2026-05-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Att prata med grannarna i fråga har inte slagit dig?

Jösses vilket mongo tips. Är det grannen som lägger posten i ts brevlåda tror du? Idiot!!

Jag får också grannens äckelbrev ibland.. ibland lägger jag ner i brevlådan l ibland i porten vid anslagstavlan.

Vi heter absolut inte lika men ändå får jag dennes brev.

Nångång kommer jag slita tag på den efterblivna mongoliden till brevbärares krage och ge han några örfilar tills han lär sig vett och etikett.
Citera
2026-05-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Samma efternamn å samma första bokstav i namnet ?

Nä inte i närheten.

Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Står grannens lgh-nummer på posten? Om inte, be grannen att få med det på posten som ska till denne. Relativt vanligt att folk lyckas skriva grannens lgh-nummer.

Inte kollat i förbifarten. Kanske inte omöjligt att det blivit en felreg nånstans.
Citera
2026-05-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Vi som jobbar har inte tid att sitta och ringa kundtjänst för andras misstag.

Exakt därför jag petat in deras post och inte ringt rundor.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
I den situationen är ju frågan hur mycket av din post som ligger hos grannarna.

Troligtvis inget då min post kommit fram som den ska.
Men det kanske är så att grannen får mina och jag grannens. Och därefter kör vi samma system att peta in det i brevinkastet.
Citera
2026-05-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Att prata med grannarna i fråga har inte slagit dig?

Jo det kan man ju göra. Ska dock se om jag ser lägenhetsnumret ifall det händer igen.

Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Jösses vilket mongo tips. Är det grannen som lägger posten i ts brevlåda tror du? Idiot!!

Jag får också grannens äckelbrev ibland.. ibland lägger jag ner i brevlådan l ibland i porten vid anslagstavlan.

Vi heter absolut inte lika men ändå får jag dennes brev.

Nångång kommer jag slita tag på den efterblivna mongoliden till brevbärares krage och ge han några örfilar tills han lär sig vett och etikett.

Ojoj lite arg?
Citera
2026-05-13, 15:05
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
På vilket sätt kan grannen påverka vilket brevinkast brevbäraren lägger posten i?

Om TS bara bär över posten utan att säga något vet ju inte grannen om att den går fel från första början. Det är säkert inte heller i deras intresse av att posten delas ut fel.

Om det är så att dom t.ex. uppdaterat sin adress fel någonstans, så är det ju dom som måste fixa det, det kan inte varken TS eller brevbäraren göra något åt. Och även om de har alla adressuppgifter rätt så kan jag tycka att det är dom som borde ta tag i att klaga hos posten, och inte att TS ska behöva lägga ner någon tid på det hela.
Citera
2026-05-13, 16:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Jag får emellanåt grannens post. Har då skickat in det i deras brevinkast i anslutning till att jag ska gå hemifrån. Halvt på språng.
Dom första 7-8 gångerna har jag väl inte brytt mig på. Men det börjar bli en aning irriterande.
Har dom registrerat fel vid flyttanmälan?
Är det samma brevbärare som gör fel?
Ska jag sätta upp en skylt på min dörr för att förtydliga?

brevinkast är ju inte godkänt längre av arbetsmiljö skäl hos posten så märkligt du har detta kvar och inte postbox på första plan

postnord är tyvärr ett företag i förfall, stor personal omsättning pga detta.

enligt brevbärare jag känner skall dom enbart gå efter det statliga lgh nummer som alla bosatta i sverige har fått oavsett vad det är påklistrat på brevinkastet på brevboxen, med den enorma invandringen som skett är det omöjligt gå efter alla svårtydda utländska namn därför det statliga lgh nr som gäller på all myndighets och företags post. självklart kan inte achmed i Syrien veta detta nr när han skickar till sina kompisar i Sverige så då kan det bli fel eftersom brevbäraren får gissa bland alla påklistrade namn lappar , många helt omöjligt tyda

Alla postfack skall ha det statliga lgh uppmärkt ,tror det är lag på detta
Senast redigerad av Tystnad 2026-05-13 kl. 16:13.
Citera
2026-05-13, 19:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Nä inte i närheten.

Inte kollat i förbifarten. Kanske inte omöjligt att det blivit en felreg nånstans.
Kolla vilka som är folkbokförda i din lägenhet och vilka som är folkbokförda i grannens lagenhet. Det kan kanske också finnas någon som (felaktigt) är folkbokförd på adressen, men inte i någon lägenhet. Vill du inte använda diverse "telefonkataloger" på nätet så kan du ringa/maila Skatteverket och fråga efter namn och adressuppgifter till alla som är folkbokförda på adressen (gata, nummer, ort). Du behöver inte uppge namn eller motivera din förfrågan.

Sedan kan det vara bra att fundera på hur det är skyltat med lägenhetsnummer. På varje våningsplan ", till exempel 11, börjar numreringen med 1101 vid den bostad som ligger till vänster om trappan och fortsätter medsols."* Har man en riktigt skum planlösning så kan det nog vara svårt att hitta rätt nummer.

* Från https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Lagenhetsregistret/registrets-innehall/#faq=ca9f
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in