2026-05-13, 20:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Nästan hälften av 15-åringarna som har utländsk bakgrund kan inte läsa och räkna på en grundläggande nivå, enligt den senaste Pisa-mätningen.

Enligt Skolverket är en förklaring bakom Pisa-skillnaderna att en del utlandsfödda elever har gått kortare tid i svensk skola.

Men även när elever som inte är födda i Sverige undantas så kvarstår ett rejält gap mellan elever med inhemsk bakgrund och elever som är födda i Sverige men har föräldrar från ett annat land.

Citat:
I höst ska nya Pisa-siffror presenteras. Enligt Anders Jakobsson finns det inget som tyder på ett trendbrott.

Risken är att de här sifforna blir det nya normala. Sverige var en gång i tiden världsledande på det kompensatoriska uppdraget. Tyvärr kan jag inte se att vi är på väg tillbaka dit.

Det nya normala, enligt expertisen

Era tankar kring detta?

Diagram finns i länken:

https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/fokus/larmsiffror-avslojar-skolans-stora-spraksvek/
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-05-13 kl. 21:01.
2026-05-13, 21:09
Medlem
Belters avatar
Har dom köpt den där ”undersökningen” av Afs eller?
2026-05-13, 21:09
Avslutad
Har man slutat att exkludera invandrare från dessa undersökningar nu alltså? Alltid något.

Då kommer frågan varför Sverige ser det som en naturlag att importera utländska analfabeter.
2026-05-13, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belter

Är detta en nyhet för dig? Stackare.
2026-05-13, 21:12
Medlem
*Host*

Vi såg det inte komma!
Vi har varit naiva!
Socioekonomiska faktorer!
Strukturell rasism!

Cirkulera - här finns inget att se. Allt är i sin ordning.
2026-05-13, 21:15
Avslutad
Minns ni detta för några år sedan?

Sveriges PISA-framgång bygger på falska siffror

Citat:
De senaste PISA-resultaten visade på en uppgång för svenska elever.

Expressen kan nu avslöja hur en stor mängd utrikesfödda elever felaktigt plockats bort ur PISA-urvalet – och att Sverige därigenom brutit mot OECD:s officiella regelverk
2026-05-13, 21:16
Medlem
Citat:
Nej, att Sveriges skolresultat sjunker och att en av orsakerna är massinvandring från MENA är väldokumenterat. Man har däremot gjort tvärtom tidigare och fuskat i PISA. Detta genom att plocka bort resultat från nämnda elever. Så, det du försöker hävda har det i realiteten redan myglats med, dock på det rakt motsatta än du insinuerar. Klarar du av att acceptera det eller tänker du dra på dig skygglappar?
Senast redigerad av tedshiro 2026-05-13 kl. 21:19.
2026-05-13, 21:23
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Nej, att Sveriges skolresultat sjunker och att en av orsakerna är massinvandring från MENA är väldokumenterat. Man har däremot gjort tvärtom tidigare och fuskat i PISA. Detta genom att plocka bort resultat från nämnda elever. Så, det du försöker hävda har det i realiteten redan myglats med, dock på det rakt motsatta än du insinuerar. Klarar du av att acceptera det eller tänker du dra på dig skygglappar?
Jag går inte på vad som helst bara. Det är därför jag ifrågasätter hela grejen.
2026-05-13, 21:31
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag går inte på vad som helst bara. Det är därför jag ifrågasätter hela grejen.

Jag tycker att det är självklart. Saknar de svensk språktradition hemifrån blir såklart resultatet i svensk språkbehandling sämre. Den andra faktorn är att invandrarklasser har sämre lärandemiljö. Därför lär de sig inte heller att räkna. En tredje faktor är att föräldrarna ofta har mycket dålig skolunderbyggnad och de för därför inte heller vidare någon studietradition. Så ungefär skulle jag förklara det.
2026-05-13, 21:48
Avstängd
Det här är ju elefanten i rummet som alla försöker prata runt utan att säga det rakt ut. Man skyller på “kortare tid i svensk skola”, socioekonomi och allt möjligt, men samtidigt ser man att skillnaderna kvarstår även bland elever som är födda här. Då handlar det inte längre bara om språkproblem eller några år mindre i klassrummet.

Svensk skola har gått från kunskapsfokus till experimentverkstad där ordning, disciplin och krav monterats ned i decennier. Lärare ska vara socialarbetare, konflikthanterare och administratörer istället för att undervisa. Samtidigt har man fyllt klassrum med elever som har helt olika förutsättningar och sedan låtsats som att det inte påverkar resultaten.

Det mest tragiska är nästan att man verkar acceptera utvecklingen. Förr pratade man om att lyfta svaga elever. Nu låter det mer som att man försöker vänja folk vid att nästan halva årskullen inte klarar grundläggande läsning och matte.

Och när dåliga resultat blir “det nya normala” får man ett samhälle där stora grupper inte kan konkurrera på arbetsmarknaden utan blir beroende av bidrag eller enkla jobb som snart automatiseras bort. Det här är inte bara ett skolproblem längre, utan ett framtida samhällsproblem.
2026-05-13, 21:55
Avstängd
Citat:
Jag gissar att det är bara "källor" från scientist rebellion du följer.
2026-05-13, 21:55
Medlem
dude2ks avatar
De kan ingenting i livet förutom att stjäla, våldta och ljuga.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in