2026-05-13, 12:34
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag tror även att det har blivit vanligare att en arbetsgivare tittar på belastningsregistret rent allmänt idag. Spelar ingen roll om det är till ett jobb att vända hamburgare på McDonalds, de kommer att vilja se din historik.

Mitt råd till TS är att studera vidare i kanske 5 år till, och hoppas på att brottet har gallrats tills dess.

Så är det finns ju sidor på nätet där du får reda på saker och ting utan kontakta nämda register .
Citera
2026-05-13, 13:52
Medlem
Lifestealers avatar
helt rätt knarkare ska inte få jobb
Citera
2026-05-13, 14:54
Medlem
DaEzzs avatar
Med erfarenhet av deltagande i arbetet runt hundratals, kanske över tusen, rekryteringar till olika tjänster i olika branscher så kan jag säga som så, att om du finns i belastningsregistret - oavsett vad du gjort - så går du med 99% sannolikhet bort direkt dvs i första sållningen.

Och alla, och då menar jag alla, seriösa arbetsgivare kollar upp den saken dvs om du förekommer i belastningsregistret.

Själv kan jag tycka att arbetsgivare generellt inte borde ha så omfattande tillgång till uppgifterna när det gäller skit/småsaker och sådant som ligger långt tillbaka i tiden givet konsekvenserna för individen och vad man kan hävda är en dubbel bestraffning för något som du trots allt lagt bakom dig, men det är så det är.
Senast redigerad av DaEzz 2026-05-13 kl. 14:57.
Citera
2026-05-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrevarlden
Det är hård konkursens om jobb just nu, kan vara därför.
Ett vanligt jobb har lätt över 100 ansökningar

Även jobb i matvaruaffärer, och typ BK och donken?
Citera
2026-05-13, 16:39
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltannatetaget
Har inte lämnat till alla nej men jag har hört att de flesta arbetsgivare använder sig utav Lexbase nu mera.
Nej finns andra tjänster som sköter allt från koll av cv, sociala medier, straffregister, skulder mm som ,an använder som arbetsgivare.
Citera
2026-05-13, 17:04
Medlem
Ta lärlingstjänst eller praktik. Inte lika hårda kontroller vid ingången där. Sen visar du upp dig och jobbar på bra och kommer överens med kollegorna och då borde det inte vara några problem.

Hade en polare i samma sits som dig. Han fick en prick för cannabis när han var 18 men tog praktik och fick jobb direkt. Och det var ett jobb där de kör mycket i belstningsregistret då det är hantverkarjobb med visa behörigheter och säkerhetsuppdrag. Han har till och med varit inne på polishuset och hjälpt dem med säkerhetskameror osv. Så pricken är ingenting som påverkat honom.
Citera
2026-05-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Även jobb i matvaruaffärer, och typ BK och donken?
Ja. Speciellt i dom åldrarna, men även äldre söker nog dit i och med svårt att få jobb.
Citera
2026-05-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talkthewalk
Ja. Speciellt i dom åldrarna, men även äldre söker nog dit i och med svårt att få jobb.

Det är ju helt åt helvete. Våra ungdomar lyckas inte hitta jobb. Och samtidigt tar vi in 200-tusen fler invandrare varje år, och i Januari skrev EU på ett avtal som kommer göra det lättare för Indier att ta sig hit.

Senast redigerad av Snabbluder 2026-05-13 kl. 17:51.
Citera
2026-05-13, 18:43
Medlem
Proras avatar
Citat:
Jag är 18 år gammal, är snart klar med gymnasiet och tidigt i 2025 dömdes jag för ringa narkotika brott. Sedan 2025 har jag inte haft någon tur med att få jobb och undrar ifall det här kan ha något att göra i och med att jag har en prick? Jag är medveten om att jobb inom förskola eller som väktare är rykt tills pricken upphör men jag har även haft svårt att ens få svar inom lager eller som sommarjobbare på butik. Har möjlighet till att söka jobb inom vård men antar att de också kräver utdrag.

Om det har någon betydelse så handlade brottet om bruk av cannabis med uppsåt. Det är en sådan löjlig sak och såklart är det något jag ångrar grovt. Det är liksom nu mitt liv ska verkligen börja och det känns som att jag tvingas ligga efter alla andra. Jag vet inte om detta tillfälligt påverkar min möjlighet att studera vidare efter gymnasiet men jag hade helst velat jobbat och bara utforska livet några år. Jag är också medveten om att arbetslösheten är väldigt hög just nu.

Spara alla efterkloka tankar, har hört mer än nog av det. Tips och råd någon?

Se det ur en arbetsgivarens synvinkel. Varför skulle denne välja att anställa någon med en narkotikadom i bagaget? Lägg ner det här ältandet med "bara en gång". Du vet mycket väl att du inte rökt på bara en gång.

Man kanske inte ska dra allt folk över en kam, men om ett företag söker en person som ska utföra ett förhållandevis enkelt jobb, där avgörande kriterier är att komma i tid, uppträda städat, följa enkla regler, så ligger man risigt till om man väljer gräs framför tillförlitlighet.

Men vad säger de du har kontakt med inom kommunens socialtjänst? Antagligen inte aktuellt eftersom, vad det verkar, du fortfarande lallar runt i det menlösa gymnasiesystemet. Finns det inga instegsjobb? Enkla servicejobb där man kan visa framfötterna. Jobb inom restaurangsektorn med otrevliga arbetstider som visar att man kan ta ansvar.

Naturligtvis ska det inte vara kört i så tidig ålder, men med tanke på din ålder och inställning så får du nog förbereda dig på ett återstående yrkesliv inom trasproletariatet (jo, det finns ordböcker på nätet).
Senast redigerad av Prora 2026-05-13 kl. 18:49.
Citera
2026-05-13, 18:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag är 18 år gammal, är snart klar med gymnasiet och tidigt i 2025 dömdes jag för ringa narkotika brott. Sedan 2025 har jag inte haft någon tur med att få jobb och undrar ifall det här kan ha något att göra i och med att jag har en prick? Jag är medveten om att jobb inom förskola eller som väktare är rykt tills pricken upphör men jag har även haft svårt att ens få svar inom lager eller som sommarjobbare på butik. Har möjlighet till att söka jobb inom vård men antar att de också kräver utdrag.

Om det har någon betydelse så handlade brottet om bruk av cannabis med uppsåt. Det är en sådan löjlig sak och såklart är det något jag ångrar grovt. Det är liksom nu mitt liv ska verkligen börja och det känns som att jag tvingas ligga efter alla andra. Jag vet inte om detta tillfälligt påverkar min möjlighet att studera vidare efter gymnasiet men jag hade helst velat jobbat och bara utforska livet några år. Jag är också medveten om att arbetslösheten är väldigt hög just nu.

Spara alla efterkloka tankar, har hört mer än nog av det. Tips och råd någon?

Säger som andra sagt i tråden, det handlar högst troligt mer om att du är helt ny i arbetslivet och därmed mindre eftertraktad att anställa. Den typen av jobb man söker till direkt efter studenten är typiskt sett inte sådana där registerutdrag krävs så just på den biten hade det inte varit något problem.

När jag själv tog studenten så fick man söka till typ 150 ställen för att ens få ett sommarjobb. Samma för alla vänner.
Citera
2026-05-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Det är ju helt åt helvete. Våra ungdomar lyckas inte hitta jobb. Och samtidigt tar vi in 200-tusen fler invandrare varje år, och i Januari skrev EU på ett avtal som kommer göra det lättare för Indier att ta sig hit.

Kan ha fel naturligtvis.
Citera
2026-05-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talkthewalk
Kan ha fel naturligtvis.

Det kan jag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto