2026-05-14, 13:11
Medlem
Disneylovers avatar
Med risk för väldigt lång läsning, och att ni enbart får höra den ena sidan av storyn, vill jag ändå skriva av mig lite och även diskutera vad ni tycker. Om ni har blivit utsatta för liknande saker. Så med Marios egna ord; here we go, kör vi igång.

I februari 2026 träffade jag XX via en facebookgrupp och vi klickade på en gång. Tillsammans har vi promenerat, fikat, gått på utställningar och gått på konsert. Jag har trivts mycket bra i hans sällskap och det har känts som att jag kunnat dela allt med XX. Han har haft en rå men hjärtlig humor och vi har kunnat skoja om det mesta tillsammans. Ett annat stort plus är att vi har samma sexuella läggning också, vi är gay båda två, men tanken har aldrig varit en kärleksrelation utan vänskap rätt och slätt.

Hur som helst; i söndags tog vi en av våra promenader tillsammans och vi kom då in på resor. Pratade bland annat om att jag besökt Egypten och Turkiet, jag sa då att det inte är några favoritländer att åka tillbaka till eftersom det är lite annorlunda synsätt och kultur där nere. DET skulle jag verkligen inte ha sagt! XX fick det då till att jag inte tyckte om muslimer i stort, vilket inte alls var min intention när jag började prata om kultur och synsätt, utan jag ville mer påpeka det uppenbara att man har ju en annan syn på kvinnor och HBTQ-personer bland annat.

XX blev då upprörd och började lalla på om att alla muslimer inte är onda! Äh, nej… självklart inte tänkte jag. Det har jag väl inte sagt? Han började också prata om att kristna (han vet att jag är troende) minsann inte är så oskyldiga heller och att man inte kan dra förhastade slutsatser om islam på det sättet. Visst, han har självklart rätt; vi kristna har gjort mycket dumt, det är jag medveten om, men jag sa inget. Var liksom inte värt att fortsätta diskussionen där och då.

Natten mellan söndag och måndag hade jag väldigt svårt att sova på grund av det jag sagt, och när förmiddagen kom så skickade jag ett sms till XX och förklarade att jag inte menade att låta så hård under gårdagens diskussion. Han skrev då att ”jag har nolltolerans mot rasism och främlingsfientlighet” och ”alla människor är lika mycket värda”. Absolut, det höll jag med om. Men sen hände det som fick mig att se rött; han började kalla mig islamofob och rasist!! Då satte jag ner foten och sa att det inte var okej, och att jag i en vänskap också måste få säga vad jag tycker och tänker. Hans svar; okej.

Kort därefter fick jag en bild skickad till mig, ni kan se vad det var för bild via länken här nedan:

https://billedarsenalet.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/02/anledningar-rasistiska-saker.jpg

Efter det kände jag bara ”nä, det här är inte ok” och vi hördes inte av mer efter det. Han tog även bort mig som vän på Facebook samma dag. Nämnde jag by the way att han är 49 år? Moget va?? Säger inte att jag alltid är mogen, och jag kanske uttryckte mig klumpigt när jag tog upp diskussionen från första början. Men tycker att han överreagerade en smula.

Så min fråga; har något liknande hänt er i vänskapsrelationer? Och tycker ni att man måste tycka exakt likadant bara för att man är vänner? Kul att höra vad alla på FB tycker. Vill även säga tack för att ni orkade läsa ända hit.

Ps: Jag vill inte svartmåla XX allt för mycket heller, men tycker att han gick över gränsen.

Fridens liljor!
Citera
2026-05-14, 13:17
Avstängd
Så oväntat: En drama queen! Eller kanske två?
Citera
2026-05-14, 13:22
Medlem
Klandalfs avatar
Är det här ditt första möte med en vänstermänniska i Sverige?

Du får ha i åtanke att de här människorna är med i en sekt. Den här sekten har patent på Det Goda, och alla som tycker annorlunda är rasister/fascister/ondskefulla. Extra pikant när det är en vänsterbög som försvarar islam med näbbar och klor, han låtsas helt enkelt inte om vad som händer bögar i muslimska länder.

Det är bara att kasta, jag hade själv valt bort en sån människa eftersom jag inte orkar med människor som sitter fast i ett totalt svartvitt tänkande övertygad om sin egen sidas moraliska överlägsenhet.
Citera
2026-05-14, 13:31
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Är det här ditt första möte med en vänstermänniska i Sverige?

Du får ha i åtanke att de här människorna är med i en sekt. Den här sekten har patent på Det Goda, och alla som tycker annorlunda är rasister/fascister/ondskefulla.

Nu är ni högermänniskor likadana.

Det är nog modernt numera hos de flesta, att inte vilja vara kompis med folk som betraktas som politiska fiender. Vilket är trist.
Citera
2026-05-14, 13:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneylover
Med risk för väldigt lång läsning, och att ni enbart får höra den ena sidan av storyn, vill jag ändå skriva av mig lite och även diskutera vad ni tycker. Om ni har blivit utsatta för liknande saker. Så med Marios egna ord; here we go, kör vi igång.

I februari 2026 träffade jag XX via en facebookgrupp och vi klickade på en gång. Tillsammans har vi promenerat, fikat, gått på utställningar och gått på konsert. Jag har trivts mycket bra i hans sällskap och det har känts som att jag kunnat dela allt med XX. Han har haft en rå men hjärtlig humor och vi har kunnat skoja om det mesta tillsammans. Ett annat stort plus är att vi har samma sexuella läggning också, vi är gay båda två, men tanken har aldrig varit en kärleksrelation utan vänskap rätt och slätt.

Hur som helst; i söndags tog vi en av våra promenader tillsammans och vi kom då in på resor. Pratade bland annat om att jag besökt Egypten och Turkiet, jag sa då att det inte är några favoritländer att åka tillbaka till eftersom det är lite annorlunda synsätt och kultur där nere. DET skulle jag verkligen inte ha sagt! XX fick det då till att jag inte tyckte om muslimer i stort, vilket inte alls var min intention när jag började prata om kultur och synsätt, utan jag ville mer påpeka det uppenbara att man har ju en annan syn på kvinnor och HBTQ-personer bland annat.

XX blev då upprörd och började lalla på om att alla muslimer inte är onda! Äh, nej… självklart inte tänkte jag. Det har jag väl inte sagt? Han började också prata om att kristna (han vet att jag är troende) minsann inte är så oskyldiga heller och att man inte kan dra förhastade slutsatser om islam på det sättet. Visst, han har självklart rätt; vi kristna har gjort mycket dumt, det är jag medveten om, men jag sa inget. Var liksom inte värt att fortsätta diskussionen där och då.

Natten mellan söndag och måndag hade jag väldigt svårt att sova på grund av det jag sagt, och när förmiddagen kom så skickade jag ett sms till XX och förklarade att jag inte menade att låta så hård under gårdagens diskussion. Han skrev då att ”jag har nolltolerans mot rasism och främlingsfientlighet” och ”alla människor är lika mycket värda”. Absolut, det höll jag med om. Men sen hände det som fick mig att se rött; han började kalla mig islamofob och rasist!! Då satte jag ner foten och sa att det inte var okej, och att jag i en vänskap också måste få säga vad jag tycker och tänker. Hans svar; okej.

Kort därefter fick jag en bild skickad till mig, ni kan se vad det var för bild via länken här nedan:

https://billedarsenalet.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/02/anledningar-rasistiska-saker.jpg

Efter det kände jag bara ”nä, det här är inte ok” och vi hördes inte av mer efter det. Han tog även bort mig som vän på Facebook samma dag. Nämnde jag by the way att han är 49 år? Moget va?? Säger inte att jag alltid är mogen, och jag kanske uttryckte mig klumpigt när jag tog upp diskussionen från första början. Men tycker att han överreagerade en smula.

Så min fråga; har något liknande hänt er i vänskapsrelationer? Och tycker ni att man måste tycka exakt likadant bara för att man är vänner? Kul att höra vad alla på FB tycker. Vill även säga tack för att ni orkade läsa ända hit.

Ps: Jag vill inte svartmåla XX allt för mycket heller, men tycker att han gick över gränsen.

Fridens liljor!
Din "vän" är intolerant vänsterbliven. Du bör ha nolltolerans mot sådana som försöker styra hur du ska tänka för att tolereras av dem. För din egen skull.

Jag har vänner ur alla möjliga läger, de jag tycker olika som, undviker jag diskussioner som hettar till och fokuserar på sånt som är väsentligt, deras familj, jobb, gemensamma fritidsintressen, maten vi äter o s v. Det är fullt möjligt att tillbringa timmar att prata om musik eller sport med någon av diametralt motsatt politisk åsikt.

De fall någon brytit med mig är alltid för de är känslomässigt investerade i något jag tycker annorlunda om. De tenderar vid en tidpunkt bli rabiata, inte sällan irrationella, och väljer då att bryta för att rädda sin heder med att anse sig ha en högre moralisk grund, trots att de ej är tillräckligt inlästa i ett ämne.

Det finns en sak jag föraktar mer än allt annat och det är självvald dumhet. Sådana människor får gärna lämna min vänskapskrets.
Citera
2026-05-14, 13:35
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Så min fråga; har något liknande hänt er i vänskapsrelationer? Och tycker ni att man måste tycka exakt likadant bara för att man är vänner?

Er vänskap var byggd på att det inledningsvis kändes kul för er båda att umgås.

Efter dina kommentarer så kändes det inte längre kul för den du sa det till. Hans anledningar till att det inte var kul för honom saknar faktiskt betydelse.

När det inte längre känns kul, upphör vänskapen.

Numera är man vänner en tid, sedan tar det slut (av olika anledningar), och det är så det är tänkt att fungera. Du får acceptera det.
Citera
2026-05-14, 13:35
Medlem
RiMaXs avatar
Passar det inte så låt honom dra, vem vill ha sånt folk i umgänget? Lipsillar och Dramaqueens finns det så gott om på andra ställen i livet så man behöver inte ha dem i sin närhet!
Citera
2026-05-14, 13:37
Medlem
triptykens avatar
Jag tänker att han kanske hade litet mer känslor för dig än du för honom?

Det kan bli så satans skört då så när du drog din grej om islam så kanske nån grej klickade som en red flag och just den där sköra grejen pajade totalt.

Jag menar om jag träffar en ny person som kompis (dejtandet var ju decennier sen) så finns det ju vissa grejer som skulle få mig skeptisk. Typ börjar snacka om muslimer, röstar på SD mm för att erfarenheten är att det då är en tidsfråga innan större problem dyker upp och det nu är ett jävla problem att hantera.
Eller om det är en muslimsk snubbe uppvuxen i Sverige som pratar om "vettiga bögar som dig och inte Pride HBTQPPEERTfolket" ... Samma grej där

Men och jag vet ju inte självklart, det låter som om han hade litet starkare känslor och den lilla detaljen fick han att klicka i vinkel.

Fortsätt snacka med honom, böj dig inte för vad han tycker för att behålla honom (det slutar alltid i piss med) men försök bygga upp en konstruktiv grej om.du vill
Citera
2026-05-14, 13:38
Medlem
Katzyns avatar
Det låter ju som en instabil och väldigt svartvit person. Jag gillar inte rasister och tycker också att det finns ett inslag av "jag är inte rasist men..." följt av något ratistiskt i många lägen.

Men det du sa var helt enkelt inte rasistiskt. Det är inte rasistiskt att säga att det är en annan kultur i Turkiet än här, eller att man inte gillar den. Inte heller är det att säga att alla muslimer är onda. Och med tanke på hur mycket du sedan försökte nyansera att de inte ogillar alla muslimer eller liknande i dialogen så framstår den här individens reaktion som en extrem överreaktion och personen var även väldigt otrevlig mot dig.

Jag tycker inte du ska fortsätta dialogen. Det som kan sägas är sagt. Vill den här personen fortsätta vara vän med dig och du med den så är det upp till dig att tuffa på med det, men jag tycker inte det finns mer att reda ut eller diskutera mellan er här. Du har inget att be om ursäkt för eller förklara vidare, och kommer hen dampa ut totalt vid helt normala yttranden så får hen göra det, bara ignorera personen i så fall.
Citera
2026-05-14, 13:45
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:

Fridens liljor!
Du fick uppenbarligen klä skott för alla hans frustrationer i frågan och det är oacceptabelt gjort av honom. Sök vidare efter en bättre vän.
Citera
2026-05-14, 13:52
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Nu är ni högermänniskor likadana.

Det är nog modernt numera hos de flesta, att inte vilja vara kompis med folk som betraktas som politiska fiender. Vilket är trist.

Jag anser inte att vänstermänniskor är "onda".

Däremot naiva idioter utan kontakt med verkligheten. Det är ju i sig inte ett hinder för att vara kompis med någon, men eftersom vänsternänniskor lever under sektliknande förhållanden där de utanför sekten ses som genuint onda så är det omöjligt att ens ytligt umgås med vänstermänniskor.
Citera
2026-05-14, 13:55
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Så oväntat: En drama queen! Eller kanske två?

Kanske det. ☺️ Jag anser mig inte vara en drama queen, men kanske har den sidan också. 😅
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in