2026-05-13, 19:35
Medlem
https://www.facebook.com/watch/?v=930405833308784&ref=sharing

Själv tycker jag det borde klassas som övervåld att gå loss sådär med batongen.
Hade väl räckt med om dom drog bort aktivisterna bara och satte dom i polisbilen?

Eller är detta lagligt av danska polisen?
Vad jag vet får väl poliser endast använda batongen när dom känner sig hotad.
Citera
2026-05-13, 19:42
Medlem
triptykens avatar
Nej polisen använder batong litet då och då och det hör inte till ovanligheterna att man fick sig några tjyvnyp på den tiden när det inte fanns så mycket kameror (bara skydda huvudet, rulla ihop i en boll och ta blåmärkena mm var tipsen då)

Rätt eller fel? Det är en beväpnad milis som skapades som en kår i viss mån fristående från dom dom skulle bevaka - det händer då.
Citera
2026-05-13, 19:43
Medlem
halaltarzans avatar
De där poliserna får ju lite gjort i alla fall kan jag tycka. Och meddelandet är ju klockrent, sitt kvar och få spö eller masa dig därifrån och inte få spö.

Hur länge satt för övrigt aktivisterna på Liljeholmsbron eller vid Haga norra här i Sthlm och spärrade trafiken?
Citera
2026-05-13, 19:47
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
De där poliserna får ju lite gjort i alla fall kan jag tycka. Och meddelandet är ju klockrent, sitt kvar och få spö eller masa dig därifrån och inte få spö.

Hur länge satt för övrigt aktivisterna på Liljeholmsbron eller vid Haga norra här i Sthlm och spärrade trafiken?

innan samma sak hände dom? 15 minuter var tiden det tog att totalt få bort dom inklusive dom som limmade fast sig. Så ungefär samma tid.
Citera
2026-05-13, 19:51
Medlem
Klandalfs avatar
Helt rätt. Allt för länge har pöbeln kunnat bete sig som odrägliga snorungar när de har med ordningsmakten att göra vilket resulterat i korankravaller och allehanda aktivistaktioner med noll respekt för lag och ordning, poliser som lägger benen på ryggen när buset tar ton.
Det är dags att polisen börjar använda sina batonger i ur och skur för att sätta sig i respekt hos packet. Gärna tårgas, vattenkanoner och gummikulor. Vi kanske kan återgå till sabelbärande poliser?

Vad är det man säger, vad är skillnaden mellan en svensk polis och en finsk polis? En finsk polis kastar man inte sten på.

Jag saknar brännbollsligan.
Citera
2026-05-13, 20:03
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06

Hade väl räckt med om dom drog bort aktivisterna bara och satte dom i polisbilen?

Aktivisterna gör motstånd. De slåss inte med polisen men vägrar att flytta på sig. Snutens våldsamma agerande är ju enda sättet att få bort dem rimligt snabbt.
Citera
2026-05-13, 20:11
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:

Vad jag ser på videon är ett antal uppretade, aggressiva muslimer som försöker blockera ingången till Maersk-huvudkontoret.

Som vägrar följa polisens uppmaning att lämna platsen.

Dessa har såklart upprepade gånger uppmanats av Polis att avlägsna sig från platsen, men inte hörsammat det.
Citera
2026-05-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Vad jag ser på videon är ett antal uppretade, aggressiva muslimer som försöker blockera ingången till Maersk-huvudkontoret.

Som vägrar följa polisens uppmaning att lämna platsen.

Danska polisen är tydligen rasister. Detta kommer att få konsekvenser. 1 miljon i skadestånd till varje muslim.
Citera
2026-05-13, 20:15
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Danska polisen är tydligen rasister. Detta kommer att få konsekvenser. 1 miljon i skadestånd till varje muslim.
Kanske Danmark kan göra en deal med Israel att återföra dessa till "Palestina".

Muslimer har ingen rätt att ta sig in i landet för att jävlas med folk och hindra folk från att ta sig in på sin arbetsplats.

Bristande vandel -> Nästa båt hem.
Citera
2026-05-13, 20:39
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Ja, staten får genom polisen använda våld för att upprätthålla ordningen.

”En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om ... polismannen med laga stöd ska avvisa eller avlägsna någon från ett visst område eller utrymme”. /Polislag, aktuell del citerad.

Jag antar hej vilt att Danmark har liknande lagstiftning.
Citera
2026-05-13, 20:49
Medlem
Även civil olydnad är olydnad.

Veva på bara, gode konstapeln.
Citera
2026-05-14, 02:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

"Dansk polis spöar aktivister som inte gör motstånd"
Det ser ju inte direkt ut som att dom går därifrån frivilligt när dom blir tillsagda att avlägsna sig. Så dom hade chansen att slippa batongerna, men tog den inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in