Citat:
Ursprungligen postat av
alltannatetaget
Jag är 18 år gammal, är snart klar med gymnasiet och tidigt i 2025 dömdes jag för ringa narkotika brott. Sedan 2025 har jag inte haft någon tur med att få jobb och undrar ifall det här kan ha något att göra i och med att jag har en prick? Jag är medveten om att jobb inom förskola eller som väktare är rykt tills pricken upphör men jag har även haft svårt att ens få svar inom lager eller som sommarjobbare på butik. Har möjlighet till att söka jobb inom vård men antar att de också kräver utdrag.
Om det har någon betydelse så handlade brottet om bruk av cannabis med uppsåt. Det är en sådan löjlig sak och såklart är det något jag ångrar grovt. Det är liksom nu mitt liv ska verkligen börja och det känns som att jag tvingas ligga efter alla andra. Jag vet inte om detta tillfälligt påverkar min möjlighet att studera vidare efter gymnasiet men jag hade helst velat jobbat och bara utforska livet några år. Jag är också medveten om att arbetslösheten är väldigt hög just nu.
Spara alla efterkloka tankar, har hört mer än nog av det. Tips och råd någon?
Se det ur en arbetsgivarens synvinkel. Varför skulle denne välja att anställa någon med en narkotikadom i bagaget? Lägg ner det här ältandet med "bara en gång". Du vet mycket väl att du inte rökt på bara en gång.
Man kanske inte ska dra allt folk över en kam, men om ett företag söker en person som ska utföra ett förhållandevis enkelt jobb, där avgörande kriterier är att komma i tid, uppträda städat, följa enkla regler, så ligger man risigt till om man väljer gräs framför tillförlitlighet.
Men vad säger de du har kontakt med inom kommunens socialtjänst? Antagligen inte aktuellt eftersom, vad det verkar, du fortfarande lallar runt i det menlösa gymnasiesystemet. Finns det inga instegsjobb? Enkla servicejobb där man kan visa framfötterna. Jobb inom restaurangsektorn med otrevliga arbetstider som visar att man kan ta ansvar.
Naturligtvis ska det inte vara kört i så tidig ålder, men med tanke på din ålder och inställning så får du nog förbereda dig på ett återstående yrkesliv inom trasproletariatet (jo, det finns ordböcker på nätet).