2026-05-14, 07:05
Medlem
Berit85s avatar
OBS! Den här trådstarten handlar inte om hantavirus specifikt, utan om isolering av smittade personer generellt.

Ytterligare en person har exponerats för en smittad av hantaviruset, och hen ska därför isoleras. Personen var på väg från Johannesburg till Sverige med flyg, men det framgår inte av artikeln om hen fick resa in i Sverige eller ej (!). Den smittade satt för övrigt på samma flygplan som den nu isolerade:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ytterligare-en-svensk-har-exponerats-for-hantavirus-isoleras

– Isoleringen sker precis så som det ska göras enligt de rekommendationer vi har, säger Erik Sturegård i Morgonstudion på onsdagen.

Uppenbarligen är det mycket hysch-hysch från Sturegårds sida. Kan det vara så att man säger åt personen att isolera sig i hemmet, och sedan håller tummarna att hen följer order? Det hade varit väldigt svenskt, tycker jag.

Vad vet vi egentligen om rutinerna för isolering av smittade personer i Sverige?
Citera
2026-05-14, 07:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så länge man inte visar symtom så gissar jag att man helt enkelt bara blir tvungen att sitta hemma och inte träffa andra människor.
Jag har svårt att tänka mig att man läggs in i ett sterilt rum på ett sjukhus och bara träffar personer i rymddräkt.
Citera
2026-05-14, 08:48
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Sverige är ett vänsterliberalt land där bara antydan om ev. tvångsåtgärder vid pandemi av De Goda utmålas som fascism.

Under Covid som från mars månad år 2020 i Sverige officiellt var klassad som pandemi så blev ingen som var smittad eller misstänkt smittad "tvungen" att sitta hemma och uggla.

Dessa sköningar gick på revj, gick på date, umgicks med äldre-äldre släktingar och gick till jobbet.

Om Hanta-viruset skulle drabba Sverige så skulle dödstalen bland riskgrupper och yngre som Gold Adam (minns entertainer herr Alsings öde i Covid) kunna sluta i höjden.

Som Medicinare säger Doc: Även om du är ung och odödlig: Betta inte med Liemannen. Isolera dig, om Hentai kommer till din ort.
Citera
2026-05-14, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
OBS! Den här trådstarten handlar inte om hantavirus specifikt, utan om isolering av smittade personer generellt.

Ytterligare en person har exponerats för en smittad av hantaviruset, och hen ska därför isoleras. Personen var på väg från Johannesburg till Sverige med flyg, men det framgår inte av artikeln om hen fick resa in i Sverige eller ej (!). Den smittade satt för övrigt på samma flygplan som den nu isolerade:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ytterligare-en-svensk-har-exponerats-for-hantavirus-isoleras

– Isoleringen sker precis så som det ska göras enligt de rekommendationer vi har, säger Erik Sturegård i Morgonstudion på onsdagen.

Uppenbarligen är det mycket hysch-hysch från Sturegårds sida. Kan det vara så att man säger åt personen att isolera sig i hemmet, och sedan håller tummarna att hen följer order? Det hade varit väldigt svenskt, tycker jag.

Vad vet vi egentligen om rutinerna för isolering av smittade personer i Sverige?

I hemmet under eget ansvar. Är man väldigt sjuk tror jag det är isolering på Karolinska Universitetssjukhuset. Jag minns att de visade upp ett sådant isoleringsrum på nyheterna när det fanns risk att Ebola skulle komma till Sverige. Dom visa hur den personen skulle tas om hand. Det var princip rum med luftslussar och sjukhuspersonal med ”rymddräkter” som skulle jobba med den personen. Fanns dock bara plats för fåtal.
Citera
2026-05-14, 11:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
...
om hen fick resa in i Sverige eller ej (!).
...
Svenska medborgare har, vilket statsråd tydligt påpekade under pandemin, alltid rätt att resa in i Sverige.

På Östra sjukhuset i Göteborg finns en infektionsklinik där rummen nås från utsidan av besökare och från från insidan av personal. En av avdelningarna var en fristående enplansbyggnad, man kunde gå under tak utomhus till grannhuset. Långt före pandemin hörde jag att den avdelningen vid behov skulle användas för att isolera riktigt jobbiga fall (ebola mm).
Citera
2026-05-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har svårt att tänka mig att man läggs in i ett sterilt rum på ett sjukhus och bara träffar personer i rymddräkt.
Det hände frugan när hon blev akut sjuk precis i början av Covid-hysterin. De kom in i hennes rum i full mundering och slängde allt hon rört vid. Helt sjukt.
Citera
2026-05-14, 16:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det hände frugan när hon blev akut sjuk precis i början av Covid-hysterin. De kom in i hennes rum i full mundering och slängde allt hon rört vid. Helt sjukt.

Se där ja men då var alla livrädda för denna influensa och vi fick inte ens träffa människor eller vara på jobbet.
Förhoppningsvis har man lärt sig något av detta.

Många sjukdomar tycks spridas från djur så kanske ska vi börja ta hand om dessa och helt enkelt inte röra oss runt de smutsigaste av dem.
Fladdermus och nu marsvin eller liknande som sprider sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in