Igår, 11:08
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Hej på er.

Jag är inne på att skaffa en NAS hit till hemmet för lagring av foton, musik, och annat smått ocvh gott.

Jag upplever det dock som rätt svårt att veta vad som känns rimligt. I min lilla hjärna så tänker jag att ~ 4tb borde räcka gott och väl, och jag behöver verkligen inga enorma skriv-och-läshastigheter.

Finns det några bra budget-alternativ för en glad entuseast? Med budget tänker jag egentligen så billigt och bra som möjligt i balans. Jag kör endast Linux och Android här på hemmaplan, men visst borde alla tekniker fungera med det?

Allt gott!
Citera
Igår, 11:14
Medlem
Om du har någon äldre dator liggandes kan du ju alltid använda den som NAS och köra: https://en.wikipedia.org/wiki/OpenMediaVault
Det borde vara billigaste alternativet

Annars kanske en Synology med två hårddiskplatser hade varit perfekt
Exempelvis: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/synology-diskstation-ds223/1028858.8931/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-netonnet-shopping-dator-surfplatta&gad_source=1&gad_campaignid=21133326178 &gbraid=0AAAAAD-k_JaGkgIwzk82l1WZFhh5MRMt7&gclid=CjwKCAjwwpDQBhAuE iwAa-4Wo_qkSnIl1OAOev9IZSiQuN2qNc7nxGDLAe9izQUsenYSFOGy nZKPiRoC4QwQAvD_BwE

Och så 2 st. 4TB diskar:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/sata-35-tum/seagate-ironwolf-st4000vn006/1025268.8991/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-netonnet-shopping-datorkomponenter&gad_source=1&gad_campaignid=22259 343314&gbraid=0AAAAAD-k_JagyXB6o76jIjawnFatR9t-l&gclid=CjwKCAjwwpDQBhAuEiwAa-4Wo7K3FftUF8ePuzpIKpbggwgsy_DIeCyyZ_EftNwlOoc8pwFS nhR_4xoCvnEQAvD_BwE
Citera
Igår, 11:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Hej på er.

Jag är inne på att skaffa en NAS hit till hemmet för lagring av foton, musik, och annat smått ocvh gott.

Jag upplever det dock som rätt svårt att veta vad som känns rimligt. I min lilla hjärna så tänker jag att ~ 4tb borde räcka gott och väl, och jag behöver verkligen inga enorma skriv-och-läshastigheter.

Finns det några bra budget-alternativ för en glad entuseast? Med budget tänker jag egentligen så billigt och bra som möjligt i balans. Jag kör endast Linux och Android här på hemmaplan, men visst borde alla tekniker fungera med det?

Allt gott!

Köp en DAS om du bara ska ha den för en dator. Blir billigare och snabbare. Du kan alltid köpa en NAS vid ett senare tillfälle och koppla in den till NASen för att göra den större.
Citera
Igår, 11:19
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Köp en DAS om du bara ska ha den för en dator. Blir billigare och snabbare. Du kan alltid köpa en NAS vid ett senare tillfälle och koppla in den till NASen för att göra den större.
Bra förslag, men har någon slags ambition om att streama filmer och serier från den vid ett senare tillfälle.
Citera
Igår, 11:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Bra förslag, men har någon slags ambition om att streama filmer och serier från den vid ett senare tillfälle.

En DAS fungerar som en NAS fast den är inkopplad till en dator som står på hela tiden. Om du har en dator som alltid är på så kan du använda den datorn som server för DASen. Jag säger inte bu eller bä men oavsett hur du vänder och vrider på det blir en DAS mycket snabbare och billigare.
Citera
Igår, 11:37
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Hej på er.

Allt gott!

Jag använder Synology och det fungerar bra, den är dock från innan de som jag förstått det tvingar in en i vissa HDD:s så jag kan köra vilka jag vill.

Upplever att man betalar för ekosystemet med program och verktyg för allt möjligt vilket jag uppskattar. Jag är någorlunda kunnig men det underlättar väldigt att kunna göra mycket direkt i GUI:et.

Rekommenderar att köpa chassi med plats för fyra diskar. Då kan du lätt expandera lagringen även om du börjar med två st.
Citera
Igår, 11:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Att ha en NAS i samma bostad som du själv bor så tappar man lite av säkerheten om det nu skulle brinna hemma hos dig. Går din hårddisk i datorn sönder och du har allt samlat på NAS:en så är det lugnt då du fortfarande har en kopia på allt.

Jag hade NAS tidigare och streamade både musik och film från den och det funkade väldigt bra. Sen kom Tidal och streaming via laglig väg så då orkade jag inte längre ha den ståendes. Jag hade en Synology men tror de gjort om saker och ting nu så kräver speciella diskar (Dyrare), kolla upp detta noga så du inte gör bort dig.

Nu har jag bara en extern hårddisk men den blir endast som säkerhet för kopior om standarddisken går sönder. Dokument och liknande dravel spar jag i molnet.
Citera
Igår, 11:58
Medlem
Har själv en Synology DS423+ köpt via amazon.se, funkar mycket bra. Började med en 4TB disk med möjlighet att komplettera med upp till fyra separata. Funderade länge på att ta en 2-bay (plats för max 2 diskar) men generellt verkar tipset vara att man fyller dessa diskar snabbare än man tror och att det kan vara klokt att lägga ett par tusenlappar extra för att framtidssäkra. Men det beror väl främst på om du kommer att ladda ner (och spara) många filmer. Det kan vara bra att ha åtminstone två diskar så att du kan köra backup om du ska spara bilder och liknande. Jag köpte även till en separat 8GB ram-sticka för 200 kronor, läste att det kan vara bra om man t.ex. vill streama filmer.

Det som användaren ovan nämner om specifika diskar minns jag att jag också läste en del om. Om jag minns rätt är det för de nyare modellerna, men definitivt bra att kolla upp det.

Synology är enkelt och smidigt, det är deras grej. De har egna program/appar för foto och en hel drös andra grejer som funkar "out of the box", och allt var väldigt enkelt att sätta upp med lite chatGPT-hjälp. Man kan såklart bygga egna lösningar också och komma undan billigare (eller få bättre prestanda för samma peng) men om man inte vill eller kan snöa in sig på sådant kan jag definitivt rekommendera den jag köpte i alla fall.

Jag har haft den i ca 1 år nu och det har inte varit några problem alls. Använder den främst för att se på filmer/serier via Plex, jag har även satt upp Usenet för nedladdning och en arr-stack (radarr, sonarr, m.m.). Otroligt smidigt.

Synologyn kostade ca 5500 kronor, RAM-minnet 200 kr, hårddisk tror jag var runt 1500 kr? Så allt som allt ca 7 000.
Senast redigerad av Stiber Igår kl. 12:02.
Citera
Igår, 12:13
Medlem
Clint.Ruins avatar
Om du klarar dig med 4TB lagring och inte behöver redundans så skulle jag kolla in Synology Beestation.
Citera
Igår, 12:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ja, precis som du skriver så behövs det verkligen ingenting extremt, och i de flesta fall så kommer det vara ditt nätverk som är flaskhalsen, inte NAS:en.

Som exempel: https://www.storagereview.com/review/synology-beestation-review-user-friendly-nas-ish-solution

Hur mycket lagring som krävs kan bara du svara på. Men ofta är det väl så att vad som är viktigt och svårt att ersätta tar betydligt mindre plats än vad man tänker sig.

"BeeStation Performance
Since the BeeStation is a single-drive system, we ran CrystalDiskMark for a performance test. The performance we saw across this test shows that the BeeStation is bottlenecked by its 1GBe NIC and would be able to perform better with more throughput."

Citat:
Finns det några bra budget-alternativ för en glad entuseast? Med budget tänker jag egentligen så billigt och bra som möjligt i balans.
Det finns flera seriösa tillverkare och det är inte så mycket som skiljer dem åt i fråga om kvalitet utan man får ungefär vad man betalar för.
Citera
Igår, 12:43
Medlem
bl-gr-ns avatar
Om du har nätverk hemma och din router har USB-port... Så skulle en vanligt Extern USB-hårddisk fungera.

NAS är som du vill komma åt filer från efter tycke och smak... Är ingen säkerhetskopia, det finns mycket som kan gå fel och förlora data.
Hade NAS tills blixten slog ut både router och NAS (hade back-up som tur var. Även illvilliga hackers kan låsa dina filer om NAS har åtkomst till internet.

Back-up av det som finns på en NAS är rekommenderat.
Citera
Igår, 13:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag skaffade en Synology DS220J för typ tre år sen. Kör med två speglade diskar i den, så har man åtminstone ett grundläggande skydd mot hårddiskkrascher.
Antar att den modellen har ersatts av DS223J idag.

Syftet för min del var att slippa ha stora mekaniska diskar i datorn samt att kunna dela mediafiler över nätverket utan att datorn skulle behöva vara igång 24/7. Nasen står i klädkammaren så jag hör den inte. För det får man ju tänka på, den ger en del ljud ifrån sig. Dels en fläkt som går hela tiden och dels hårddiskarna som spinner upp och ner med ojämna mellanrum (om man har ställt in det så).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in