Igår, 22:49
Medlem
Hej!

Tänkte pendla GBG-Borås 4-5 dagar i veckan, d.v.s. cirka 15 mil tur och retur. Vill ha en väldigt bränslesnål bil, låg fordonsskatt, ganska billig att köpa in (30-90k). Vad tror ni är bäst?

För övrigt - väldigt billig service samt även billiga reparationskostnader.

Toyota Auris Hybrid?

Eller vad tror ni?
Senast redigerad av StrenghtCoach Igår kl. 23:03.
Citera
Igår, 23:19
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Hej!

Tänkte pendla GBG-Borås 4-5 dagar i veckan, d.v.s. cirka 15 mil tur och retur. Vill ha en väldigt bränslesnål bil, låg fordonsskatt, ganska billig att köpa in (30-90k). Vad tror ni är bäst?

Toyota Auris Hybrid?

Eller vad tror ni?
Aa en Toyota iallafall. De går aldrig sönder.
Citera
Igår, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

Hur många mil kan en Toyota gå innan man måste skrota den? Pratar vi 50-60 tusen mil totalt tror ni om man servrar den 1-2 ggr per år?
Citera
Igår, 23:38
Medlem
Citat:
Hur många mil kan en Toyota gå innan man måste skrota den? Pratar vi 50-60 tusen mil totalt tror ni om man servrar den 1-2 ggr per år?

Ja om du har tur. Även Honda, Mazda och Suzuki gör bra bilar.
Citera
Igår, 23:51
Medlem
Citat:
Den håller länge!
Skulle också tipsa om Toyota! Går alltid samt går alltid genom besiktningen!
Citera
Idag, 00:34
Medlem
Kolla på en Renault Zoe. Kan du ladda hemma blir det billiga mil. Just Zoe måste man kolla så det är friköpt batteri men annars vilken liten elbil som helst. Just Zoe har kommunen och de verkar nöjda..
Citera
Idag, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Kanske inte mekaniskt men Toyota och japanska bilar generellt har USELT rostskydd.
Citera
Idag, 09:14
Moderator
Citat:
Hej!

Toyota Auris Hybrid?

Eller vad tror ni?
Finns det förutsättningar att ladda, hemma och/eller på jobbet så leta elbil.
Zoe är väl inget dåligt val men de verkar ju ha lite problem med lager i motorerna. Bubblare är BMW i3 och VW e-Golf, nackdelen med de två är väl räckvidden, du kommer nog behöva ladda både hemma och på jobbet, i vilket fall den kalla årstiden.
Men de är billiga att köra, framförallt om du har tillgång till hemmaladdning.

Annars är ju en snåldiesel med den låga skatten ett bra val, exv. en gammal Volvo V40 D2, Ford Focus eller Peugeot 308, går att köra på runt 0.4 om man kör vettigt.
En Hybrid-Toyota får du nog lägga på ca 1.5-2 dl bensin till per mil och det tjänar du inte in.

Drivmedel för 15mil gånger 210 dagar:
El, ca 5000-20000:-/år (beroende på var, när och hur du laddar)
Diesel, ca 26500:-/år (nuvarande pris)
Bensin, ca 32000:-/ år (-"-)
Citera
Idag, 09:27
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Kolla på en Renault Zoe. Kan du ladda hemma blir det billiga mil. Just Zoe måste man kolla så det är friköpt batteri men annars vilken liten elbil som helst. Just Zoe har kommunen och de verkar nöjda..
Den här skulle kunna vara ett alternativ då den finns i närheten av TS.
https://www.blocket.se/mobility/item/22960562

Vad kostar det i dagens läge att hyra/köpa ut batteriet till en 7 år gammal Zoe? Kostnaden sjunker väl med tiden?
Citera
Idag, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Finns det förutsättningar att ladda, hemma och/eller på jobbet så leta elbil.
Zoe är väl inget dåligt val men de verkar ju ha lite problem med lager i motorerna. Bubblare är BMW i3 och VW e-Golf, nackdelen med de två är väl räckvidden, du kommer nog behöva ladda både hemma och på jobbet, i vilket fall den kalla årstiden.
Men de är billiga att köra, framförallt om du har tillgång till hemmaladdning.

Annars är ju en snåldiesel med den låga skatten ett bra val, exv. en gammal Volvo V40 D2, Ford Focus eller Peugeot 308, går att köra på runt 0.4 om man kör vettigt.
En Hybrid-Toyota får du nog lägga på ca 1.5-2 dl bensin till per mil och det tjänar du inte in.

Drivmedel för 15mil gånger 210 dagar:
El, ca 5000-20000:-/år (beroende på var, när och hur du laddar)
Diesel, ca 26500:-/år (nuvarande pris)
Bensin, ca 32000:-/ år (-"-)

Åker till jobbet cirka 194 dagar per år och hämtar även upp en kollega så vi delar således på bensinkostnaden.

Grejen är att jag vill inte att bilen ska kosta mer än 30-60k, aboslut inte mer än 70-90k (då kommer jag vara tvungen att ta lån vilket jag inte vill). Funderar på Toyota hybrid som drar 3,8-4,0 liter per 10 mil...
Citera
Idag, 10:29
Moderator
Citat:
Åker till jobbet cirka 194 dagar per år och hämtar även upp en kollega så vi delar således på bensinkostnaden.

Grejen är att jag vill inte att bilen ska kosta mer än 30-60k, aboslut inte mer än 70-90k (då kommer jag vara tvungen att ta lån vilket jag inte vill). Funderar på Toyota hybrid som drar 3,8-4,0 liter per 10 mil...
Det är väl inget dåligt val men att pendla RV40 i 110 kommer nog dra mer än 0.4 med en hybrid, tror du kommer ligga på 0.55-0.6. Jag vet att det är snåla bilar för att vara bensinare men ska du ner under 0.5 så är det nog en diesel du ska ha.
Inga laddmöjligheter alls? En Zoe, Leaf eller som sagt i3, finns ju inom din budget, då är det bara att tuta och köra, ingen skatt, minimalt med service och billigare "bränsle".
Citera
Idag, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är väl inget dåligt val men att pendla RV40 i 110 kommer nog dra mer än 0.4 med en hybrid, tror du kommer ligga på 0.55-0.6. Jag vet att det är snåla bilar för att vara bensinare men ska du ner under 0.5 så är det nog en diesel du ska ha.
Inga laddmöjligheter alls? En Zoe, Leaf eller som sagt i3, finns ju inom din budget, då är det bara att tuta och köra, ingen skatt, minimalt med service och billigare "bränsle".

Ok! Jag har möjlighet att ladda hemma. Är det värt en Zoe, Leaf eller i3 då? Kan jag få en sådan för under 50-60k tro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in