2026-05-13, 11:51
Avstängd
Tja,

Jag undrar lite vad man faktiskt kan göra på biblioteket nu för tiden. Har inte varit där på flera år, men funderar på att börja gå dit ibland.

Är det bara för att låna böcker eller kan man typ sitta där och plugga/jobba i lugn och ro? Finns det datorer man får använda, eller är det bara boklån som gäller?

Är det någon som brukar hänga där och kan förklara lite hur det funkar idag?
Citera
2026-05-13, 11:57
Medlem
triptykens avatar
Det finns sjukt mycket att göra där. Förutom att låna böcker och datorer finns det ofta studierum, läsplatser mm.

Det finns också ofta kurser, möten och annat som dras ihop (dom brukar samla dom i små pamfletter så man kan se vad som ska hända längre fram).
Citera
2026-05-13, 11:59
Medlem
Varför inte bara gå dit en dag och kolla in läget? Varför starta en tråd här om något sådant?

Hur klarar du av vardagen?
Senast redigerad av Kvadrolupia 2026-05-13 kl. 12:01.
Citera
2026-05-13, 12:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tja,

Jag undrar lite vad man faktiskt kan göra på biblioteket nu för tiden. Har inte varit där på flera år, men funderar på att börja gå dit ibland.

Är det bara för att låna böcker eller kan man typ sitta där och plugga/jobba i lugn och ro? Finns det datorer man får använda, eller är det bara boklån som gäller?

Nu är inte jag någon frekvent gäst på biblioteket ska tilläggas men jag har varit där iallafall under senaste tre åren.

Låna böcker är fortfarande möjligt, du kan sitta där och jobba om du har ett tyst jobb där du egentligen bara sitter och skriver eller liknande, du kan läsa dagstidningar eller andra typer av tidskrifter och tror även att du kan låna dator där om det nu skulle finnas ett behov men detta vet jag ej säkert. Många invandrare brukar vara på platsen så bibliotekarier har blivit mer eller mindre ett förlängd arm till kommuner och arbetsförmedling .

Sägs också att det är där många knarkaffärer genomförs.

Biblioteket har också sin egen streamingtjänst https://www.cineasterna.com/sv, man behöver ett lånekort som är gratis och man får endast se tre filmer i månaden. Ska tilläggas att det ofta är rätt tunga filmer men då och då så kommer det riktiga guldkorn som är värda att se.
Citera
2026-05-13, 12:05
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Biblioteket har också sin egen streamingtjänst https://www.cineasterna.com/sv, man behöver ett lånekort som är gratis och man får endast se tre filmer i månaden. Ska tilläggas att det ofta är rätt tunga filmer men då och då så kommer det riktiga guldkorn som är värda att se.

Ja! Cineasterna! Svinbra eftersom det genuint ofta finns riktiga guldkorn där. Man kan också skaffa pressreader-pass och läsa dagspress online gratis
Citera
2026-05-13, 12:06
Medlem
kalkryggars avatar
Jag brukar inte hänga på bibliotek men för kanske ca 10 år sen så reste jag runt i Sverige ganska mycket. Jobbade från datorn så jag behövde bara uppkoppling och satt då och då på bibliotek i olika svenska städer.

Minns att ett problem då (som jag tror är mer löst idag) var att jag på vissa bibliotek kunde ha problem att komma åt deras internet som icke medlem hos dem. Men det var många bibliotekarier som var snälla och smög en kod under bordet så man kunde logga in.

Men jag vet något man kan göra på de flesta bibliotek. Man kan läsa böcker. Ofta i ganska lugn miljö. Det har dock blivit mycket sämre med den lugna biten sen invandrarna började hänga på biblioteken. Av någon anledning så för de massa väsen och de bryr sig inte om när folk säger till dem att hålla flabben.

En annan sak som många arbetslösa och pensionärer gör är att de promenerar till biblioteket och sätter sig för att läsa dagstidningen.

Ofta så kan man också sitta i lunga miljöer och plugga/studera. Men det kommer med en brasklapp dock. Även studieplatserna har invandrare börjat smutsa ner ljudbilden på. Av någon obegriplig anledning. Jag har även hört folk säga att de tar över arbetsrum där de hela tiden sitter någon så rummet är upptaget och så ber de till en sagogud.
Citera
2026-05-13, 12:31
Medlem
BiskopBrasks avatar
Jag använder biblioteket till att hämta upp och lämna tillbaka böcker som jag beställt i deras databas. Stannar inte längre där än 1-2 minuter. Har ett bra bibliotek som ligger på en stormarknad så jag kan samordna biblioteksbesöket med veckans matshopping. Besöker aldrig biblioteket inne i staden då man inte får köra bil inne i vår stad och jag bor några mil ute på landet.
Citera
2026-05-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Brukar inte "hänga där", men jag var på ett ganska nyligen för att kunna låna ljudböcker gratis, tror att tjänsten heter Biblio.

"Svenska tidningar" från KB, kan vara kul om man vill läsa om Salaligan eller om något historiskt bankrån. En del når man på Internet, lite mer på vissa bibliotek, ännu mer på KB.

Sedan har du favoriten, kan vara bra att ha när konspirationsteoretiker länkar till saker som att aspartam är ett gift, och bara skickar en sammanfattning av en studie. Nämligen Pubmed, där du hittar hela studien.

Senast jag hade väldig stor nytta av bibblan var dock när jag skulle ut och resa, ville ha resedokumenten utskrivna.

Edit: Kom på en sak till. Vissa böcker kan vara svåra att få tag på, och de finns inte digitalt. Då är bibblan den perfekta kompisen som kan hitta den och ta hem.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-13 kl. 12:41.
Citera
2026-05-13, 12:39
Medlem
S.O.Stolps avatar
På biblioteken hänger ungdomar, pensionärer och andra fattiglappar. Ingen idag behöver låna böcker när vi har allt på nätet. Det är helt enkelt bara en sorts fritidsgård för vuxna.

Bibliotek, badhus m.m. är en kvarleva från det gamla, fattiga DDR-Sverige och bör egentligen avvecklas men har fått hänga med in i 2000-talet. Troligen på grund av arbetsmarknadspolitiska skäl. Undvik.
Citera
2026-05-13, 12:40
Medlem
HBTKuks avatar
Läsa, plugga, låna böcker. En stor del av min studietid satt jag i bibblan. Nära till bra lunch också.
Citera
2026-05-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
På biblioteken hänger ungdomar, pensionärer och andra fattiglappar. Ingen idag behöver låna böcker när vi har allt på nätet. Det är helt enkelt bara en sorts fritidsgård för vuxna.
Man behöver inte vara fattiglapp för att vilja ha tillgång till Pubmed och andra databaser utan att vilja betala för alla, eller ens få tillgång till även om man betalar.

Det finns saker du kan hitta på bibliotekens datorer som du inte kan få tillgång till på annat sätt, om du inte är forskare. KB:s tidningsarkiv är ett sådant exempel.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-13 kl. 12:49.
Citera
2026-05-13, 12:53
Medlem
grungewhores avatar
När jag varit i diaspora runt om i Sverige och utomlands söker jag alltid upp bibliotek, särskilt innan smartphones kom. Internet och toalett, samt böcker och stammisar man nickade till ibland.

Ett tag i mitt liv var jag en del på Eskilstunas stadsbibliotek. Satt en del alkisar utanför. Var där för ett par år sen för jag hade ett möte i stan och slog ihjäl en timme. Samma jävla alkisar satt där än 🤣
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in