2026-05-12, 20:23
Medlem
Jag har aldrig varit speciellt insatt/intresserad av UFO:n, men när jag såg en trådstart med en video från en ukrainsk drönare som påstås visa ett UFO så kom jag att tänka på följande:

Om videon är äkta så ser vi ett flygande föremål med en motor i mitten som avger värme och befinner sig 800 meter över marken. Alla civiliserade länder har i över 100 år haft vapen som bör kunna skjuta ned den, och med tanke på hur många påstådda UFO:n som har siktats i USA under Kalla kriget och hur starkt luftförsvar de haft så bör vi kunna utgå ifrån att de faktiskt har skjutit ned ett flertal.

Så varför isåfall hemlighålla det? Och kan man ens hemlighålla det för så många som hade behövt vara involverade i att skjuta ned den, analysera den, och tysta alla eventuella vittnen? Men framförallt, vad är syftet? Vad skulle de förlora på att bara säga "vi har skjutit ned en förmodat utomjordisk farkost"?

Videon i fråga: https://www.flashback.org/t3730021
Citera
2026-05-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag har aldrig varit speciellt insatt/intresserad av UFO:n, men när jag såg en trådstart med en video från en ukrainsk drönare som påstås visa ett UFO så kom jag att tänka på följande:

Om videon är äkta så ser vi ett flygande föremål med en motor i mitten som avger värme och befinner sig 800 meter över marken. Alla civiliserade länder har i över 100 år haft vapen som bör kunna skjuta ned den, och med tanke på hur många påstådda UFO:n som har siktats i USA under Kalla kriget och hur starkt luftförsvar de haft så bör vi kunna utgå ifrån att de faktiskt har skjutit ned ett flertal.

Så varför isåfall hemlighålla det? Och kan man ens hemlighålla det för så många som hade behövt vara involverade i att skjuta ned den, analysera den, och tysta alla eventuella vittnen? Men framförallt, vad är syftet? Vad skulle de förlora på att bara säga "vi har skjutit ned en förmodat utomjordisk farkost"?

Videon i fråga: https://www.flashback.org/t3730021

Som du säger, om det finns en massa UFO:s hit och dit. Hur skulle man ens kunna hålla det hemligt? Eller är det som i Hollywood filmer, det händer bara i USA. Alla aliens från space kör direkt till USA för det är där allt händer eller?
Citera
2026-05-12, 20:39
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Jo men bara för att det är ett UFO betyder det ju inte att den är från rymden.
Citera
2026-05-12, 20:47
Medlem
Har du helt missat att USA inte hemlighåller det?

De har pumpat ut mängder av info och vittnesmål senaste åren. Obama har uttalat sig.

Lustigt nog bryr sig nästan ingen.
Citera
2026-05-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Har du helt missat att USA inte hemlighåller det?

De har pumpat ut mängder av info och vittnesmål senaste åren. Obama har uttalat sig.

Lustigt nog bryr sig nästan ingen.

Ge exempel på något konkret de har uttalat sig om. Har de skjutit ned något UFO? Vad innehöll den isåfall?
Citera
2026-05-12, 21:18
Medlem
Det finns lite olika alternativ. Det mest uppenbara är för att man inte vill att fienden ska få kunskap om vad man har eller vet. Den förklaringen faller dock på att man rätt snart måste blivit medveten om att Sovjet också hade farkoster. Kanske forsatte hemlighetsmakeriet av bara farten när man redan byggt upp ett helt system för ändamålet.

Den populäraste förklaringen är att befolkningen inte skulle klara av sanningen. Jag vet inte om det håller, men USA är fortfarande kristet i stor utsträckning, och var än mer kristna förr, så kanske kristna stollar var oroade för att folk skulle vackla i sin tro om de fick kunskap om UFOn.

Den bästa förklaringen är dock att det är något med UFO-fenomenet som i sig motiverar att det hålls hemligt. Kanske har man ingått någon sorts avtal, kanske har man i forskningen gjort illegala och oetiska handlingar så som MKultra och liknande.

Det finns också teorier om att dessa NHI "walks among us" och själva styr och ställer över hur sanningen ska hanteras.
Citera
2026-05-12, 22:04
Medlem
brutenbryggas avatar
Det är allt fler som nystar i och synar historen bakåt för att försöka förstå syftet i din trådstart. Jag vill länka en video från The Why Files från Youtube, som ger en pirrande tankegång över hur länge detta tycks ha pågått. Vill poängtera att jag inte tar till mig av vilket material som helst jag ser vare sig youtube, här eller från myndigheternas håll. Men ibland prickar en kreatör väldigt rätt, väldigt logiskt, ihop ett pussel, så man åtminstone frågar sig själv - tänk om?

The Why Files är en underhållningskanal. Det dom ger ut är mestadels spännande historier, men då och då kommer ett avsnitt som är ganska välgrundat på äkta fakta och material. Så som militära dokument, polisutredningars material, vittnen osv. Det här avsnittet gör att jag själv tror det ligger ganska mycket i att CIA ligger bakom JFK-mordet. Och att han mördades 10 dagar efter att ha begärt alla UFO-files släppta officiellt, samt att avsluta kalla kriget genom att samarbeta med Ryssland om framtida rymd-program. De som redan då (än idag) hade den reella makten, militärindustriella komplexet, Boeing mfl, hade för mycket att förlora på detta. Så han mördades.

För den som blir nyfiken här är avsnittet:
https://www.youtube.com/watch?v=a5KXsiBZjOM&t=2173s
Citera
2026-05-12, 23:21
Medlem
Citat:
Så varför isåfall hemlighålla det?

Christopher Mellon, med ett förflutet som anställd vid amerikanska senatens Intelligence Committee (SSCI) och senare som Deputy Assistant Secretary of Defense (den tredje högsta underrättelsepositionen vid Pentagon) under både Clinton och Bush har uttalat sig om detta och sagt om sanningen rörande UFO:s att:
“The world is not ready for what the disclosure will reveal”.
Christopher Mellon: “The world is not ready” for the truth about UFOs
Citera
2026-05-12, 23:45
Medlem
christianseances avatar
Min syn på det hela är att det handlar om energisektorn. Och politik - andra civilisationer har löst saker på bättre sätt som drar ner byxorna på våra ledare.

Dessutom att det finns en "Epstein-klass" som tar globala beslut över våra huvuden, att vi inte är i närheten av att ha demokrati inser man rätt snabbt när man inser att en sn här massiv grej hålls undan folket i stort, gällande officiella bekräftanden iaf.

Man behöver inte ens gå hela vägen till "fri energi" / Zero point energy osv. Vi skippar den diskussionen här tycker jag, så enormt mycket des/mis-information på det området.

Men! Vi har ju haft en enorm utveckling teknologiskt i världen de senaste decennierna, men bilar och drivmedel har det inte hänt speciellt mycket inom förens rätt nyligen. Elräkningarna skenar. Mycket tyder på att DoE byggde upp en hemlighetskultur och egen klassificeringsnivåer under Manhattanprojektet som ärvts. Vätebomben var högt klassifierad men UFO-framdrivning är ännu högre enligt t ex Paul Hellyer, tidigare försvarsminister i Kanada.

Folk kommer bli fullkomligt vansinniga att det finns framsteg som gör att våra energikostnader är en enda stor bluff. Tänk bara på att det är de mäktigaste industrierna som samverkar med samma ägare; energi, krig, etc.

Sen har vi faktumet som skrevs om i en annan tråd här nyligen, att NHI och människor tycks ha ett symbiotiskt utbyte. Våra gener har en teknologisk signatur i DNA:t, den så kallade wow-signalen, m.m. och det här diskvalificerar ju de flesta religioner. Att hårdnackade statsmän kan ta det just nu bland de som briefats, är ju en sak, men hur reagerar stora religiösa folkmassor? Vi får se, jag tror att det är rätt lugnt. Mycket folk bryr sig inte vad stater säger längre, de har gjort bort sig så grovt om massor.
Senast redigerad av christianseance 2026-05-12 kl. 23:47.
Citera
2026-05-12, 23:47
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Det är ju tabubelagt, stigmatiserat, att prata seriöst om ämnet.

Om du var kär i din egen mamma, skulle du vara öppen med det? Eller om du var kär och attraherad av din pappa eller syskon? Varför skulle du hemlighålla det?

Vissa saker betraktas som fåniga, oseriösa, oprofessionella. Att så bara erkänna att det finns farkoster från andra planeter är en sådan sak. Prova själv, prata med några släktingar om ufon och aliens. De flesta kommer tycka du är löjlig, särskilt de äldre.

Det finns olika sätt för myndigheter att förmå folk att hålla tyst. Men de flesta som vet något tystar sig själva, för de vet att de inte kommer bli trodda, att de kommer bli förlöjligade och avfärdade, folk kommer förlora respekt för dom, tro att de blivit knäppa. Har de jobb som kräver att de är seriösa, riskerar de att förlora jobbet.

Det finns flera exempel på ufon och aliens sedda av flera personer samtidigt, från Australien och England, där vittnena fortfarande står fast vid vad de sett för flera decennier sedan. Men ytterst få tror på dom, och de avfärdas snabbt, och särskilt av seriösa personer.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-05-12 kl. 23:50.
Citera
2026-05-13, 00:01
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Alla civiliserade länder har i över 100 år haft vapen som bör kunna skjuta ned den, och med tanke på hur många påstådda UFO:n som har siktats i USA under Kalla kriget och hur starkt luftförsvar de haft så bör vi kunna utgå ifrån att de faktiskt har skjutit ned ett flertal.
Om vi leker med tanken att liv från andra solsystem tagit sig hit i farkoster, så ligger dom på en teknisk utvecklingsnivå som får våra luftvärnssystem att framstå som primitiva stenåldersvapen. Dom kanske känner till fysiska lagar vi inte känner till och kan manipulera och utnyttja desamma.
Senast redigerad av HobbyHitler 2026-05-13 kl. 00:05.
Citera
2026-05-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Om vi leker med tanken att liv från andra solsystem tagit sig hit i farkoster, så ligger dom på en teknisk utvecklingsnivå som får våra luftvärnssystem att framstå som primitiva stenåldersvapen. Dom kanske känner till fysiska lagar vi inte känner till och kan manipulera och utnyttja desamma.

Okej, vi ponerar att ett UFO hovrar över en åker i USA eller Sovjetunionen, och har någon slags högteknologisk sköld som kan stå emot alla luftvärnsmissiler, -kanoner, och kulsprutor från stridsflygplan. Tror du inte att någon av dem till slut hade avlossat ett kärnvapen mot den, om inget annat bara för att se vad som händer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in