2026-05-14, 16:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tja,

Jag undrar lite vad man faktiskt kan göra på biblioteket nu för tiden. Har inte varit där på flera år, men funderar på att börja gå dit ibland.

Är det bara för att låna böcker eller kan man typ sitta där och plugga/jobba i lugn och ro? Finns det datorer man får använda, eller är det bara boklån som gäller?

Är det någon som brukar hänga där och kan förklara lite hur det funkar idag?

Tyvärr har biblioteket som studiemiljö eller lugn läsmiljö blivit ett utmanat koncept på senare år.

Högljudda vuxna och stökiga ungdomsgäng kan då och då få fäste i biblioteken.

Biblioteken erbjuder en undanskymd plats för A-lagare att ladda batterierna, och för ungdomar att ta droger.

Hoppas att den kommande regeringen kan reclaima biblioteket som en lugn läs- och studiemiljö.
Citera
2026-05-14, 16:51
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Käka stesolid?

Jag rekommenderar att du endast gör det på recept via en legitimerad läkare å inte köper nått billigt olagligt flödder via darkweb och dropshipping.

Fördelen med bibliotek är ju att du sällan blir störd av någon. I absolut värsta fall kan du träffa på någon du känner dock.
Citera
2026-05-14, 16:56
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tyvärr har biblioteket som studiemiljö eller lugn läsmiljö blivit ett utmanat koncept på senare år.

Högljudda vuxna och stökiga ungdomsgäng kan då och då få fäste i biblioteken.

Biblioteken erbjuder en undanskymd plats för A-lagare att ladda batterierna, och för ungdomar att ta droger.

Hoppas att den kommande regeringen kan reclaima biblioteket som en lugn läs- och studiemiljö.

Våra inlägg kompletterar i princip varandra. Själv stör jag aldrig någon men stör mig som fan på OM sådant sker i min byhåla. Lite jävla hyfs måste till - håller med.
Citera
2026-05-14, 17:14
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Läsa dagstidningar och veckotidningar.
och månadstidningar...
Citera
2026-05-14, 17:18
Medlem
trickydicks avatar
Nu går jag inte ofta på biblioteket men ibland smiter jag dit och läser några tidskrifter. T ex Flyrevyn.
Citera
2026-05-16, 11:13
Medlem
CombatPigs avatar
Jag saknar biblioteket, trots att det bara ligger några hundra meter från där jag bor.
Jag minns den gamla goda tiden då jag satt där ett par timmar i veckan och läste Svenska PC Gamer och andra datortidningar. Visst är det smidigare att kunna sitta hemma vid datorn och göra det idag, men det är ändå inte samma känsla.

Det var mysigt att kliva in på biblioteket en mörk och snöslaskig eftermiddag, ta av mig de varma kläderna och sjunka ner i en bekväm fåtölj under skenet från en golvlampa och försvinna in i spelrecensionernas magiska värld.
Citera
Igår, 12:59
Medlem
Har inte varit på bibliotek på hundra år känns det som så jag vet inte vad man gör där i dag förutom att låna böcker. På min då jag besökte bibliotek tid läste man tidningen och lånade datorn för att kolla mejlen.
Citera
Igår, 13:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Tja,

Jag undrar lite vad man faktiskt kan göra på biblioteket nu för tiden. Har inte varit där på flera år, men funderar på att börja gå dit ibland.

Är det bara för att låna böcker eller kan man typ sitta där och plugga/jobba i lugn och ro? Finns det datorer man får använda, eller är det bara boklån som gäller?

Är det någon som brukar hänga där och kan förklara lite hur det funkar idag?
Givetvis kan du låna böcker, du kan även beställa böcker du vill låna till ditt lokala bibliotek. Du kan låna dator och även skriva ut. Många bibliotek har föreläsningar och diskussionskvällar om olika ämnen. Dock ska man veta att Biblioteken generellt är kraftigt vänster.

Huruvida det går att sitta och läsa och slappa i en lugn miljö varierar stort från ställe till ställe. Är det babianmanifesterat så lär det ju vara ett jävla oljud där inne.

Men jag tror att just för dig att det skulle vara bra att besöka biblioteket då och då. Detta utifrån din posthistorik.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in