2026-05-13, 21:49
Medlem
Hände häromdagen men hittade inget inlägg om det.

Första artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M765LM/tva-personer-har-fallit-fran-balkong

Citat:
Två personer föll under lördagskvällen från en balkong i Staffanstorp.
Balkongräcket gav vika och en man skadades allvarligt.

Andra artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43bX89/lucas-gick-ut-pa-balkongen-sen-svartnade-allt

Citat:
En solig dag med drinkar på balkongen blev snabbt till en mardröm

Jag får det inte att gå ihop.

Citat:
Han berättar hur han tog några steg mot balkongens kortsida och tittade ner för att sedan vända sig om.
Sedan kommer han inte ihåg något mer.

Bild på balkongen: https://imgur.com/a/1QVjBkc

Citat:
– Skivan, som var väldigt tunn, satt fast med bara några nitar och några skruvar.
Ja det gör dom väl alltid när det är sådana balkongräcken.

Hur kan 2 vuxna ramla ut genom det "hålet" ?
Och hur kan det bara lossna sådär.
Tror snarare att man på fyllan knuffats eller nå liknande på balkongen och sedan genom en smäll mot plåten fått den att ge vika och sedan ramlat ut.

Citat:
”Balkongräcket ser ut att ha gett vika när personerna lutat sig mot detta”, skriver polisen på sin hemsida.

Hoppas fastighetsägaren blir friad.
Citera
2026-05-13, 22:19
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Människor som såg olyckan från marken har berättat hur Lucas föll baklänges med huvudet först, sedan landade hans vän ovanpå honom.

Han ju inte bara "gått" han måste ju ha ramlat bakåt på något sätt emot skivan.

Citat:
De skriver att de genomförde en genomgående halvårsbesiktning den 30 april i år.

”Inga fel eller brister på balkongerna har noterats vid dessa tillfällen och vi har inte heller mottagit några felanmälningar från boende rörande balkongkonstruktionerna”, skriver regionchef Niclas Franzén.

Får väl se var detta landar i.
Citera
2026-05-13, 22:30
Medlem
israelisinnocents avatar
Se bilden längre ner, ser rostskadat ut
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lucas-balkong-i-staffanstorp-gav-vika-haft-en-javla-tur
På nybyggen jag ser tycker jag man återgått till galler räcken eller inglasat

Läste att de besiktades för två v sen
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-05-13 kl. 22:47.
Citera
2026-05-13, 22:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
"Tog några drinkar" AKA "dyngrak och föll bakåt mot balkongen och genom ena skivan", tippar jag på.
Citera
2026-05-14, 01:00
Medlem
WetCigarettes avatar
Om deras story stämmer så kan det vara så att han vända sig om och sen lutade röven mot skivan. Om den gav vika då så förstår jag att man ramlar ut. Att båda två ramlade ut känns mer osannolikt såvida de inte hånglade med varandra i samband med händelsen.
Citera
2026-05-14, 03:22
Medlem
Känns mysko detta, tvärpackad o bölar för msm ombhändelsen, antagligen hoooas han på att få ut nån krona till lite gaddning samt ett flak pilsner... kanske byggfusk deluxe från de södra delarna.

Två versioner vilken är den rätta måtro....
Citera
2026-05-14, 05:13
Medlem
Tvärbalken/räcket längst upp är ju helt (av vad det ser ut) och det är ju detta en vuxen lutar sig mot eller tar i. Hur trillar man under det om man inte sitter ner på huk eller trillar in i det? Där finns något i denna historia som saknas men oavsett ska det inte ge vika så lätt.
Citera
2026-05-14, 06:57
Medlem
Jag tittar på bilderna och videon och undrar om det satts dit ett nytt räcke efter olyckan eller om det är samma räcke som sitter kvar när olyckan skedde?
Öppningen i balkongsidan är i alla fall kvar.
Citera
2026-05-14, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tvärbalken/räcket längst upp är ju helt (av vad det ser ut) och det är ju detta en vuxen lutar sig mot eller tar i. Hur trillar man under det om man inte sitter ner på huk eller trillar in i det? Där finns något i denna historia som saknas men oavsett ska det inte ge vika så lätt.

Sitter ju någon form av lampor i lina som är fäst just där balkongen gick sönder. Fanns dessa på balkongen och har ramlat med ut eller är det kanske så att Ölkorvsståndet lånat balkongen? Om det senare kanske linans tyngd skjuvat sönder fästena. Och när de sedan satt sig och lutat ryggen emot håller den inte och de ramlar ut.
Citera
2026-05-14, 07:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Håller med, den sidan faller inte bara bort så här finns saker som inte sagts.
De var ingen salongsfylla iallafall.
Citera
2026-05-14, 08:26
Medlem
Jag kan möjligen tänka mig att man suttit ner på balkongen eller något lågt och lutat sig mot skivan som lossnat och då trillat ut. Men då en person, inte två. Att båda trillat ut verkar mer avancerat. Något måste de gjort de inte berättar?
Citera
2026-05-14, 09:28
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Jag kan möjligen tänka mig att man suttit ner på balkongen eller något lågt och lutat sig mot skivan som lossnat och då trillat ut. Men då en person, inte två. Att båda trillat ut verkar mer avancerat. Något måste de gjort de inte berättar?

Precis så, att en ramlat ut i samband med att skivan lossnat kan man på något vis acceptera och hitta en rimlig förklaring till, men att två personer följt med i fallet känns orimligt, har den andra tagit tag i den första som föll och på så vis dragits med i fallet… Måste suttit väldigt nära och ha en reaktionsförmåga utöver det vanliga, inte direkt vanligt hos WT kan jag tänka mig, sen ett par promille på det 😅

Sen undrar jag varför i helvete inte reportern frågar vad fan som hände egentligen, är han helt pantad?
Och WT svamlar om att han hade sett till att folk kände sig trygga om han var hyresvärd, ok, var han inte trygg innan han på fyllan kastade sig igenom balkongsidan? Det mesta går att forcera, med mer eller mindre våld bara, denna klåpare kunde lika gärna ramlat ut genom fönstret på fyllan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in