2026-05-12, 09:24
Medlem
Jag har köpt en begagnad KVM för datorbruk. Köpet var att jag handlade den utan strömadapter, för extra bra pris. Nu söker jag en strömadapter till den. Första gången jag söker separat strömadapter så jag tänkte fråga för säkerhets skull:

Tillverkaren och manualen av KVMen säger att strömmen skall vara 9-12V. Det står olika Volt på olika ställen, står 9V på hemsidan, 12V i manualen, på chassit till KVMen står det "9-12V". Pluspolen ska vara i mitten av kontakten, och när det gäller Ampere står det också olika, mellan 1,5 till 2A, och 18W.

Jag kan Ohms lag, så jag förstår att så länge man bara får Volten rätt, så kommer apparaten dra den Ampere och Watt den behöver. Är dock osäker på det där med "9-12V".

Är det alltså så enkelt att om jag bara hittar någon strömadapter nånstans, vars kontaktform passar, och adaptern säger sig kunna bereda 2A vid 12V och polariteten stämmer, så kommer den att funka utmärkt?

Vill bara inte grilla KVMen.
Tackar för svar
Citera
2026-05-12, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Är det alltså så enkelt att om jag bara hittar någon strömadapter nånstans, vars kontaktform passar, och adaptern säger sig kunna bereda 2A vid 12V och polariteten stämmer, så kommer den att funka utmärkt?
Ja.
Tex bör en
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/natadaptrar-nataggregat/acdc-natadaptrar/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-v-dc-27-w-p24709
passa.
Senast redigerad av Nypan-sr 2026-05-12 kl. 10:05.
Citera
2026-05-12, 10:14
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Borde funka med en adapter på 12V och 2A.
Eftersom KVMn har en angiven pluspol så borde det vara likström så undvik växelströmstrafos.
Citera
2026-05-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ja.
Tex bör en
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/natadaptrar-nataggregat/acdc-natadaptrar/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-v-dc-27-w-p24709
passa.
Super. Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Eftersom KVMn har en angiven pluspol så borde det vara likström så undvik växelströmstrafos.
Ups, det gäller också att komma ihåg ja.
Citera
2026-05-12, 12:21
Medlem
Min erfarenhet är att 12V-adaptrar brukar ha samma storlek på kontakten. så mitt tips hade varit att köpa en sådan istället för en med variabel spänning. Jag trodde de skulle vara billigare osså. Men när jag kollade på Kjell så verkar inte så vara fallet...

Men jag vill ändå puffa för adapter med fast spänning, då risken för att ställa den fel är noll. Visst, köper man en 3-12V så är det väl troligen omöjligt att förstöra sin 12V-utrustning, men nån gång kanske man vill koppla in en 6V-pryl och missar den lilla detaljen...

Växelspänning brukar vara, åter enligt min erfarnenhet, vara lite ovanligare.

Min input till tråden är annars, att 9-12V på din pryl innebär att den klarar just 9 till 12 volt. (Troligt klarar den en skvätt till, men det är dumt att chansa.)
Så gräv i din låda med gamla adaptrar, så kanske du slipper köpa en.
Citera
2026-05-14, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Hittat en som kan passa nu. Det står AC med stora bokstäver på den, men symbolen för "output" tycks tyda på att den tar emot AC och gör om till DC. Eller har jag fel?

Titta på "output" på etiketten, symbolen mellan "12V" och "2A".

https://i.ibb.co/Vcy2bHVJ/20260514.jpg
Citera
Igår, 00:34
Medlem
Någon som kan bekräfta mitt sista inlägg?
Citera
Igår, 00:53
Medlem
megacrexs avatar
Den avbildade AC-adaptern ger 12V, 2A likström ut. Rätt tolkat!
Pluspolen i centrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in