju inte stå ute i snön hela vintern. Men det är ju ändå en låg cabriolet som är byggd mer för kurviga sommarvägar än svenska vintrar.
Så jag är nyfiken på vad folk här faktiskt har för erfarenheter av Boxster året runt.
Hur funkar de på vintern egentligen?Är de bättre än vad folk säger? Hur är det med salt, rost och allmänt slitage om man använder den som bruksbil?Och blir man trött på konceptet efter ett tag, eller är det fortfarande en bil man kan köra även till vardags?

Så vad säger ni?Bra köp eller ska jag skaffa en "vanlig" bil istället?
Senast redigerad av Korlia 2026-05-14 kl. 19:15.
Citera
2026-05-14, 20:39
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Du ska självklart ha den bil du suktar efter. Hur boxster är vet jag dock inget om.

Var beredd på utgifter dock. Det är nog ingen ekonomisk bil om jag ska gå efter mina fördomar.
Citera
2026-05-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Du ska självklart ha den bil du suktar efter. Hur boxster är vet jag dock inget om.

Var beredd på utgifter dock. Det är nog ingen ekonomisk bil om jag ska gå efter mina fördomar.
Sportbilar köper man inte om man vill vara ekonomisk...

Ska du ha den så kolla upp vanliga fel innan och kolla vad de kostar så du har råd med det.
Citera
2026-05-14, 21:55
Medlem
franges avatar
Skulle jag tvunget köpa mig en Boxter att ha som året runt-bil - så skulle jag nog köpa ett hardtop roof-kit, då tygtak absolut inte är någon höjdare på vintern (eller hösten, eller våren när det inte är fint väder). Googla så hittar du diverse hardtop-kit, kostar en del men bra mycket snyggare och trevligare än tygtak i blötsnö iallafall

Är det första generationen (986) tillverkad 1997 till 2004 eller generation 2 (987) tillverkad 2005-2012 du tänkte dig?
Citera
Igår, 11:57
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Du ska självklart ha den bil du suktar efter.

Håller med, men är det inte bättre att bara köra den på sommarhalvåret, och ha något billigt att halka omkring med på vinterhalvåret. Bilar slits som bekant hårdare på vinterhalvåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in