2026-05-16, 19:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det var det som var lite andemeningen med mina frågor. Jag har kuskat runt och sett en del forna hjältar och har lyckligtvis hittills inte blivit besviken. Men visst genomled jag en del sådana erfarenheter som ung. Så är mer försiktig numera. .
Du menar du sett gamla band i modern tid? Vilka gamla band såg du då som ung som du genomled? Förmodligen inte samma band du sett senare?

Jag såg Black Sabbath med Ozzy på Globen, och det var en enorm besvikelse bitvis. Tror faktiskt inte jag varit på något annat återföreningsgig (jag åker inte till SRF, där man lär ha svårt att undvika det).

Ett tag "samlade" jag på band som en slags bucket list. Tom Petty hann dö tyvärr, men annars har jag nog sett det mesta jag velat se. Kvar är bara Monster Magnet, Social Distortion och Deadbolt. Deep Purple kom aldrig med på nån sån lista.
Citera
2026-05-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du menar du sett gamla band i modern tid? Vilka gamla band såg du då som ung som du genomled? Förmodligen inte samma band du sett senare?

Jag såg Black Sabbath med Ozzy på Globen, och det var en enorm besvikelse bitvis. Tror faktiskt inte jag varit på något annat återföreningsgig (jag åker inte till SRF, där man lär ha svårt att undvika det).

Ett tag "samlade" jag på band som en slags bucket list. Tom Petty hann dö tyvärr, men annars har jag nog sett det mesta jag velat se. Kvar är bara Monster Magnet, Social Distortion och Deadbolt. Deep Purple kom aldrig med på nån sån lista.
Jag drogs med på Michael Jackson, Janet Jackson och någon jag inte kommer på namnet på, något 70-talshjälteband. Men det kändes som jag blivit lurad. Jag var så otroligt besviken och vill aldrig uppleva igen, eftersom jag visste att jag aldrig mer kommer kunna lyssna på dem.

Musik är så mycket magi för mig och förstör artisten ifråga den så krossas en del av något viktigt för mig. Mer än bara musiken och glädjen jag förknippar med den.

Edit;
Jag hade också en sådan bucketlist. Zappa exempelvis. Var kanske lika bra...
Senast redigerad av XY3000 2026-05-16 kl. 19:26.
Citera
2026-05-17, 12:04
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag håller med dig i allt förutom det fetade. Nu tror jag visserligen få 40-70-åringar står och hoppar och dansar mycket, men varför ska de inte få gå och njuta av något som i högsta grad var en del av musikglädjen i deras yngre åldrar? Sålänge de själva är villiga att betala för det.
Jag säger inte att de inte får. Jag säger att det ser konstigt ut. För man släpper inte helt som förr.

Jag är själv 60. Men att digga framför en scen känns konstigt nu. Men halvdiggar på något sätt.

Har sett koncerter där det bara är 60-70 åringar som dansar. Framför allt 60-talsband kan det hända.

Skulle jag stå still om jag gick på deep purple nu. Helvete heller. Men inte heller ge mig hän fullständigt.
Citera
2026-05-18, 10:42
Medlem
grungewhores avatar
Har nu lyssnat på singeln "Arrogant Boy". Det är inte en pissdålig låt rent musikaliskt, även om den är något man aldrig kommer minnas eller be om att få höra igen.

Till det positiva: jag tycker de håller sig rätt bra inom Deep Purple formulan. Produktionen är bra mycket bättre än mycket av modern musik (trumljudet är organiskt, vilket bör ställas mot t ex nya Anthrax som låter triggat och samplat som allt annat skit som släpps idag).

Det stora negativa: Ian Gillans röst är helt anonym. Varken hans röst personlighet eller höjder kommer igenom någonstans. T o m i partier som en medioker sångare bör passera låter han ansträngd. Att se gamla tiders låtar live riskerar därmed bli fullständig katastrof om man inte ens klarar att ge 60% i en studio.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in