2026-05-12, 22:50
Medlem
TheSamePersons avatar
https://www.expressen.se/kultur/kulturdebatt/moskeer-halal-och--sjal-ar-inte-islamism/

Jag tycker att debattören missar poängen helt. Han skriver som om människor behöver få förklarat för sig att moskébyggen, halalmat och liknande inte automatiskt betyder islamism, utan bara är vanliga saker för många muslimer. Men ärligt talat tror jag inte att någon egentligen är så dum att de inte redan förstår det. Inte ens Jomshof. Folk vet mycket väl att de flesta muslimer inte är islamister och inte går runt med några politiska projekt.

Det som många egentligen reagerar på handlar snarare om islam som religion och muslimer som människor överlag – hur vi klär oss, beter oss, vilka uttryck som blir synliga i samhället och så vidare. Det är där själva konflikten ligger, inte i någon missuppfattning om att varenda muslim skulle vara extremist. Varken Jomshof eller andra kritiker tror på allvar att 98 procent av alla muslimer i Sverige bryr sig om svensk politik eller drömmer om att förändra landet. De flesta tänker på exakt samma saker som alla andra: jobb, hyran, barnens skolgång och hur man ska få ihop vardagen.

I bästa fall kanske vissa blir lurade av politiker och röstar på det parti de tror ger dem bättre ekonomi eller mer bidrag, men det betyder inte att de har någon ideologisk agenda. Och ja, det finns muslimer som ser Sverige som sitt land och därför vill att vissa regler eller lösningar ska passa deras liv och deras barn bättre. Men att få det att låta som att detta skulle vara ”islam” eller alla muslimers gemensamma mål är att dra det alldeles för långt.

Är det rätt av professorn att förklara så enkla saker eller kommer de som är kritiska till islam aldrig ändra uppfattning oavsett vad?
Senast redigerad av TheSamePerson 2026-05-12 kl. 23:13.
Citera
2026-05-12, 23:02
Medlem
Läste texten och undrade vad han ville med detta?

"Problemet", eller snarare faktumet, är att dagens svenskar/invandrare, förstår vikten av islamism.

Bra "Professor", som leker smart.
Citera
2026-05-12, 23:07
Medlem
franges avatar
Denne Simon Sorgenfrei är en solklar quisling som främjar islam. Om än med försiktiga ord - så är det vad han gör. En tvättäkta femtekolonnare som defintivt inte kommer protestera när islamisterna tar över - och som lyckligt kommer kyssa sina nya muslimska herrars fötter - även när de leder ut honom till att bli halalslaktad.
Citera
2026-05-12, 23:08
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
De flesta tänker på exakt samma saker som alla andra: jobb, hyran, barnens skolgång och hur man ska få ihop vardagen.

Jävligt märkligt sätt att visa det på isåfall.

Självklart är det inte så enkelt.. fattar väl vem som helst!
Citera
2026-05-12, 23:16
Medlem
Jag är inte så insatt, men tyckte ändå att jag bara behövde läsa detta och som stod genast i början av artikeln:
Simon Sorgenfrei varnar för riskerna med en högljutt generaliserande retorik.
Det finns alltså risker med denna religionen och mer än så behöver väl inte sägas.
Citera
2026-05-12, 23:23
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Denne Simon Sorgenfrei är en solklar quisling som främjar islam. Om än med försiktiga ord - så är det vad han gör. En tvättäkta femtekolonnare som defintivt inte kommer protestera när islamisterna tar över - och som lyckligt kommer kyssa sina nya muslimska herrars fötter - även när de leder ut honom till att bli halalslaktad.

En seriös fråga: tror du att mer än 2% av muslimerna bryr sig om politik (inte minst svensk politik)? Finns det något annat i världen förutom den franska spökrapporten som tyder på att muslimer är organiserade som grupp i syfte att ta över andra länder? Jag bryr mig egentligen inte varför någon hatar muslimer och jag har själv erfarenhet av att islamkritiska svenskar ändå visade respekt för just mig så ja det handlar kanske inte alltid om omedvetet hat eller fobi men definitivt är det inte så att vi vill ta över heller som är problemet. Vissa hatar islam och muslimer och vill inte se oss i Sverige och det accepterar jag som sagt men att komma med dum förklaringar är big NO NO!
Senast redigerad av TheSamePerson 2026-05-12 kl. 23:27.
Citera
2026-05-12, 23:28
Moderator
tobess avatar
Egentligen har han ju rätt, men samtidigt så jävla fel.

Jag känner sekulariserade muslimer som har samma relation till moskéer som random svensson har till en kyrka, d.v.s. i stort sett ingen alls eller på sin höjd att det är en fin byggnad.

Samtidigt så är det en märklig argumentation. Tänk om någon skulle säga att man inte ska blanda ihop ett Hitler-altare och nazister

Det här är ju en oerhört svår fråga då det finns en massa fredliga, sekulariserade, muslimer som går i moskéer då och då och det finns radikaliserade sådana som borde hålla sig borta.

Slutledningen är väl ungefär att det är imamerna som borde hållas koll på och att man stänger ner deras predikan så snabbt som möjligt om de är fel ute. Precis som att jag hoppas att man gör det samma oavsett vilken religion det gäller.
Citera
2026-05-12, 23:28
Medlem
Semantiklekar. Skilj på kommunism och kommunism?
Citera
2026-05-12, 23:46
Medlem
kalkryggars avatar
Det räcker att man granskar själva islam så kan man enkelt se att islam och islamism är samma sak. Det som religionen inte bara påbjuder utan även kräver är att man ska hylla alla som verkar för det som står i koranen oavsett om det gäller terrorbrott eller bortgifte av liten flicka.

Islam säger att muslimerna ska utrota judarna och något som säger det ska vi inte ha i Europa. Så enkelt är det.

Islam påbjuder att man ska gifta sig med små flickor och det ska vi inte heller ha i Europa.

Islam påbjuder bortgifte vilket innebär att flickan våldtas av den gubbe hon tvingas gifta sig med resten av sitt liv.

Hör ni inte hur sjukt det är? Varför i helvete ska vi låta såna livsfilosofier vara i Sverige och Europa? Ge en enda vettig anledning till det. En enda. Speciellt när vi 2026 också vet att gud inte finns.

Det går inte att skilja på islam och islamism när det är samma sak.
Citera
Igår, 00:10
Medlem
JustTrollings avatar
Varför ska vi skilja på islam och islamism, när islam inte skiljer på islam och islamism?

Den här desperationen hos vissa debattörer att försöka skapa ett "islamism", som ett koncept som skulle vara väsensskilt från islam, är direkt farligt.

För en muslim är islam islam. Det här bisarra konceptet "islamism" är mest något som icke-muslimer slänger sig med för politiska syften. Apologetismen här blir helt absurd.

Sedan finns såklart hundra olika åsikter om saker inom Islam, precis som det finns hundra olika åsikter inom olika grenar och kyrkor inom kristendomen.

Däremot kan det inte sitta en dumsvenne i Sverige och göra indelningar och peka på vissa saker inom islam och säga: "Nej det är inte islam, det är islamism! Det har inget med islam att göra."

Olika muslimer har olika åsikter. Det vi kan göra är att skilja på muslimer och islam, och inte försöka tillskriva någon åsikter och egenskaper, bara för att personen är muslim.
Citera
Igår, 01:01
Medlem
mikaelss avatar
'professor' från Södertörn ...
Citera
Igår, 01:03
Medlem
Onanikrems avatar
När islam påverkar Sverige, mig eller min familj negativt då är det islamism. Islamism skall inte finnas i Sverige! Det finns gott om länder där islam och islamism är välkomna, Sverige är inte ett av dem.

Vad du tror och inte tror skiter jag i men är du i Sverige skall du anpassa dig och leva som en svensk. Villa, vovve, Volvo, Julskinka, sill och snaps. Det är så vi lever i Sverige.
Senast redigerad av Onanikrem Igår kl. 01:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in