2026-05-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Fråga till dig: Om jag köper typ en Golf D1 diesel - ska man ta halvförsäkring eller helförsäkring?
Punkterna som ger dig svaret:
  • Du vill köra typ 3000 mil om året. Det kommer att dig en 'rörlig' bilkostnad som överstiger 40.000:- per år. Hur mycket Ågren/sömnlöshet vill du då lägga på att minimera försäkrings- (och skatte-)kostnaden?
  • En bil jag ägde hade varit helförsäkrad sedan garantin löpt ut. Även sedan den blivit 16 år gammal så 'klarade' jag inte att förmå mig gå ner till halvförsäkring - För vad skulle då hända...
  • Stöldförsäkringsdelen av premien beror i många fall mycket på vilket postnummer du är folkbokförd. Ditt aktuella behov av att vara brand-/stöldförsäkrad beror på var du behöver parkera den när du sover resp. när du jobbar.
  • VW Golf har tidvis varit stöldbegärlig - Men om det syns tydligt utanpå att det är en dieselmodell så gissar jag att den risken minskar märkbart...
Då jag ägt gamla bilar så har jag relativt ofta tackat ja till "erbjudande om assistansförsäkring". För typ 200:- / år (i dagens värde) har jag tecknat en oberoende tilläggsförsäkring som enl. reklamen verkar lösa 'alla' praktiska problem som dessutom drabbar mig då en bil misslyckas att föra mig till färdmålet. Har aldrig behövt använda/prova löftena, men det har känts skönt att ha deras 24x7 tel.nummer att kunna ringa direkt från vägkanten utan att behöva överväga andra alternativ först...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in