Citat:
Ursprungligen postat av
jimhacker
Detta handlar om en ideell förening, om det skulle spela någon roll.
Enligt min uppfattning är adjungering att betrakta som en tillfällig nödåtgärd, eftersom man genom att tillsätta icke-valda ledamöter till styrelsen i princip kör över årsstämman som är föreningens högsta beslutande organ. En nödåtgärd som ska tillämpas med försiktighet om styrelsen är såpass underbemannad att den inte kan fungera tills nästa års- eller extrastämma.
Kan det finnas fler exempel på när adjungering kan ses som legitim?
Jag satte i styrelsen för en förening där några ledamöter stod som permanent adjungerade utan att det fanns några uppenbara och direkta skäl till det, som till exempel underbemanning eller brist på kompetens. Det blev bara så att ordföranden helt enkelt kom med en bekant till ett styrelsemöte, presenterade denne och sa att vi adjungerar denne till styrelsen.
Som senast tillkommen i föreningen valde jag helt enkelt att dra mig ur i stället att ägna mig åt rättshaveri, men är fundersam över juridiska aspekter i sådana situationer.
Från normalstadgar för idrottsföreningar
"Styrelsen ska bestå av ordförande samt (X antal)…. övriga
ledamöter. Styrelsen ska bestå av kvinnor och män.
Styrelsen ska inom sig utse vice ordförande och de övriga befattningshavare som behövs.
Styrelsen får adjungera ledamot. Den adjungerade ledamoten har yttrande- och förslagsrätt men inte rösträtt. Ledamoten får ha befattning inom styrelsen."
Kan till exempel vara en kanslist eller en kassör eller dylikt.
Titta i stadgarna vad det står där om hur styrelsen ska vara sammansatt. Titta också efter om man kan ha extra årsmöte då det verkar behövas i din förening.
Ni verkar ha en svag styrelse. Är det en bostadsrättförening? Sälj bostadsrätten eller ta makten tillsammans med likasinnade. Brukar sitta rätt mycket idioter i dessa styrelser. Var själv med att ta makten och räta upp saker.
Är det en fritidssysselsättning så kan det tyvärr i en del föreningar sitta en gäng gubbjävlar och vara helt självsvåldiga och typ använda föreningens pengar för att åka på julbord med familjen (Japp det har jag varit med om). Avslöjades efter många år eftersom hela styrelsen drog nytta av pengarna så höll de ihop. De åkte ut med buller och bång till slut.
Din förening är oavsett i stor fara då den kommer att avstanna till slut då intresset att sitta i en styrelse med en ordförande som bestämmer allt och resten är nickedocker kommer gå bakåt. (Har suttit i en styrelse där en ledamot typ pratade i 80% av tiden och i princip bestämde och fick igenom beslut som gick dennes anvarssområdes väg men det var inte huvuduppgiften. Jag lämnade till slut. Nu verkar det vara på gång framåt då denne slutat) Där hade vi dock adjungerade som satt med av en anledning och faktiskt gjorde saker på sin kant.'
Mitt råd är att
1 Läsa stadgarna om extra årsmöte.
2 På ordinarie årsmöte ställa obekväma frågor.
3 Kontakta valberedningen om de verkligen anser att ordförande gör ett bra jobb.
4 Byt ut valberedningen till en mer alert sådan som vågar se verkligheten.
5 Valberedningen väljs av årsmötet och föreslås av densamma inte av valberedningen själva. Ha nya namn på en sådan med till nästa årsmöte och se till att de väljs. Året därpå är det slutlekt om de vet vad de gör och inte är så jävla rädda.