Idag, 08:50
Medlem
-Hengpung-s avatar
Jag stod bakom en babbe i kön på Ica. Han bar en typisk "kriminell-babbe" klädsel – hoodie med huvan uppe, mjukisbyxor och en typ av axelväska. Han höll upp mobilen så att jag som stod bakom honom tydligt kunde se skärmen. Där hade han en app/program öppet där han skrev in kortnummer och pinkod.

Han växlade mellan appen och en WhatsApp-konversation där han bad någon om en pinkod. Sedan gick han tillbaka till appen och kopierade in kortnummer och kod som han fått via chatten. När det blev hans tur i kassan betalade han med mobilen via kortläsaren.

Jag undrar nu: bevittnade jag ett brott? Och vad kan det ha varit för slags app där man matar in kortnummer och pinkod på det sättet? Det liknade inte en app av det vanliga slaget för mobiltelefoner och den var heller inte anpassad för mobiler då han fick zooma in väldigt mycket för att se textfältet och knapparna han skulle trycka på. Det var heller ingen bankhemsida, utan något väldigt udda jag aldrig sett förut.
Citera
Idag, 09:10
Medlem
Troligen. Bästa av allt är att du gjorde ingenting för att förhindra det hela.
Som de flesta andra som bevittnar ett möjligt brott.
Citera
Idag, 09:17
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Troligen. Bästa av allt är att du gjorde ingenting för att förhindra det hela.
Som de flesta andra som bevittnar ett möjligt brott.

Vad tycker du att jag borde göra? Om jag är osäker på vad han faktiskt gjorde riskerar jag att försätta mig själv i en svår situation, särskilt om det visar sig att inget olagligt har skett. Samtidigt har jag nu i efterhand reflekterat över händelsen och känner mig ganska övertygad om att det rörde sig om kortbedrägeri. Detta gör mig ännu mer benägen att vara försiktig var jag väljer att handla med kort och inte. Personligen skulle jag undvika att använda kort i babbars butiker. Om man till exempel köper pizza kan det vara klokare att betala kontant.
Citera
Idag, 09:22
Medlem
För kortbedrägeri krävs normalt BankID-verifiering, bankens säkerhetskontroller, registrering av kortet i wallet osv.

PIN-kod används dessutom inte för att lägga in kort i mobilen på det sätt du verkar tro.

Men stark spaning ändå, detektiven.
Citera
Idag, 09:36
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
För kortbedrägeri krävs normalt BankID-verifiering, bankens säkerhetskontroller, registrering av kortet i wallet osv.

PIN-kod används dessutom inte för att lägga in kort i mobilen på det sätt du verkar tro.

Men stark spaning ändå, detektiven.

Det är mycket möjligt. Samtidigt känns det märkligt att babben framför mig i kön frågade efter kortnummer och pinkod i något okänt program precis innan det var hans tur att betala.
Citera
Idag, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Vad tycker du att jag borde göra? Om jag är osäker på vad han faktiskt gjorde riskerar jag att försätta mig själv i en svår situation, särskilt om det visar sig att inget olagligt har skett. Samtidigt har jag nu i efterhand reflekterat över händelsen och känner mig ganska övertygad om att det rörde sig om kortbedrägeri. Detta gör mig ännu mer benägen att vara försiktig var jag väljer att handla med kort och inte. Personligen skulle jag undvika att använda kort i babbars butiker. Om man till exempel köper pizza kan det vara klokare att betala kontant.

Vad tycker du själv att du borde ha gjort?
Tänk om det fanns någon slags myndighet man kunde kontakta för att anmäla brott. Vad bra det hade varit då.
Citera
Idag, 09:42
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad tycker du själv att du borde ha gjort?
Tänk om det fanns någon slags myndighet man kunde kontakta för att anmäla brott. Vad bra det hade varit då.

Jaha du, bara om jag ringde 112 där i Ica kön och rapportat att jag möjligtvis bevittnat ett kortbedrägeri där och då. Snuten hade stormat in på 5 röda
Citera
Idag, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Det är mycket möjligt. Samtidigt känns det märkligt att babben framför mig i kön frågade efter kortnummer och pinkod i något okänt program precis innan det var hans tur att betala.
Du skrev tidigare att det var Whatsapp, varför påstår du nu att det var ett okänt program?
Citera
Idag, 09:47
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du skrev tidigare att det var Whatsapp, varför påstår du nu att det var ett okänt program?

Nej, babben skiftade mellan WhatsApp där han frågade någon om kortnummer och pinkod. Sedan skiftade han över till programmet där han fyllde i uppgifterna, och sedan betalade han med mobilen mot kortläsaren.
Citera
Idag, 10:26
Medlem
Det kan inte vara så enkelt att han gjorde ett köp med frugans kort?
(Naturligtvis med frugans medgivande)
Citera
Idag, 11:52
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Det kan inte vara så enkelt att han gjorde ett köp med frugans kort?
(Naturligtvis med frugans medgivande)

Eller polarens? Kompisen startar bank-id hemma och fyller i?
Citera
Idag, 12:10
Medlem
Hade jag varit kortbedragare så inte tusan hade jag begått mitt brott i kassan hos ICA.
Jag hade valt en annan typ av butik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in